منجّسات / خون / غیر سه گانه

پرسشپاسخ
خونی که زیر ناخن مرده است، چه حکمی دارد؟کسی که زیر پوست یا ناخن اش خونمردگی روی می دهد، اگر نداند که آن چیز، خون است یا نه؛ مثلاً احتمال دهد که گوشتش کوبیده شده و به آن شکل درآمده است، در این صورت پاک است، ولی اگر یقین داشته باشد که آن چیز، خون است و خشک شده است، نجس خواهد بود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا لکه های ریزی که پس از شستن خون، در لباس باقی می ماند، پاک است؟تا انسان یقین نداشته باشد که آن لکه های خون نجس بوده نباید بگوید نجس بوده است مثلاً چنانچه احتمال دهد که خون پشه بوده نباید بگوید نجس شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا مایع بی رنگ یا زردرنگی که پس از شستن زخم از آن بیرون می آید، نجس است؟مایع بی رنگی که پس از شستن زخم از آن بیرون می آید، خون نیست و پاک است و اگر این مایع، زرد رنگ باشد، چنانچه انسان نداند خون همراه دارد یا نه، پاک است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
خونی که پس از ذبح حیوان حلال گوشت از بدنش بیرون می آید، چه حکمی دارد؟گوشت حیوان حلال گوشتی که بنابر دستور شرع ذبح می شود، حلال است. اگر خون این حیوان ذبح شده به مقدار معمول بیرون آید، خونی که در بدنش می ماند پاک است، ولی اگر به علّت نفس کشیدن یا به این دلیل که سرش در جای بلندی بوده، خون به بدنش باز گردد، آن خون نجس است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
خوردن خون چه حکمی دارد؟خوردن خون - حتّی یک قطره - حرام است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چه مقدار خون نجس است؟خون، هر چند کم باشد؛ نجس است و اگر وقتی مرطوب است با لباس یا دست انسان ملاقات کند، آنها را نجس می کند.
البته، اگر لباس یا بدن انسان به خونی که آلوده شود که مقدارش کمتر از یک درهم است، موجب بطلان نماز می شود، ولی این به معنای آن نیست که خون، پاک است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا اگر کسی با بدن آلوده به خون زیر دوش آب برود، بدنش پاک می شود؟کسی که بدنش به خون آلوده است و برای رفع نجاست و تطهیر زیر دوش حمام می رود، هم می تواند خون بدنش را برطرف سازد و هم آن را پاک کند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
خون حیوان چه حکمی دارد؟خون انسان و هر حیوانی که دارای خون جهنده است - یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند، خون از آن جستن می کند - نجس است. پس، خون حیوانی مانند ماهی و پشه که خون جهنده ندارد، پاک است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
خون جهنده چیست؟خون جهنده، آن خونی است که با جستن خارج می شود. مثلاً خون ماهی و پشه چون بدنش را بشکافند، جستن ندارد و از این رو، جهنده نیست. ولی خون گوسفند آن گاه که رگ گردنش را می برند، با جستن خارج می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
خون درون بدن با خون بیرون آمده از آن چه تفاوتی دارد که یکی پاک و دیگری نجس است؟از پرسش چنین برمی آید که مراد شما این است: تفاوت خون درون بدن و خونی که از آن بیرون می آید، از نظر شیمیایی و باکتری ها و... چیست که این تفاوت باعث پاک بودن خون درون بدن و نجس بودن خون بیرون از آن شده است؟
نباید علّت پاک بودن یا نجس بودن جسمی را تنها در تفاوتهای آزمایشگاهی و مادّی پی جست و مثلاً اگر خون درون بدن و خون بیرون آمده هیچ تفاوتی از نظر آزمایشگاهی با یکدیگر نداشته باشند، گمان بریم که از نظر شرعی نیز باید چون یکدیگر باشند. چنین نگرشی، بسیار خطرناک است؛ زیرا علل مؤثّر در جهان و طبیعت تنها علل مادّی نیستند و علل ماورای مادّه نیز مؤثّر و بلکه دامنه تأثیرشان از علل مادّی بیشتر و پیچیده تر است. ولی چون برای انسان علّتهای مادّی محسوسترند، او از تأثیر علل غیرمادّی و معنوی غلفت می کند و تمام امور را بر محور مادّه توجیه می کند. برای کسی که به دین آسمانی پایبند است، داشتن چنین نظری درست نیست؛ زیرا شرع مقدّس احکام را بر مبنای مصالح کامل مادّی و معنوی انسان وضع کرده است و اگر، به فرض، از نظر مادّی دلیلی برای وضع حکمی نباشد، نباید آن را ردّ کرد؛ چرا که نیمی از آن، یعنی دلیل معنوی از نظر دور مانده است. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنیم: فرض کنید شخصی تنها به جنبه های مادّی امور نظر دارد و چیزی دیگر را مورد توجّه قرار نمی دهد. از نظر چنین شخصی دزدیدن سیب نباید هیچ اشکالی داشته باشد؛ زیرا سیب میوه ای است مقوّی و حاوی انواع ویتامین ها و املاح معدنی و برای بدن مفید است. ولی چرا دزدیدن سیب روا نیست؟ زیرا تنها مقوّی بودن و مفید بودن سیب مطرح نیست. یا از نظر پزشکی مقداری اندک از الکل زیانبار نیست؛ پس در دیدگاه مادّی موضوع تحریم الکل بیهوده به نظر می رسد. ولی تفکّر مذهبی چنین قضاوتی را ناروا می داند و تنها از دریچه تنگ مادّیات به مسائل نمی نگرد. پس، این که خون درون بدن و خون خارج شده، از نظر شیمیایی و فیزیکی و دیگر جنبه های مادّی با یکدیگر تفاوتی ندارند، دلیل بر انکار حکم شرع نمی تواند باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی