پرسش ها

پرسشپاسخ
چند کتاب خوب برای مسائل اعتقادی معرفی نمایید؟برای معرفی کتاب به چند نکته توجه فرمائید.
1 - کتابهای خوب عقیدتی باید مناسب سطح مطالعه کننده باشد. مثلاً کتابهای استاد مطهری (ره) غالباً برای دانشجویان مفید است. گرچه برای افراد دیگر مثل کودکان داستان راستان هم نوشته اند.
کتابهای اصول عقاید استاد قرائتی برای دوران دبیرستان بسیار خوب و مناسب است.
2 - برای شروع مطالعه فقط کتاب اهمیت ندارد بلکه خواننده باید با طرح سؤال وارد مطالعه شود تا این تشنگی باعث استفاده از مطلب گردد.
3 - این سؤالات باید سیر خاصی داشته باشند یعنی از آنجا که انسان شناخته نشود اسلام نیز مجهول خواهد بود؛ پس کتابهایی که تبیین نیاز انسان کرده باشند و سپس اسلام و عقاید درونی آن را مناسب نیاز نشان دهند تا سیر صحیح مطالعاتی هماهنگ تر است سرانجام مقصود این است که حتماً طبق سنت معمول لازم نیست از توحید و نبوت و معاد شروع نمائیم. کتاب انسان و ایمان استاد مطهری به این مقصد نزدیک است.
باز هم تأکید می شود که در این مقصد مهم مطالب زیربنایی مثل درک ضرورت دین در اولویت است.
4 - ضمن آن که کتابهای اساتید اسلام شناس مثل استاد مطهری یا کتاب عقاید استاد مصباح یزدی و بسیاری از اساتید دانشمند و پاک عقیده توصیه می گردد. باید بدانیم وقتی سیر صحیح مطالعه را ادامه دادیم بسیاری از کتابها خوب است و لو عنوان اعتقادی نداشته باشد چرا که در تحکیم عقیده انسان را یاری می کند مثلاً انسان موجود ناشناخته از الکسیس کارل یا کتبی در این مسیر گرچه از آنجا که کامل ترین بینش اعتقادی در اسلام یافته می شود، در نهایت به کتب محققین خودمان باید رجوع کنیم.
5 - کتب کسانی که از دینهای دیگر به عقیده اسلامی روی آورده اند و علت گرایش خود را نوشته اند خیلی مفید است مثل مجموعه ای که از مؤسسه در راه حق چاپ گردیده با عنوان چرا مسلمان شدم .
6 - به محض برخورد با شبهه ای اعتقادی با مکانهایی قابل اعتماد و اهل اطلاع مشورت شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
برخی اوقات افکاری منفی نسبت به اولیاء دین در ذهن می آید که آزار روحی دارد، چه باید کرد؟بد نیست بدانیم که اگر منظور اهل بیت«علیهم السلام» باشند خوب آنان مافوق انسان نیستند بلکه انسان مافوق اند. چنانکه در قرآن به پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» می گوید بگو: «انا بشر مثلکم یوحی الی؛ من بشری مثل شمایم امّا به من وحی می شود.»
پس باید به این صورت آن کنجکاوی ذهن را آرام نمود فقط لازم است بدانیم که آن بزرگواران«علیهم السلام» برگزیدگان خداوند بوده و خود را به حدّ اعلای کمال رسانده اند و در نتیجه خصائص ویژه دارند. چنانکه پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» به مأمومین در نماز می فرمودند صفها را درست کنید من همان طور که از مقابل می بینم از پشت سر هم می بینم. یا ویژگیهایی که حضرت زهرا«علیها السلام» دارند و ثابت هم هست. امّا به هر حال دعای پناه بردن به خدا در صحیفه سجادیه مفید است.
گاهی نیز به بعضی پرسشها باید پاسخ بدهیم و به منابع مراجعه کنیم یک توصیه آخر هم این است که ذهن با قادر به انحراف از مواجه با وساوس ناخوشایند هم هست. با قرینه سازی و توجّه به موضوعی دیگر فکر انسان از فکر دیگری منصرف می شود. و وضو گرفتن و نمازی به روح آن گرامیان هدیه کردن بسیار نافع است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
درد دلی است از زمان و برخی افراد جامعه خود و اینکه چرا جوانان دنبال هوس ها هستند و چرا از علم و دین فراری؟یک جریان طبیعی در طول تاریخ تولد بشر هست و پیوسته تکرار می شود و آن توانمندی و اراده انسان است که می تواند انتخاب کند. و این را از ارزش عمل انسان و برتری او بر دیگر موجودات است . پس خودتان را راحت کنید.
متاع کفر و دین بی مستمری نیست
یکی این و یکی آن می پسندد
اما این راحتی خیال در صورتهای است که ما کار خود را کرده باشیم و امروز با شرائط ویژه ای روبرو هستیم . با ظهور انقلاب اسلامی توجه دشمن برای تخریب ارکان فکری و فرهنگی این انقلاب دست به روشهای دقیق تر و سریع تری زده است که فهرست کار را برای شما می گوئیم و خودمان و خودتان باید اقدام داشته باشیم.
جوانان مسلمان سه مسئله دارند.
1. شهوات
2. شبهات
3. بدعتها (در تفکر و در عمل مثل رشد مکاتب صوفیانه یا مکاتب غربی)
برای این سه مورد تأمین نیازها و جواب لازم است و تدبیر . جوانان عموماً خوب و نجیب اند بیهوده آنها را محاکمه نکنیم .از سماوری که روشن نکرده ایم، انتظار چای نمی توان داشت . خدای رحمت کند آنرا که برخیزد و قدمی فرا پیش نهد .

« بخش پاسخ به سؤالات »
مفهوم کَبَد در آیه « لقد خلقنا الانسان فی کبد» چیست؟ مقصود از رنج برای آدمی تا کجاست ؟کَبَد (فتح باء) به معنی درد و رنج و کِبَد (با کسره باء) به معنی جگر سیاه می باشد. و منظور آیه همانا بستر عمومی زندگی انسان است که با رنج طی می شود در سوره انشقاق آیه 6 نیز آمده است ای انسان تو در بستر رنج خدا را ملاقات خواهی کرد. این گونه آیات یا روایتی از علی «علیه السلام» دنیا، خانه است که با درد و رنج پیچیده شده (نهج) نشانگی سیر متحل زندگی انسان و دنیاست. از خانه تنگ و تاریک جنین تا نوجوانی و جوانی و پیری و مرگ پیوسته آدمی درگیر با مشکلات و رنجها همراه است و به هیچیک از فضلها نیز نمی توان دل بست . نه بهاهرش ماندنی و نه زمستانش پایدار است و این ویژگی زندگی یکی از خصوصیات مثبت زندگی است. چون از آنجا که دنیا منزل است و نه مقصد، پس باید طبیعت دنیا طوری باشد که آدمی احساس آرامش نکند، البته تا حدّی که وابسته شود. و می بینید که با همه این مسائل و مصائب چگونه همه مانده ایم
مرا در منزل جانان چه جای امن و عیش چون هردم
جرس فریاد بسی می دارد که بربندید محملها
با این همه تصور نکنید که مؤمن در دنیا آرامش ندارد. مؤمن با پیوند با خدا و شناخت هدف خود و طبیعت دنیا در شکم رنج راحت است و خشنود به خواست خدا، و سعادتمند واقعی این انسان است. تاریخ عاشورا و کلمات امام حسین«علیه السلام»را بخوانید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
روش کار و گسترش افکار اسلامی در دانشگاه چگونه می باشد؟ اکنون دیده می شود که اعتقادات به وسیله برخی از اساتید مورد حمله قرار می گیرد و جوّ نامناسبی حاکم است.ابتدا باید بدانیم که مفاسد دانشگاه در قبل از انقلاب بسیار زیاد بود، و اساتید و دانشجویان متعهد دچار مشکلات زیادی بودند. خاطرات استاد مطهری حاکی از رنجهای زیاد ایشان است. اما اکنون اساتید و دانشجویان و حتی مسؤولین در کنار یکدیگر به نماز می ایستند و حتی بعضاً دفاع از مبادینی راهم به عهده دارند. پس با سپاسگزار باشیم.
2 0 در همان زمان و با همه گرفتاریها دانشجویان خوب کار کردند و مأیوس نشدند. به یاد داشته باشیم در ابتدای غروب و تاریکیها چراغها روشن می شوند.
3 0 باید در کار فرهنگی شتابزده عمل نکنیم و وظیفه مورد نظر باشد نه نتیجه هر چند با انجام وظیفه نتیجه نیز حاصل می شود.
4 0 آشنایی با روحیه جوانان ضروریست جوان دانشگاهی امروز، در زمان انقلاب سن کمی داشته و با فضای انقلاب به طوری قهری همراه شده اما گذشته از آنکه تعمیق فکر نشده، اکنون احساسها و نیازهای و هیجاناتی در او سر کشیده و جواب می طلبد امروز با سه موج متلاطم روبرو هستیم، شبهات، شهوات، بدعتها. این سه مشکل در حوزه تفکر و نیازها و انحرافات مکتبی باید پاسخی مناسب بیابد. و این پاسخ در مذهب سنتی و عاطفی نیست.
عهده دار این مسئولیت مذهب اصیل است که باید ترویج شود . و مذهب اصیل با تفکر شروع می شود و با یقین سیراب می گردد و به احکام و سنت ها پیوند آگاهانه می خورد. باید روش طوری باشد که تفکر دین سامان گیرد و دل سرشار از عشق و ایمان گردد تا راهبر و عملی دین (دستورات) متابعت شود این آیه قرآن چه خوب هر سه مقصد را جمع آوری نموده است.
اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظة الحسنه و جاءلهم بالتی هی احسن حکمت، همانا تحکیم فکر دینی و موعظه تغذیه دل و ایمان و جدال احسن پاسخگویی به شبه هاست. این است که فکر دینی باید جایگاه انسان و جهان را مشخص کند تا خود تاریخ خود را بسازد.
5 0 بنابراین هسته مطالعاتی باید تشکیل شود و در این مجموعه رهبری روحانیان و اساتید دلسوز قرار گیرند. و سپس حاصل مطالعات به دانشجویان منتقل شود.
6 0 مشکلات و ضعف ها با صمیمیت ها و تعاون بچه های مذهبی حلّ شود.
7 0 در این موارد با دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هماهنگی ها انجام شود.
8 0 در این جور کارها منتظر دیگری نباید نشست و باید با هر تعدادی شروع کرد و از کمی یاران نباید هراسید که علی «علیه السلام» فرمود لاتستوحِوْا فی طریق المهدی القلة اهلاً در راه رشد و هدایت، از کمی یاران نهراسید.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی