مباحث کلی امامت / شئون امامت / حافظ نظام

پرسشپاسخ
خداوند با قدرت خویش آسمان ها و زمین را نگاه داشته و با قوّه ای خلق نموده که به وسیله آن آسمان ها و زمین نگاه داشته می شود، آیا می توانیم بگوییم آن قوّه ائمّه اطهار«علیهم السلام» هستند؟ یا خیر؟یک قاعده کلّی در کارهای خداوند است که از روی حکمت و مصلحت تمام کارها را با اسباب و روی جریان طبیعی انجام می دهد و در عین حال که تمام کارها اصالتاً به خداوند نسبت داده می شود به آن اسباب هم در مرحله دوّم نسبت داده می شود و این مطلب نمونه های زیادی در قرآن مجید دارد. مثلاً خداوند برای قبض ارواح مأمورانی دارد و آنها متصدّی این کار هستند ولی در قرآن گاه این نسبت را به آن مأموران می دهد که آنها قبض ارواح می کنند و گاه به خودش نسبت می دهد «که اللَّه یتوفی الا نفس حین موتها»(1).
امّا در مورد سؤال یادآور می شویم که در سوره رعد، آیه 2 می فرماید: «اللَّه الذی رفع السّموات بغیر عمد ترونها»؛ خدا آن کسی است که برافراشت آسمانها را بدون ستونی که ببینند(بدون ستون محسوس که شما با چشم های حسی خود بتوانید آنرا ببینید». از این آیه چنین به نظر می آید که آسمان ها و کرات و زمین، همگی به وسیله ستونی نامرئی که همان نیروی جاذبه است که بین تمام اجرام سماویه وجود دارد نگهداری می شوند.(در اینجا بی مناسبت نیست که یادآور شویم این آیه شریفه یکی از آیات اعجاز علمی قرآن مجید است) و از این لحاظ که امام واسطه فیض و موجب ثبات و استوار جهان است چنانکه در زیارت جامعه می خوانیم که خداوند به شما عوامل وجود را افتتاح کرد و به شما ختم می کند و به وسیله وجود شما باران فرو می فرستد «و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض؛ و بوسیله شما خداوند کرات و آسمان را نگه می دارد که بر زمین فرو نیفتد».
از نظر کلّی و جامع نیز صحیح است بگوییم ثبات و استقرار آسمان ها و زمین و تمام خیرات و برکاتی که از طرف خداوند می رسد، به وسیله ولی و حجّت و امام است همان طور که در زیارت جامعه و روایات زیاد دیگر از جمله حدیث «لولاالحجه لساحت الارض باهلها» آمده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) سوره بقره، آیه 29.
آیا این صحیح است که آسمان و زمین به وجود پنج تن آل عبا خلق شده است؟هدف از آفرینش آسمان و زمین به طوری که از آیات قرآن استفاده می گردد، بهره برداری و استفاده انسان بوده است. چنانکه می فرماید: «اوست خداوندی که تمام آنچه در زمین است برای بهره برداری شما آفرید»(2). و نیز در آیات مختلف دیگر این مطلب را خاطر نشان ساخته است که خورشید و ماه و ستارگان مسخر شمایند و به منظور استفاده شما آفریده شده اند.
و از طرفی، هدف از آفرینش بشر، رسیدن به کمال است و چون پیامبر اسلام و ائمّه اطهار«علیهم السلام» کامل ترین افراد انسان در دنیا بوده اند، بنابراین ممکن است گفته شود که خداوند متعال، زمین و آسمان را به خاطر آنان آفریده است. زیرا نمونه بارز انسانیّت و آینه تمام نمای انسان کامل بودند. علاوه بر این روایاتی وارد شده که بقای زمین و آسمان به برکت وجود حجت و امام است و به واسطه وی به مردم روزی داده می شود و اگر حجت در زمین نباشد، زمین اهلش را به خود فرو خواهد برد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) سوره بقره، آیه 29.
با وجود مراجع تقلید آیا باز هم نیازی به امام معصوم«علیه السلام» هست؟نیاز به امام معصوم«علیه السلام» نه تنها برای آموزش احکام بلکه به دلیل شأن وجودی معصوم و سعه وجودی اوست که نظام عالم به گردش و حرکت خود ادامه می دهد. همانطور که در روایات اشاره شده است: «لولاالحجة لساخت الارض باهلها؛(3) اگر حجت خدا در روی زمین نباشد زمین اهلش را نابود خواهد کرد». پس در نظام تکوین به یُمن وجود امام معصوم است که با باران می بارد و برکات از زمین و آسمان به زمین جاری می شود. از این گذشته، حتّی به برکت وجود امام عصر«علیه السلام» است که مراجع توان و قدرت مرجعیّت و رهبری مسلمانان را به عهده دارند و به دعای خیر آن بزرگوار است که توفیق اجتهاد - که ملکه ای نفسانی است - برای مجتهدین به وجود می آید و با نظارت آن عزیز است که که صدها سال است حوزه های علمیه کانون خیر و علم و قضا و مرکز هدایت و مقاومت بوده اند. و امام خمینی«رحمه الله» و نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران به برکت دعای امام زمان«علیه السلام» و از خیرات همین حوزه ها بوده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
3) -

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی