حدود / ملحقات مبحث حدود

پرسشپاسخ
دیه کامل چیست؟منظور از دیه کامل مرد مسلمان این است که اگر وی را از روی عمد به قتل برسانند، دیه او صد شتر و یا دویست گاو یا هزار گوسفند یا دویست حلّه یا هزاردینار(هزار مثقال شرعی طلا که هر مثقال 18 نخود می باشد) یا ده هزاردرهم(ده هزار مثقال شرعی نقره) است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : آیا اجرای حدّ، مستلزم پیاده شدن دستورات اسلامی است؟
پاسخ : در اجرای حدود، آنچه لازم است مراعات شرایط است و با وجود شرایط، فرقی میان اینکه دستورات اسلام پیاده شده یا نشده باشد، نیست؛ مثلاً در حد سرقت و دزدی یکی از شرایطی که برای قطع دست دزد هست این است که مضطر نباشد(1).

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : آیا اجرای حدّ دختر باکره بدون اذن ولی او جایز است؟
پاسخ : اذن ولی، در اجرای حدود الهی لازم نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : دیه شکستن دندان چقدر است؟
پاسخ : دیه شکستن تمام دندان ها، دیه کامل یک انسان است که ده هزار درهم است و تقریباً 5250 مثقال نقره می شود و چون مجموع دندان ها 28 عدد است، طبعاً دیه، یک دندان، یک قسمت از 28 قسمت خواهد بود که تقریباً معادل 5/187 مثقال نقره می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : آیا اجرای حدّ لازم است؟
پاسخ : اجرای حد الهی نسبت به مرد و زن لازم است. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: «الزانیه و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما مائه جلده(2)؛ زن و مرد زناکار را هر یک صد تازیانه بزنید». بنابراین حدود الهی را باید همراه با معیارهای شرعی، اجرا کرد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : آیا اجرای حد شرایط دارد؟
پاسخ : حدود الهی باید اجرا شود، ولی اجرای حدود هم دارای ضوابطی است که باید بدان پایبند بود؛ مثلاً زنای یک فرد باید براساس معیارهای اسلامی ثابت شود و صرف اینکه گفته شود فلانی این عمل را انجام داده است، کافی نیست. حتّی اگر کسی بدون دلیل و مدرک، کافی، به زنی نسبت زنا دهد، حد قذف(تهمت) در مورد او اجرا می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : آیا اجرای حکم شلاق و تازیانه غیر عاطفی نیست؟
پاسخ : مسأله شلاق و تازیانه زدن در موارد متعددی از قوانین کیفری اسلام وجود دارد و در آیات قرآن هم درباره برخی از گناهان، تازیانه قرار داده شده است.
در احادیث هم برای گناهان کیفرهای مختلفی مانند تازیانه زدن و کشتن به انحای مختلف وارد شده است. باید توجّه داشت که در احکام کیفری اسلام، نباید انسان دستخوش عاطفه قرار گرفته و بی جا نسبت به گناهکار و متخلّف مهرورزی نمود. چنانکه قرآن مجید می فرماید: «ولاتاخذکم بهارأفة فی دین اللَّه(3)؛ و شما نسبت به آن دو(زانی و زانیه) درباره اجرای قوانین الهی دستخوش رأفت و مهر قرار نگیرد».

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : حکم اعدام دختر باکره چگونه است؟
پاسخ : درباره اینکه اعدام دختر باکره(در صورتی که سزاوار اعدام باشد) به خاطر باکره بودن ممنوع باشد، چیزی به نظر ما نرسیده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : اگر بر کسی حد جاری شود، در آخرت هم برای گناه کیفر می شود، یا نه؟
پاسخ : در روایتی از امام باقر«علیه السلام» سئوال شد کسی که حد بر وی اقامه شده در آخرت هم عقاب می شود یا نه؟ حضرت در پاسخ فرمودند: خدا گرامی تر از این است [که شخصی را که حد بر وی جاری شده است در آخرت هم برای آن گناه کیفر دهد.] البته اینکه گناه کفر و ارتداد در جهان دیگر عذاب خواهد داشت، از این قانون مستثنا است؛ یعنی کسی که مرتد شود و بدون توبه از دنیا برود، در جهان دیگر معذب خواهد بود؛ گرچه حد هم بر او جاری شده باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
پرسش : فرق بین نهی از منکر و اجرای حد چیست؟
پاسخ : نهی از منکر یک وظیفه عمومی و همگانی برای همه مسلمین است که با شرایطی که دارد بر همه واجب می شود و تخلف از اجرای آن گناه بزرگ است؛ ولی اجرای حد، وظیفه حاکم شرع می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) ر.ک: امام خمینی«رحمه الله»، تحریرالوسیله، کتاب حدود.
2) سوره نور، آیه 2.
3) سوره نور، آیه 2.
آیا می توان قاتل را با آلتی که شکنجه او می شود، کشت؟بنا به آنچه در رساله تحریرالوسیله حضرت امام خمینی«رحمه الله» آمده است(4)، نباید با آلتی که درد و شکنجه زائدی را به بار می آورد، قصاص کرد؛ مثلاً با ارّه سر قاتل را برید؛ بلکه با شمشیر و مانند آن قصاص می شود و بعید نیست که انجام این امر با وسیله ای که دارای سهولت بیشتر است؛ مانند اتصال به برق جایز باشد و اگر با شمشیر قصاص می کنند باید اکتفا به زدن گردن نمایند؛ گرچه جنابت و قتل به کیفیّتی دیگر مانند غرق کردن و یا سوزاندن و یا کوبیدن سنگ و مانند آن بوده باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
4) تحریرالوسیله، ج 2، ص 535.
وظیفه کسی که گناهی انجام داده که موجب حدّ است چیست؟وظیفه کسی که گناهی انجام داده که موجب حدّ است فقط توبه است.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی