مهدویت / القاب حضرت

پرسشپاسخ
منظور از این جمله که «السلام علیک یا حجةاللَّه التی لاتخفی» چیست؟در این جمله که «السلام علیک یا حجةاللَّه التی لاتخفی» ممکن است مقصود این باشد که امام زمان«علیه السلام» حجّت خداست و حجّت بودن او به خاطر ادّله قاطعی که بر وجود او و امامت او است روشن است و پوشیده نمی باشد.
مانند آفتابی است گرچه در زیر ابر غایب باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا امام زمان«علیه السلام» را صاحب الزمان می گویند در صورتی که صاحب اصلی زمان خداست؟صاحب الزمان یعنی کسی که صاحب اختیار و دارای ولایت از طرف خدا در این زمان است و منافات ندارد خداوند که خود صاحب اختیار و ولیّ حقیقی تمام موجودات است به افرادی سرپرستی و صاحب اختیار بودن و ولایت بدهد و امام زمان«علیه السلام» در این زمان دارای چنین سرپرستی و ولایت از جانب خداوند است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا امام زمان«علیه السلام» شریک قرآن خوانده شده است؟احتمالاً اینکه آن حضرت به این وصف یاد شده نظر به حدیث ثقلین دارد و چون امام زمان«علیه السلام» در این زمان امام معصوم و از عترت پیامبر و مبین و همسنگ و عدل قرآن است در این جمله زیارت شریک القرآن خوانده شده است. حدیثی از رسول اکرم«صلی الله علیه وآله» در کتب شیعه و اهل سنّت نقل شده است که آن حضرت فرمود: «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب اللَّه و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تفلوا لم تقیرتا حتی یورا علّی الحوض؛ من در میان شما دو چیز گرانبها بجا می گذارم کتاب خداوند و عترتم اهل بیتم را». اگر به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید. و آن دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا اینکه در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند.
این حدیث شریف عدل بودن و قرین بودن اهل بیت با قرآن را می رساند که همان معنای شریک بودن است زیرا که هدایت کامل و نجات از ضلالت در تمسّک به هر دو است و با تمسک به هر دو و بهره گیری از هدایت هر دو می توان به رستگاری و سعادت کامل دست یافت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
معنی کلمه ی «بقیةاللَّه» چیست؟«بقیةاللَّه» یعنی باقی گذارده ی خدا(کسی که خداوند او را باقی گذاشته است برای اینکه واسطه ی بین خدا و خلق و حجت از جانب خدا باشد).
در کتاب کمال الدین از امام باقر«علیه السلام» نقل شده است: «اوّل ما ینطق به القائم«علیه السلام» حین خرج هذه الآیه بقیة اللَّه خر لکم ان کنتم مؤمنین ثم یقول انا بقیةاللَّه و حجته...؛ نخستین سخنی که مهدی«علیه السلام» پس از قیام خود می گوید این آیه است «بقیةاللَّه...» سپس می گوید من «بقیةاللَّه» و حجت او هستیم...».
«بقیةاللَّه» یعنی موجودی که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و یا یک رکعت و خیر و سعادت او گردد.
و از آنجا که مهدی موعود«علیه السلام» آخرین پیشوا است که خداوند او را برای اصلاح کلّی جهان و ایجاد حکومت عدل جهانی ذخیره کرده و باقی گذاشته است از وی به لقب «بقیةاللَّه» تعبیر می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
«یا عین اللَّه فی خلقه» درباره امام زمان«علیه السلام» چه معنی دارد؟آیات آیه قرآن و احادیث پیامبر و امامان«علیهم السلام» استفاده می شود که وجود مقدّس امام بر اعمال انسانها نظارت دارد. اعمال آنان را می بیند و کارهای آنان به حضورش عرضه می شود. بدین جهت به حضرت ولی عصر«علیه السلام» «عین اله» گفته می شود. یعنی دیدگاه پروردگار جهان.
البته سایر ائمه«علیهم السلام» هم «عین اله» هستند. هر امامی در زمان خویش شاهد اعمال پیروانش بوده است. و وجود این مقام(این آگاهی گسترده) برای امام استفاده ندارد قرآن کریم درباره حضرت عیسی«علیه السلام» می فرماید: «انبتکم بما تأکلون و ماتدّخرون فی بیوتکم؛(1) به آنچه می خورید و در خانه های خود ذخیره می کنید». به شما خبر می دهم و این نشان دهنده مقام شهود پیامبران و پیشوایان الهی است. بر این اساس امام زمان«علیه السلام» «عین اله» شاهد بر باطن و ظاهر اعمال ما می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره آل عمران، آیه 49.
لقب شریف مهدی به چه معناست؟یکی از القاب امام زمان«علیه السلام» مهدی است. و احتمالاً این لقب به خاطر این است که همواره آن گرامی از هدایتهای ویژه خداوند برخوردار است و به نظر می رسد که ایشان به ارتباط ملکوتی آن حضرت با جهان غیب است. و این لقب در حدیث حضرت رسول«صلی الله علیه وآله» است که فرموند: مهدی موعود از اهل بیت من می باشد و خدا اسباب قیامش را در یک شب فراهم می سازد.
و این که فرمودند: مهدی موعود از عترت من و اولاد فاطمه می باشد - بنابراین -(حجة بن الحسن المهدی) یعنی که فرزند امام حسن عسکری است و دارای لقب مهدی می باشد در روایتی که از امام باقر«علیه السلام» نقل شده است حضرت فرمودند: «انّما سُمّی المهدی مهدیاً لانه یهدی الی امر خفی...؛ او به این علّت مهدی نامیده شده است که همواره به امور پنهان و مخفی هدایت می شود».
و این امر مخفی ممکن است همان زمان ظهور آن حضرت باشد که مخفی و پنهان قرار داده شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
ذکر نام حضرت مهدی(عج)؟از امام رضاعلیه السلام درباره حضرت قائم(عج) سؤال شد. در پاسخ فرمودند: لایری جسمه ولایسمی باسمه:حضرت دیده نمی شود و نام وی برده نمی شود.
و از امام حسن عسکری علیه السلام است که می فرماید: انکم لاترون شخصه ولایحل لکم ذکره باسمه: شما شخص او را نمی بینید و برای شما جایز نیست که نام او را ذکر کنید.
و جمله ایست در توقیع حضرت حجت(عج) که می فرمایند: ملعون ملعون من سمانی فی محفل من الناس؛ ملعون است، ملعون است کسی که مرا در محفلی از محافل مردم (عامه) نام ببرد». که شاید منظور محافضل دشمنان حضرت بوده است.
شاید، نهی از حرمت یاد نام حضرت در بین عموم مردم، به خاطر خوف و تقیه بوده. که البته امروز خوفی وجود ندارد. مرحوم فیض کاشانی در وافی، چهار روایت از کافی در باب نهی از ذکر نام حضرت آورده است، در روایت دوم آن آمده: ان دللتهم علی الاسم اذاعوه و ان عرّفتهم المکان دلوا علیه؛اگر اسم را به آنان بگویید، فاش می کنند و اگر مکان حضرت را به آنان بشناسانید، به آن راهنمایی می شوند.
این مطلب ظهور دارد در مسأله تقیه و حفظ جان آن حضرت از شرّ دشمنان.
خلاصه این که علت واقعی و حقیقتی و نبردن نام حضرت قائم(عج) برای ما معلوم نیست، به همین جهت بر ما لازم است که به ظواهر روایات عمل کنیم و از نوشتن و بردن نام حضرت که همان نام پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله است، خودداری کنیم.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی