استمناء

پرسشپاسخ
گاهی دختران دچار عمل زشت «خود ارضایی» می شوند، چگونه می توان آنها را از این عمل باز داشت؟این عمل دختران «استشهاء» نامیده شده و حرام است. امّا روشهای مؤثّر برای جلوگیری از آن عبارت است از:
1. به اوّلین مورد مناسب برای ازدواج، جواب مثبت داده شود. چون بهترین راه درمان نیاز جنسی ارضای آن از راه صحیح شرعی است؛
2. عشق به خداوند و شناخت ارزش خویش، می تواند حیا و غیرت خفته انسان را بیدار کند و او را از این منجلاب نجات دهد؛
3. ارتباط با کانون های سالم فرهنگی، آموزشی و مذهبی؛
4. اشتغال فکری و کاری، علی«علیه السلام» در این باره فرموده اند: «کسی که اوقات خویش را مهمل می گذارد، طعمه شیطان است»؛
5. خواندن کتاب هایی درباره انسان های موفق و بلند همّت اراده را تقویّت می کند؛
6. شرکت در نمازهای جماعت؛
7. ورزش، تفریح سالم و دوری از تنهایی؛
8. دوری از آدمها و چیزهایی که صحنه های محرّک - حتّی در بیان - ایجاد می کنند؛ 9. هرگز نباید به خود تلقین کرد که قادر به ترک این اعمال زشت نیست، چون امام صادق«علیه السلام» فرمودند: «آیا همین شخص حاضر است این عمل را در نزد دیگران انجام دهد؟»
اگر جواب منفی باشد، ثابت می شود اراده و توان کافی برای ترک این اعمال را دارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
استمناء چه ضررهایی دارد؟1. جریان عادّی احکام این است که براساس مصالح و مفاسدی تشریح شده اند. و ممکن است در بسیاری از موارد برای ما آشکار نباشد. امّا براساس تحلیل بدیهی می توان گفت ارضای یک نیاز از راه غیر طبیعی و ناسالم، زیان آشکار دارد فقط برای مثال، تا کی می توان تغذیه آدمی را از راه تزریق سرم انجام داد.
2. این حرکت با کوچک ترین تحریکی، زمینه می یابد و شخص را یک وجود بی اراده می سازد.
3. اعتیاد به این عمل تا آنجاست که در برخی موارد بعد از ازدواج نیز ادامه می یابد و امر ازدواج را مختل می نماید.
4. چون شخص مبتلا، نیازمند آماده کردن خویش برای این عمل و خیالی می باشد. دچار گناهان خاص و موذیانه می شود.
5. به صرف آنکه ما به مضرات یا منفعت حکمی پی نبرده ایم نمی توانیم از اجرای دستور الهی صرف نظر کرده و دل سپرده اصحاب تجربه شویم. وحی چیزی را می آموزد که دانش آن در دسترس ما نبوده و نخواهد بود. چنانکه در قرآن می خوانیم: «علمک ما لم تکن تعلم؛(1) خداوند به تو چیزی را آموخت که نمی توانستی بدانی.»
6. بهتر است، گاهی به جای دلیل خواستن به بازیهای نفس توجّه کنیم و راه صحیحی را شجاعانه دنبال کنیم.
7. کتاب بلوغ، نوشته دکتر اردوبادی بسیار مفید است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره نساء، آیه 113.
آیا مضرات استمناء در منابع روائی ما ذکر شده است؟در روایت آمده است که: «ایاکم والاستمناء فانه یورث الداء و یجرکم الی النار؛ از استمناء بپرهیزید که سبب درد و ضعف بدن شده و شما را به جهنم می کشاند».
از ظاهر روایت فوق پیداست که استمناء باعث ضعف و ناتوانی می شود. البته ضعف جنسی نیز هست. و در این مطلب تفاوتی بین مرد و زن نیست. اگر برای زنان هم استمناء وجود داشته باشد. و شرع مقدّس به جهت مفسده شدیده ای که در استمناء بوده آن را حرام کرده است. که احیاناً درک حس و عقل از مفسده شدیده بسیار ناچیز است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا استمناء به تجویز پزشک جایز است؟به صرف تجویز دکتر متخصص استمناء مجوز پیدا نمی کند و شخص حق ارتکاب چنین عملی را ندارد. لازم به تذکر مهمی است آنچه که بعضی پزشکان را دچار اشتباه نموده و احکام خارج از شرع صادر می کنند، لزوم دفع منی است که با احتلام حاصل می شود. ولی از نکته دیگری هم نباید غافل بود که انسان، به ویژه در این مورد زیاده طلب است و تعداد دفعات رو به افزایش می گذارد و علاوه بر تکرار گناه آثار سوء دیگری هم در پی خواهد داشت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
وقتی نهایت دو کار ازدواج و استمناء، انزال می باشد، چرا حکم استمناء تحریم است؟تفاوت دو مسأله آشکار است، زیرا در استمناء انزال فعّالیّت شخص با خویش است ولی در ازدواج یک ارتباط طبیعی انجام می شود. و در این دو جریان، فرسایش روحی و جسمی در استمناء بسیار زیاد است(2).
2. منشاء صدور احکام قضاوت عقلی ما نیست که ادراک کلّیات کار اوست. منبع احکام، وحی و به عبارت دیگر مصدر بی نهایت آگاهی است که از دسترس انسان خارج است.
3. تفاوت بدیهی اشیاء و موارد، احکام را متفاوت می کند، مثلاً عرق جنب از حرام نجس است(3) ولی از حلال خیر.

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) کتاب بلوغ نوشته دکتر اردوبادی، این تفاوت به تفصیل آمده است.
3) البته ممکن است فتاوی تفاوت داشته باشند.
به گناهی که می دانم حرام است دچار شده ام، توبه را تأخیر می اندازم و راه چاره می جویم.توبه از گناه، واجب فوری است و یک لحظه هم نباید در مورد آن تعلّل و مسامحه کرد و هر چه بیشتر با تصمیمی قاطع و عزم راسخ و اراده ای قوی باید برای پشیمانی از گناه و باز نگشتن به آن پایداری و مقاومت نشان داد و در این زمینه دعا و نیایش و توسل به پیامبر و خاندان گرامی وی «علیهم السلام» مخصوصاً امام زمان «علیه السلام»بسیار مؤثر و کارساز است گرچه خداوند قدرت و توان ترک گناه را به انسان داده او را از اختیار و اراده برخوردار ساخته است در عین حال دعا و نیایش و ارتباط با خدا و توسل به اولیاء او به ویژه امام زمان «علیه السلام» که امام و سرور ما در این زمان به انسان قدرت و نیرویی بیشتری می دهد تا بتواند در برابر موجبات و عوامل گناه بایستد و خویشتن را آلوده نسازد.
و اما راه خود یاری :
آنچه بیشتر شما را یاری می دهد آن است که دلیل گرایش خود را به آن گناه را کشف کنید و آن نیاز را از راه شروع برطرف سازید. و الاّ گناه یک کار فردی و محدود نیست بلکه درگیری با نظام و قانونمندی هستی است و آثار زیانبار و هلاک کننده آن حتماً می رسد. خدای مهربان در انتظار بازگشت ماست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
راه مبارزه و ترک عادت ناپسندی مثل استمناء چیست؟نکته اصلی و قابل توجه این است که نباید از قدرت و توان خویش غافل شد. یکی از نیروهای شگرف وجود آدمی، اراده می باشد. هیچ مانعی نمی تواند در برابر اراده انسان مقاومت کند!
به همین دلیل می بینیم، هنگامی که شخص به امام صادق«علیه السلام» گفت: کسی هست که به گناهی عادت کرده و می گرید اراده بر ترک آن ندارم، فرمودند: این چه حرفی است! آیا او این گناه را در برابر مردم انجام می دهد؟ پس همین خودداری، نشان از وجود اراده در اوست.
2. علت این عادت که بسیار واضح است همانا نیاز جنسی است و درمان قطعی در ازدواج است. البته در صورتی که مقدمات امر آماده باشد.
3. آنچه در توان هست باید برای دوری از مناظره گفتگوهای محرّک دوری شود.
4. نقش تخیل و تنهایی و بیکاری در این موضوع زیاد است. باید فکر و اوقات انسان، با اشتغالهای مثبت مطالعه، ورزش، عبادت پر شود.
5. غذاها باید بیشتر از مواردی باشد که قدرت تحریک آن کم باشد.
6. توجه به آینده گرفتاریهای اسارت و عادت، و ناکامیها و بیماریها، برحذر دارنده اند.
علی«علیه السلام»فرموده اند: العادة عدو تملک(4) عادت و دشمنی است که مالک تو می شود و از همان گرامی نقل شده است:
غیرُ مدرک الدرجات مَنْ اطاع العادات(5) یعنی، بنده عادات به درجات بلند و قلّه ها دست نخواهد یافت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
4) 1 و 2 - غرر الحکمی
5)
مدّتی است به گناهی در حیطه مسائل جنسی آلوده شده ام، فکر می کنم دیگر اراده بازگشت ندارم، شیوه عملی برای نجات چیست؟اصلاً به خود تلقین که راه بازگشت بسته است و اراده ندارید. این کاملاً صحیح است که علی«علیه السلام» فرموده اند: عادت دشمنی است که مالک آدمی می شود امّا شما هنوز به مرز عادت نرسیده اید و تازه حرف امام«علیه السلام» یک هشدار است که در برابر دشمن عادت و اعتیاد مجهز شویم. تازه ما معتادانی را دیده ایم که در سخت ترین شرایط بازگشته اند.
پس شما به چند درمان فوری نیازمندید:
1. این ذهنیّت خود را تغییر دهید که باید به همه هوس ها پاسخ مثبت داد. پیامبر«صلی الله علیه وآله» فرموده اند آگاه باشید قیمت بدنهای شما بهشت است آن را به کم نفروشید. تازه این قیمت جسم است. قیمت روح چقدر می باشد؟ کمی فکر کنید وقتی یک عمر برای هوس ها دویدید چه خواهید داشت؟ یک جسم ناتوان و رنجور و یک روح آلوده و شخصیّتی بی ارزش و منفور و مطرود. پس بهتر است به راه رویش و رستگاری بیندیشید.
2. نیازهای طبیعی باید تأمین شود لذا دین بی نظیر ما تعطیل غریزه نمی کند و آنرا تعدیل می نماید. راه شرعی تأمین را انجام دهید و اگر نمی توانید به دنبال ایجاد فرصت باشید.
3. راههایی که به تحریک و وسوسه می انجامد را تکرار نکنید. وقتی می دانم عبور از فلان کوچه زمینه ساز است چرا دوباره عبور کنم؟
4. به اشتغال های مثبت و عبارت های سازنده دینی توجّه کنید بی تردید نجات خواهید یافت. در این مقصد شتاب نکنید و مأیوس هم نشوید. انسان ممکن است همیشه دچار گناه بشود ولی راه بازگشت بسته نیست.
5. کتابهایی در این باره نوشته شده و انسان های موفّق نمونه هایی در سرگذشت های خویش دارند. حتماً مطالعه کنید.
6. حدیث شگفت انگیز و سازنده ای از امام صادق«علیه السلام» داریم. شخصی به امام«علیه السلام» گفت: مردی بد گناهی عادت کرده و می گوید اراده بر ترک گناه ندارم.
امام«علیه السلام» با تغییر فرمودند: این چه حرفی است؟! آیا او این گناه را نزد مردم انجام می دهد؟
پس این خودداری او به خاطر شرم از مردم علامت وجود اراده و زنده بودن آن است. فقط لازم است با تمرین آن را تقویّت کنید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
حکم استمناء چیست و کیفر آن چه می باشد؟استمناء حرام است و در حدیث آمده است که علی«علیه السلام» فردی را که چنین گناهی انجام داده بود، به دستش شلاق زدند و دستور دادند که زمینه ازدواج او آماده گردد. از این حدیث راه نجات نیز نشان داده شده البته اراده آدمی نیز همیشه یاور اوست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
راه مبارزه و ترک عات ناپسندی مثل استمناء چیست؟نکته اصلی و قابل توجّه این است که نباید از قدرت و توان خویش غافل شد. یکی از نیروهای شگرف وجود آدمی، اراده می باشد. هیچ مانعی نمی تواند در برابر اراده انسان مقاومت کند!
به همین دلیل می بینیم، هنگامی که شخصی به امام صادق«علیه السلام» گفت: کسی هست که به گناهی عادت کرده و می گوید اراده بر ترک آن ندارم.
فرمودند: این چه حرفی است! آیا او این گناه را در برابر مردم انجام می دهد؟ پس همین خودداری، نشان از وجود اراده در اوست.
2. علّت این عادت که بسیار واضح است همانا نیاز جنسی است و درمان قطعی در ازدواج است. البته در صورتی که مقدّمات امر آماده باشد.
3. آنچه در توان هست باید برای دوری از مناظره گفتگوهای محرّک دوری شود.
4. نقش تخیل و تنهایی و بیکاری در این موضوع زیاد است. باید فکر و اوقات انسان، با اشتغال های مثبت مطالعه، ورزش و عبادت پر شود.
5. غذاها باید بیشتر از موادی باشد که قدرت تحریک آن کم باشد.
6. توجّه به آینده و گرفتاری های اسارت و عادت، ناکامی ها و بیماری ها، برحذر دارنده اند.
علی«علیه السلام» فرموده اند: «العادة عدو تملک(6)؛عادت دشمنی است که مالک تو می شود».
و از همان گرامی نقل شده است:
«غیرُ مدرک الدرجات مَنْ اطاع العادات(7)؛بنده عادات به درجات بلند و قلّه ها دست نخواهد یافت».

« بخش پاسخ به سؤالات »
6) و 2 - غررالحکم.
7)

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی