سحر و جادو

پرسشپاسخ
چگونه می توان سحر و جادو را باطل کرد؟می توان از سوره ها و آیات قرآنی بهره جست؛ مانند چهار سوره «یا أیها الکافرون»، «قل هو اللَّه أحد»، «قل أعوذ بربّ الفلق»، «قل أعوذ بربّ النّاس». نیز می توان از «آیة الکرسی» و آیه کریمه «انّی توکّلت علی اللَّه ربّی وربّکم ما من دابّة الّا هو آخذ بناصیتها إنّ ربّی علی صراط مستقیم»(1) استفاده کرد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

1) سوره هود، آیه 55.
سحر و جادو چه حکمی دارد و آیا دعاهای معصومین«علیهم السلام» گونه ای سحر است؟سحر و جادو به هر گونه صورت گیرد، حرام است، هر چند از گذر دعا نویسی باشد. دعاهایی که از پیامبران و امامان«علیهم السلام» رسیده است، سحر نیست، بلکه دعاهایی برای رفع شرور و زیان هاست. همان گونه که ممکن است سحر مانند دیگر علل و اسباب طبیعی دارای تأثیری واقعی باشد، باطل کردن آن نیز دارای تأثیر است و این با قدرت خداوند ناسازگار نیست. به هر حال، در مواردی که انسان به جایی دسترسی ندارد و شرّی در کمین اوست، دعا بسیار مؤثّر است و شایسته است که انسان همواره و در همه حال، خدا را بخواند و از او بخواهد که رویدادهای تلخ و بلاها و شرور را از او دور فرماید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا سحر و جادو واقعیّت دارد؟ قدرت خداوند در برابر آن چقدر است و آیا می توان با قرآن یا دعا سحر و جادو را از میان برد؟سحر و جادو انواعی دارد: برخی گونه ای چشم بندی است که به وسیله آن در بینایی افراد تصرّف می کنند؛ چنان که قرآن مجید درباره ساحران فرعون می فرماید: «سحروا أتعین النّاس؛(2) چشمان مردم را سحر کردند.» و برخی دارای تأثیری واقعی است؛ چنان که قرآن مجید درباره این گونه سحر می فرماید: «و ما هم بضارّین أحد الّا بإذن اللَّه؛(3) و آنان به وسیله سحر جز به اذن خدا به کسی زیان نمی رسانند». از این آیه دریافته می شود که سحر می تواند با اذن خدا به افراد زیان برساند و مانند دیگر علل و عوامل طبیعی مستقلّانه دارای اثر نیست و چنانچه خدا نخواهد، تأثیرش از میان خواهد رفت.
در این جا توضیح چند نکته لازم است: نخست این که جهان مادّی، جهان علل و اسباب طبیعی است و خداوند مشیّتش بر این تعلّق گرفته است که اسباب در جهان مؤثّر باشند و انسان نیز به وسیله کارهای خویش آزمایش شود. از این رو، با این که خداوند تواناست، انسان را از کارهایش باز نمی دارد تا افراد فرمانبردار و نافرمان از یکدیگر باز شناخته شوند و استعدادها به فعلیّت رسد. پس، سحر و جادو حرام است و خداوند به انجامش راضی نیست، ولی ساحران را جز در پاره ای موارد از کار خویش باز نمی دارد.
نکته دیگر این که آیات قرآن و دعاها نیز دارای ویژگیهایی هستند که در دفع سحر و جادو مؤثرند، ولی باید توجّه داشت که تمام کسانی که به دعا نویسی مانند آن مشهورند، شایسته اطمینان نیستند، بلکه باید درباره آنان تحقیق کرد.
نکته دیگر این که انسان نباید پدیده ها را بر اساس سحر و جادو تفسیر کند و اگر مثلاً در خانواده ای مشکلاتی پدید می آید، آنها را معلول سحر و جادو بداند؛ زیرا این کارها از هر کسی ساخته نیست و بسیاری کسان، که مدّعی سحر و جادونند، دروغگویند. بنابر این، باید امور را به خدا واگذارد و از شرّ همه چیز به او پناه برد و با توکّل به دفع عوامل زیان بخش پرداخت. در این راه، خواندن سوره های «قل یا أیّها الکافرون»، «قل هو اللَّه أحد»، «قل أعوذ بربّ الفلق» و «قل أعوذ بربّ النّاس» کار ساز و کار افزا می تواند بود.

« بخش پاسخ به سؤالات »

2) سوره اعراف، آیه 116.
3) سوره بقره، آیه 120.
آیا ساحران در آخرت عذاب می شوند؟رسول اکرم«صلی الله علیه وآله» فرموده است: «ساحر المسلمین یقتل و ساحر الکفّار لایقتل. قلت: یا رسول اللَّه! لم لایقتل ساحر الکفّار؟ قال: لأنّ الشّرک أعظم من السّحر، لأنّ السّحر والشّرک مقرونان؛(4) ساحر مسلمان را باید کشت و ساحر کافر را نباید کشت. کسی عرض کرد: چرا ساحر کافر را نباید کشت؟ فرمود: زیرا گناه شرک از سحر بزرگتر است و سحر و شرک همواره با همند.» یعنی وقتی به دلیل گناه شرک، که از سحر بزرگتر است، نباید او را کشت چگونه می توان به دلیل سحر او را کشت.
همچنین، فرموده است: «ثلاثه لا یدخلون الجنّة مدمن خمر و مدمن سحر و قاطع رحم؛(5) سه گروه به بهشت نمی روند: کسی که دائم الخمر است و کسی که دائم السحر است و کسی که صله رحم را به کنار نهد.» نیز از امام صادق«علیه السلام» نقل است: «المنجّم کالکاهن، و الکاهن کالسّاحر، والسّاحر کالکافر، والکافر فی النّار؛(6) منجّمان [که از روی ستارگان پیشگویی می کنند] چون کاهنانند، و کهنان چون ساحرانند، و ساحران چون کافرانند، و کافران در دوزخند.»

« بخش پاسخ به سؤالات »

4) وسائل الشیعة، ج 17، ش 2220، ح 2.
5) همان، ش 22212، ص 148.
6) همان، ص 143، ح 8.
طلسم چیست؟ اصحاب طلسم چه می کنند؟طلسم عبارت است از نقوش سحری یا تنظیمی و یا چیزی منقّش به این نقوش، که برای دفع آفتها یا چشم زخم و یا حوادث دیگر تهیه می کنند. «بَلیناس حکیم» به لقب «پدر طلسمات» شهرت یافته است و بنابر برخی روایات، او در بسیاری از شهرها طلسمهایی برای محافظت از توفان و مار و کژدم ساخته بوده است. قواعد گوناگون برای تهیه طلسم به «هرمس تریسمگیستوس» منسوب است. علم طلسمات را لیمیا(علوم خمسه محتجیه) نیز می نامند.
اصحاب طلسم برای برخی اعداد، خواص و تأثیر قائلند و می پندارند که می توان میان مردمان از طریق نوشتن اعداد مخصوص مهر و کین پدید آورد؛ اعدادی چون اعداد متحابه، مربع وفقی. این عقیده، نتیجه اعتقاد به تأثیر قوای آسمانی (=قوای فعّاله) در قوای زمینی(=قوای منفعله) است. معتقدان به این عقیده، گمان می کرده اند که هر کس بتواند میان این دو نیرو ارتباط برقرار کند، از آثار ویژه آنها بهره مند می شود و کارهایی شگفت انگیز انجام می دهد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی