حکمت معجزه

پرسشپاسخ
آیا معجزه یا کرامت، توجیه علمی ندارد؟معجزه ها و کرامتهایی که از پیامبران و امامان«علیهم السلام» صادر می شوند، گواهی استوارند بر ارتباط آورنده معجزه با جهان غیب، زیرا این معجزه ها و کرامتها ویژگیهایی دارند که با معیارهای مادّی و علمی سازگار نیستند؛ کسی دارای بیماری بی درمانی است مانند کسی که رگ نخاع وی قطع شده و در اثر آن فلج شده است صرفاً تلقین یا امیدواری نمی تواند در شفای او نقش داشته باشد، این رویداد از نظر علمی توجیه پذیر نیست به این معنی که علتی ماورای طبیعی دارد. البته، ممکن است روزی در اثر پیشرفت دانش، بتوان گفت که آن علّت ماورای طبیعی چگونه معجزه را پدید آورده است؛ زیرا خداوند همه امور را با اسباب و علل انجام می دهد و معجزه هایی که در جهان ما روی می دهند، از طریق علل طبیعی پدید می آیند. علم تا مرحله کشف علل و اسباب طبیعی معجزه می تواند پیش برود. امّا با رسیدن به علّت ماورایی آن دچار تحیر می شود و نمی تواند اظهارنظر نماید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
وقتی حقّانیت یک دین از تعلیماتش آشکار می شود، دیگر چه نیازی به معجزه است؟از آن جا که وحی گونه ای رابطه مرموز با خداوند است و برای انسانهای عادّی درک شدنی نیست، پیامبران از سوی خداوند دست به معجزه می زنند تا پیامبری و ارتباط خود با عالم غیب را ثابت کنند. بنابراین، معجزه، تنها برای اثبات درستی ادّعای پیامبری است. امّا حقّانیت دین همچنان که از کلمه دین بر می آید، منوط به تحقیق و تأمل در محتوای پیام پیامبران است، این نیز راهی برای پی بردن به درستی ادّعای آنان است، ولی برای تمامی مردم، بهره بردن از این راه ممکن نیست. وانگهی، تحقیق درباره پیام پیامبران، پس از ارائه و تکمیل دین امکان دارد و لازمه آن توقّف و تحیّر و سرگردانی مردم در آغاز بعثت پیامبران است.
بر این اساس، معجزه مردم را یاری می دهد که از همان آغاز دعوت، به پیامبران ایمان آورند. پس، این ایمان با تأمل و تفکر و تحقیق در محتوای پیام آنان ژرف تر و استوارتر می گردد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی