حدود / ملحقات مبحث حدود
پرسش | پاسخ |
دیه کامل چیست؟ | منظور از دیه کامل مرد مسلمان این است که اگر وی را از روی عمد به قتل برسانند، دیه او صد شتر و یا دویست گاو یا هزار گوسفند یا دویست حلّه یا هزاردینار(هزار مثقال شرعی طلا که هر مثقال 18 نخود می باشد) یا ده هزاردرهم(ده هزار مثقال شرعی نقره) است. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : آیا اجرای حدّ، مستلزم پیاده شدن دستورات اسلامی است؟ پاسخ : در اجرای حدود، آنچه لازم است مراعات شرایط است و با وجود شرایط، فرقی میان اینکه دستورات اسلام پیاده شده یا نشده باشد، نیست؛ مثلاً در حد سرقت و دزدی یکی از شرایطی که برای قطع دست دزد هست این است که مضطر نباشد(1). « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : آیا اجرای حدّ دختر باکره بدون اذن ولی او جایز است؟ پاسخ : اذن ولی، در اجرای حدود الهی لازم نیست. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : دیه شکستن دندان چقدر است؟ پاسخ : دیه شکستن تمام دندان ها، دیه کامل یک انسان است که ده هزار درهم است و تقریباً 5250 مثقال نقره می شود و چون مجموع دندان ها 28 عدد است، طبعاً دیه، یک دندان، یک قسمت از 28 قسمت خواهد بود که تقریباً معادل 5/187 مثقال نقره می شود. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : آیا اجرای حدّ لازم است؟ پاسخ : اجرای حد الهی نسبت به مرد و زن لازم است. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: «الزانیه و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما مائه جلده(2)؛ زن و مرد زناکار را هر یک صد تازیانه بزنید». بنابراین حدود الهی را باید همراه با معیارهای شرعی، اجرا کرد. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : آیا اجرای حد شرایط دارد؟ پاسخ : حدود الهی باید اجرا شود، ولی اجرای حدود هم دارای ضوابطی است که باید بدان پایبند بود؛ مثلاً زنای یک فرد باید براساس معیارهای اسلامی ثابت شود و صرف اینکه گفته شود فلانی این عمل را انجام داده است، کافی نیست. حتّی اگر کسی بدون دلیل و مدرک، کافی، به زنی نسبت زنا دهد، حد قذف(تهمت) در مورد او اجرا می شود. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : آیا اجرای حکم شلاق و تازیانه غیر عاطفی نیست؟ پاسخ : مسأله شلاق و تازیانه زدن در موارد متعددی از قوانین کیفری اسلام وجود دارد و در آیات قرآن هم درباره برخی از گناهان، تازیانه قرار داده شده است. در احادیث هم برای گناهان کیفرهای مختلفی مانند تازیانه زدن و کشتن به انحای مختلف وارد شده است. باید توجّه داشت که در احکام کیفری اسلام، نباید انسان دستخوش عاطفه قرار گرفته و بی جا نسبت به گناهکار و متخلّف مهرورزی نمود. چنانکه قرآن مجید می فرماید: «ولاتاخذکم بهارأفة فی دین اللَّه(3)؛ و شما نسبت به آن دو(زانی و زانیه) درباره اجرای قوانین الهی دستخوش رأفت و مهر قرار نگیرد». « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : حکم اعدام دختر باکره چگونه است؟ پاسخ : درباره اینکه اعدام دختر باکره(در صورتی که سزاوار اعدام باشد) به خاطر باکره بودن ممنوع باشد، چیزی به نظر ما نرسیده است. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : اگر بر کسی حد جاری شود، در آخرت هم برای گناه کیفر می شود، یا نه؟ پاسخ : در روایتی از امام باقر«علیه السلام» سئوال شد کسی که حد بر وی اقامه شده در آخرت هم عقاب می شود یا نه؟ حضرت در پاسخ فرمودند: خدا گرامی تر از این است [که شخصی را که حد بر وی جاری شده است در آخرت هم برای آن گناه کیفر دهد.] البته اینکه گناه کفر و ارتداد در جهان دیگر عذاب خواهد داشت، از این قانون مستثنا است؛ یعنی کسی که مرتد شود و بدون توبه از دنیا برود، در جهان دیگر معذب خواهد بود؛ گرچه حد هم بر او جاری شده باشد. « بخش پاسخ به سؤالات » پرسش : فرق بین نهی از منکر و اجرای حد چیست؟ پاسخ : نهی از منکر یک وظیفه عمومی و همگانی برای همه مسلمین است که با شرایطی که دارد بر همه واجب می شود و تخلف از اجرای آن گناه بزرگ است؛ ولی اجرای حد، وظیفه حاکم شرع می باشد. « بخش پاسخ به سؤالات » 1) ر.ک: امام خمینی«رحمه الله»، تحریرالوسیله، کتاب حدود. 2) سوره نور، آیه 2. 3) سوره نور، آیه 2. |
آیا می توان قاتل را با آلتی که شکنجه او می شود، کشت؟ | بنا به آنچه در رساله تحریرالوسیله حضرت امام خمینی«رحمه الله» آمده است(4)، نباید با آلتی که درد و شکنجه زائدی را به بار می آورد، قصاص کرد؛ مثلاً با ارّه سر قاتل را برید؛ بلکه با شمشیر و مانند آن قصاص می شود و بعید نیست که انجام این امر با وسیله ای که دارای سهولت بیشتر است؛ مانند اتصال به برق جایز باشد و اگر با شمشیر قصاص می کنند باید اکتفا به زدن گردن نمایند؛ گرچه جنابت و قتل به کیفیّتی دیگر مانند غرق کردن و یا سوزاندن و یا کوبیدن سنگ و مانند آن بوده باشد. « بخش پاسخ به سؤالات » 4) تحریرالوسیله، ج 2، ص 535. |
وظیفه کسی که گناهی انجام داده که موجب حدّ است چیست؟ | وظیفه کسی که گناهی انجام داده که موجب حدّ است فقط توبه است. « بخش پاسخ به سؤالات » |