محمد صلی الله علیه و آله / پس از بعثت / پیامبر امی

پرسشپاسخ
در قرآن کریم امّی به چه معنی آمده است و آیا پیامبر ما امّی بود؟کلمه ی امّی در قرآن در شش آیه استعمال شده که در مورد آن لفظ (امی) یعنی مفرد و در چهار مورد به لفظ جمع(امیون و یا امیین) آمده است و مفسرین در معنی آن دو احتمال داده اند:
1.این که امی منسوب به امّا القری یعنی مکه باشد و چون مکه را ام القری(نقطه ی مرکز همه ی قریه ها) می نامیدند کسی هم که اهل مکه بود به او امی می گفتند.
2.امّی به معنی درس نخوانده و مکتب ندیده باشد و این معنی از جهاتی بهتر به نظر می رسد.
کلمه ی امّی در دو مورد مذکور در قرآن از اوصاف پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» قرار داده شده است از این لحاظ که آن حضرت تا زمانی که به مقام نبوت برانگیخته شد مکتبی نرفته و نزد کسی درس نخوانده بود و این مسأله یکی از بارزترین نشانه های نبوت پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» است که با این وصف که آن حضرت مانند دیگران نبود که برای فراگرفتن و آموختن مطالب تحمل رنجها می نمایند و در اثر زحمت و رنج فراوان اطلاعات و معلوماتی بدست می آوردند، علاوه در محیطی که اهل آن از علم و دانش بی بهره بودند و توجهی بخواندن و نوشتن و اندوختن مطالب علمی نداشتند بدون این که در مکتبی قدم گذارد و نزد استادی برای فراگرفتن علوم رفت و آمد کند قرآنی آورد که از زمان نزول آن تا زمان کنونی هیچکس نتوانسته سوره ای مانند آن بیاورد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا گفتار کسانی که می گویند حضرت محمد«صلی الله علیه وآله» شخص امّی نبود بلکه یک نفر دانشمند زمان خود بوده و چون در آن زمان سطح علم و فرهنگ عربستان خیلی پایین بوده برای این که مردم با او ستیزه نکنند اطلاعات علمی خود را به این صورت به مردم ارائه نموده است صحیح می باشد؟مسأله امّی بودن(یعنی اینکه حضرت محمد«صلی الله علیه وآله» به مکتبی نرفته و درسی نخوانده است) از حقایق مسلم تاریخ است و نیز قطعی است که پیامبر پیش از نزول قرآن کتابی نخوانده و با دستش چیزی ننوشته در چند مورد بازگو می کند و در برابر مشرکان و دیگر منکران قرآن یادآور می شود اگر پیامبر «صلی الله علیه وآله» پیش از بعثت چیزی نوشته بود و کتابی خوانده بود مورد مخالفت و انکار شدید از ناحیه ی تمام مردم قرار می گرفت و همه ی این ادعا را از وی تکذیب کرده در برابر آن سرسختانه مقاومت می کردند و در تاریخ اسلام نیامده که کسی این مطلب را از پیامبر«صلی الله علیه وآله» مورد انکار قرار داده باشد و اگر می بود به طور مسلّم در تاریخ نقل می شد. و با این وصف امّی بودن پیامبر«صلی الله علیه وآله» مطلبی روشن و انکار ناپذیر است و بدین ترتیب معجزه بودن قرآن و اینکه قرآن مجید کتاب آسمانی و از جانب خدا است روشن و ثابت می گردد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی