آغاز جهان

پرسشپاسخ
مادّه اوّلیه جهان از کجا پدید آمد؟آنچه امروز از نظر علمی به دست آمده، این است که مادّه و انرژی موجود در جهان در فعل و انفعالات به یکدیگر تبدیل شده و کم و زیاد نمی شوند؛ این قانونی است که «لاوازیه» آن را کشف کرد.
بر اساس دلیل های عقلی قطعی، مادّه قبلاً نبوده، بلکه پدید آمده و به اصطلاح «حادث» شده است.
بنابراین، مادّه مخلوق و حادث است، امّا فرضیه ها و قوانین علمی - نه نفیاً و نه اثباتاً- در این باره سخنی نمی گویند، زیرا این امر از حیطه تجربه و علم خارج است. نهایت مفاد قانون لاوازیه این است که مادّه و انرژی پس از وجود یافتن، به یکدیگر تبدیل می شوند و نابود نمی گردند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
نخستین مادّه ای که خداوند آفرید چه بود؟براساس آیات قرآن مجید و احادیث معصومان«علیهم السلام» اوّلین ماده ای که خداوند آفرید، آب بود و آب، مبدأ آفرینش دیگر موجودات گردید؛ لیکن باید توجّه داشت که شاید آب مورد نظر، غیر از آب موجود در زمین که ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن است، بوده باشد. ما اطّلاع دقیقی از ماهیّت تعابیری چون آب، دود [دخان ] و... که در روایات و آیات، درباره آغاز خلقت آمده است نداریم و از روایات نمی توان مطلبی را در این باره استنباط کرد. شاید روزی پیشرفت علم، پرده از این امور بردارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا قبل از این جهان، جهانی وجود داشته است؟از برخی از روایاتی که آنها درباره موضوع خلقت جهان سخن رفته است، چنین بر می آید که خداوند پیش از این جهان، هزاران عالم و جهان دیگر آفریده است. از پاره ای دیگر هم استفاده می شود که پس از این جهان هم، خداوند جهان های دیگری خواهد آفرید؛ لیکن در روایات از جهان های پیشین یا بعدی، چه خصوصیات و ویژگیهایی داشته یا خواهند داشت، سخنی به میان نیامده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا از نظر دانش کنونی، دلیل برای ازلی و ابدی نبودن وجود دارد؟«فرانک آلن»، استاد فیزیک زیستی دانشگاه مانیتویای کانادا، در یکی از مقالاتش چنین نوشته است: «قانون ترمودینامیک(حرارت) ثابت کرده است که ماده موجود در جهان به انرژی تبدیل می شود و انرژی ها در نهایت به انرژی حرارتی تبدیل می شوند، بنابراین ماده موجود در جهان پیوسته رو به وضعی است که به انرژزی حرارتی پست مشابهی می رسند و دیگر انرژی قابل مصرف وجود نخواهد داشت؛ در آن حالت، زندگی غیرممکن خواهد بود. اگر جهان آغازی نداشت و از ازل موجود بود باید پیش از این، حالت رکود و حادث شده باشد.
خورشید سوزان و ستارگان و زمین آکنده از زندگی گواه صادقی است بر اینکه جهان آغاز دارد و مدت معینی از آغاز پیدایش آن می گذرد؛ بنابراین حادث و آفریده است.(1)
براساس گفته این دانشمند، جهان کنونی نمی تواند ازلی باشد و نه ابدی؛ از نظر برهان عقلی نیز، مطلب به همین صورت؛ است زیرا ماده در ذات خود در تغییر است و محال است این تغییر توسط خود ماده صورت گرفته باشد؛ از این رو ناگزیر به عاملی خارجی دارد که آن عامل خارجی خداوند بزرگ است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) اثبات وجود خدا، ص 18.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی