ملحقات مبحث جوانان و مشکلات روحی

پرسشپاسخ
منظور از ناپاکی ها و آلودگی های روحی چیست؟انسان به خاطر برتری هایی که نسبت به دیگر موجودات دارد؛ باید با ساختن خود به بهترین نحو، رفتار مورد قبولی داشته باشد.
از دیدگاه انسانی، عدم احترام به حقوق دیگران و تجاوز از قانون محکوم است. امّا از زاویه دین که برنامه های ویژه ای برای تربیت انسان دارد، او انتظار بیشتری برای آدمی می رود.
ارتکاب محرّماتی چون دروغ، غیبت، بی انصافی و... همه از نظر دین آلودگی روحی به شمار می رود. و از این بالاتر، حتّی نیّت ها و انگیزه های بد، نشان از زشتی باطن است، گرچه عذاب و محاکمه ظاهری نداشته باشد و مؤمن باید انگیزها و نیّات خویش را هم پاک و منزّه سازد.
انسان که خلیفه خدا در زمین توصیف شده و در میان موجودات مقام ارجمندی دارد، مکلّف است از این مقام صیانت کند. این ممکن نیست مگر با تزکیه و تعلیم.
البته تعلیم تربیت در اسلام، علاوه بر جایگاه والایی که دارد، بسیار قانونمند و همراه با برنامه ریزی های دقیق است. تفصیل این مطالب در کتابهایی که در زمینه تربیت اسلامی تدوین شده، تشریح شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چه باید کرد که مشکلات انسان را مأیوس و ناتوان نکند؟مشکل از زندگی انسان رخت برنمی بندد پس باید خودمان را به معیارهایی مجهز کنیم:
1. این جهان بینی غلط است که جهان و حرارت آن باید به کام ما باشد قرآن می فرماید: آیا انسان به هر تمنایی می رسد(1)؟
2. مشکلات گاهی از عملکرد خود ما ناشی می شود باید از راه اشتباه باز گذشت و ادامه ندارد(توبه).
3. با مراجعه به متون دینی(قرآن و حدیث) بینش و تسلّی خواهیم یافت زیرا ذهنیّت ما را تغییر می دهد «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم؛ چه بسا چیزی را دوست ندارید امّا برای شما خیری باشد». این گونه آیات دوراندیشی را پایه می ریزد و از روحیه نقد طلبی! نجات می دهد.
جبین گره مکن ز هر چه پیش آید
کزین نوشته تو یک روی صفحه می خوانی
به روی دیگر آن نعمتی نهفته خدای
که شکر آن تا به حشر نتوانی
4. گاهی این رنجها و گرفتاریها که در اثر شرک ها و بی توجهی ما به راه خداست، باعث توحید و بازگشت ما به سوی اوست.
عاشقان را در آتش می پسندد لطف دوست
تا برو بد از وجودت هر چه غیر اوست.
5. از عنصر تلاش، مشورت با دیگران و از همه مهم تر دعا و توسّل نباید غافل شد.
یکی از نامهای خداون مُیسِّر و مُسَهِّل است. با او هیچ ناامیدی نیست.
ما امام حاضر داریم و پیوسته به یاد ماست، با عرض مشکلات به حضرتش بن بستی نیست. تا صلاح خداوند چه باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) -
آیا در اثر کثرت گناهان می توان از خداوند ناامید شد؟در میان گناهان کبیره، از یأس مِنْ روح اللَّه، یعنی ناامیدی از رحمت خداوند هم به چشم می خورد. پس وقتی انسان در اثر گناه، از رحمت خدا ناامید شود، گناهی به گناهان خویش افزوده است و این ترفند شیطان است که رابطه را به کلّی از خداوند قطع کند. به همین خاطر برای ان که انسان در یک حالت تعادل، و سیر و سلوک به سوی داشته باشد دو عُنصر از عناصر تشکیل دهنده ارتباط با خداست:
1. رجاء،
2. حوف.
با ترس به احساسی دست می یابیم که از بازماندن و بی ثمری نجات می یابیم و به اقدام و جمع آوری زاد و توشه می پردازیم. و با عنصر امید و رجاء اگر در جایی کم آوردیم و سستی نمودیم(گناه) از خداوند منقطع نمی شویم و دوباره به راه می آییم. در آیات و روایات به طوری با دو عنصر برخورد می کنیم که در جایی سرشار از امید می گردیم و در مرحله ای از عمل های خوب خودمان هم شرمنده می شویم که در حدّ بزرگی حق و راه بلندی که در پیش داریم کاری نکرده ایم. در حدیثی از علی«علیه السلام» سؤال می شود چقدر انفاق می کنید؛ امام«علیه السلام» می فرماید: اگر مطمئن بودم یکی از آنها قبول می شود آرام می گرفتم. این علی«علیه السلام» است که اینقدر اهتمام دارد. و از طرفی مردی عرب از پیامبر«صلی الله علیه وآله» سؤال می کند روز قیامت حساب با کیست؟
پیامبر«صلی الله علیه وآله» با خدا!
عرب می گوید: به عزت اللَّه به خدا قسم که نجات یافتم(اوج امید).
پیامبر«صلی الله علیه وآله» می فرماید: چنین به خداوند حُسن ظن داشته باشید. آیات قرآن و احادیث باید مطالعه شود. کتاب گناهان کبیره مرحوم شهید دستغیب بسیار مفید است.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی