نقش شیطان

پرسشپاسخ
چرا خدایی به آن مهربانی، در مقابل آن همه عبادت ابلیس، یک خطای او را نبخشید؟اولاً، گناه هر قدر کوچک هم باشد در صورتی که بنده توبه نکند و از گناه خود باز نگردد مستحق عذاب و کیفر است و شیطان رجیم نه تنها از گناهش توبه نکرد، در مقام مبارزه با خالق خویش نیز برآمد و گفت: «من بندگان تو را از راه راست منحرف می کنم». همین خود کافی بود که وی را برای همیشه از درگاه رحمت الهی دور کند.
ثانیاً، عبادت هر کس وقتی ارزش دارد که از روی اخلاص باشد، و فرامین و اوامر معبود را بدون اظهار نظر و چون و چرا اطاعت نماید، و نیز تنها عاملی که او را به عبادت وا می دارد، عشق به خالق و خضوع در مقابل دستوراتش باشد.
بنابراین، چنین نتیجه می گیریم:
1. گناه شیطان کوچک و جزئی نبود و از روی نادانی و غفلت عصیان نکرد، بلکه از سر کبر و بزرگی در مقابل خداوند ایستادگی کرد و آن استدلال واهی را نمود و معلوم است که جزای این گناه همان بدبختی و عذاب ابدی است.
2. کشف می کنیم که عبادت های گذشته شیطان از روی اخلاص و تواضع در مقابل حق نبود؛ زیرا کسی که چندین هزار سال معبود و خالق خود را شناخته و کوچکی خود را در مقابل عظمتش احساس کرده باشد، هرگز در مقابل او ایستادگی نمی کند و بر فرض اگر خطایی از او سرزند، از روی نادانی است که فوراً پشیمان می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر در نظام آفرینش، هر چه هست در حدّ خود لازم و مفید است، بنابراین وجود شیطان هم باید از نظر نظام آفرینش مفید باشد؟آنچه نیروهای ثمربخش آدمی را تحریک می کند و ذخائر فوق العاده گرانمایه او را در راه رسیدن به هدف به کار می اندازد، وجود دشمن است. دشمن هر چند به ظاهر برای انسان خطرناک و مزاحم است، به یک معنا مفید و حرکت زاست. کسانی که در دنیا بیشتر با دشمن روبرو بوده اند، به هدف خود، سریع تر نزدیک شده اند.
در قرآن کریم هرگاه به تناسبی از شیطان نام می برد، او را دشمن می نامد و بارها به پیروان خود هشدار می دهد که در برابر دشمن چون شیطان قرار دارید. این بدان خاطر است که انسان آسوده ننشیند و هر چه بیشتر خود را به حال آماده باش درآورد و از خرابکاری ها و وسوسه انگیزهایش جلوگیری کند. آنگاه بر اثر مجاهدت ها و مبارزه های پی گیر در برابر غرائز سرکش، اراده قوّت پیدا می کند و به مقام شامخ انسانیّت و کمال خویش نائل می آید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
این که در قرآن آمده است فرشتگان مأمور رسیدگی به امور طبیعت هستند، به چه معناست؟این قاعده کلّی را باید بپذیریم که سنّت خداوند متعال اینگونه است که جهان را به وسیله اسباب و عللی تدبیر می کند. چنان که اسباب طبیعی در شرایطی خاص سبب وجود گیاه، حیوان و انسان می شود. تدبیر عالم هم هر چند به ید قدرت خدا انجام می گیرد، ولی خداوند فرشتگان را واسطه در تدبیر خویش قرار داده تا نگهبان امور عالم باشند.
آیات قرآن از افعال مختلف فرشتگان و وظایف آنها سخن گفته است. برخی حاملان عرشند، برخی وحی را به پیامبران می رسانند، برخی وظیفه قبض روح را به عهده دارند و برخی به تدبیر امور عالم می پردازند و... .

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی