مباحث کلی امامت / امت و امام / اطاعت

پرسشپاسخ
آیا اطاعت از معصومین«علیهم السلام» حدّی است؟اطاعت از معصومین«علیهم السلام» به طور مطلق واجب است و محصور به حدّی نیست، چنانکه قرآن مجید می فرماید: «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرسول و اولی الامرمنکم» و اطاعت از ائمه معصومین«علیهم السلام» اطاعت از رسول خدا«صلی الله علیه وآله» و اطاعت از رسول گرامی خدا«صلی الله علیه وآله» اطاعت از خداوند متعال می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چه سخنانی را از پیغمبر«صلی الله علیه وآله» و ائمه«علیهم السلام» بی چون و چرا باید پذیرفت؟تمام سخنان پیامبر«صلی الله علیه وآله» و ائمه«علیهم السلام» باید بی چون و چرا پذیرفته شود، چون به نص قرآن مجید آنها سخنی بیهوده و از روی هوا و میل خویش نمی گویند: «ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی؛ (پیامبرصلی الله علیه وآله): سخن از روی هوا و هوس نمی گوید و آنچه که وحی می شود می گوید(1)» و آنچه که می گویند همه از جانب خداست مثلاً وقتی پیامبر«صلی الله علیه وآله» فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛ هر که را من مولایم(هر مسلمانی) پس علی مولای اوست». و ده ها حدیث دیگر به این مضمون، بر هر مسلمانی لازم است که بی چون و چرا خلافت و پیشوایی و رهبری امیر مؤمنان«علیه السلام» را بپذیرد و از پیش خود اظهار نظر نکند و به خیال خام و فکر کوتاه خویش برای مسلمانان مصلحت اندیشی نکند و از این راه هزاران بلا و گرفتاری و مصیبت بر جامعه اسلامی وارد نسازد. و برای همین خداوند فرموده است: «ما کان لمو من و لاموفته اذا قضی اللَّه و رسوله امراً ان یکون لهم الخیرة من امن؛ هیچ مرد مؤمن و زن مؤمنی را نرسد که چون خدا و رسولش به کاری فرمان دادند، برای آنها اختیاری باشد».
البته باید دقّت داشت که به حدیثی عمل می شود که یقیناً از معصومین«علیهم السلام» صادر شده باشد و آنها هم در مقام تقیّه نبوده اند، که این مباحث را عمل الحدیث عهده دار است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره نجم، آیه 4 - 3.
وضع کسی که یک روز در ولایت حضرت علی«علیه السلام» نباشد چگونه است؟اگر منظور ترک ولایت حضرت علی«علیه السلام» از روی عمد و آگاهی باشد، طبق روایات وارده کفر محسوب می شود؛ چون کفر مصادیق متعددی دارد و یکی از مصادیق آن، انکار ولایت و امامت حضرت علی«علیه السلام» و اولاد اوست.
ولی کسی که از روی عدم آگاهی و شناخت کافی این امر را انکار کند، جزء مستضعفین است؛ گرچه از برکات شیعه بودن برخوردار نمی باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی