محمد صلی الله علیه و آله / پس از بعثت / رسول الله در تورات و انجیل

پرسشپاسخ
آیا نام پیغمبر ما«صلی الله علیه وآله» در کتاب تورات آمده است یا نه؟در کتابهای انجیل و تورات نام و خصوصیات و بشارت آمدن رسول اکرم«صلی الله علیه وآله» آمده است و قرآن کریم که بزرگ ترین و جاودانه ترین معجزات آن حضرت است تصریحاً این موضوع را گوشزد می کند از جمله در سوره ی اعراف آیه ی 157 می فرماید: «از یهود و نصاری آن دسته در رحمت خدایند که به پیامبر درس ناخوانده ایمان آوردند و از او که چگونگی اش را در تورات و انجیل خود نوشته می یابند پیروی می کنند» یا در سوره بقره، آیه 147، آمده است: «آنان که کتاب آسمانی به آنها دادیم او پیامبر اسلام را می شناسد، همچنان که فرزند خویش را می شناسد، امّا گروهی از آنان حق را کتمان می کنند، در حالی که به حق علم دارند. از این رو از آیات به روشنی بر می آید که پیامبران گذشته مردم را به آمدن حضرت محمّد«صلی الله علیه وآله» و خصوصیاتش نوید داده بودند و بشارتهای روشن در کتاب مذهبی آنان وجود داشته است تا آنجا که پس از ظهور حضرت محمّد«صلی الله علیه وآله» و اسلام برای اهل کتاب(یهود و نصاری) جای هیچ شکی باقی نبود. و در کتب بشارات عهدین، تألیف دکتر محمّد صادقی مواضعی از کتاب عهدین انجیل و تورات که در آن بشارت به نبوت پیامبر گرامی اسلام داده شده ذکر و درباره آن بحث شده است که می توان برای آگاهی تفصیلی به آن مراجعه نمود، به هر تقدیر آیات فوق الذکر خود،دلالت بر وجود بشارت در کتب انجیل و تورات دارد، زیرا اگر در کتب یهود و نصاری در زمان حضرت محمّد«صلی الله علیه وآله» چنین نویدهایی وجود نمی داشت از خرد تابناک و اندیشه ی روشن کسی چون حضرت محمّد«صلی الله علیه وآله» انتظار نمی رفت که برای اثبات رسالت خویش رویاروی همه ی اهل کتاب بایستد و بگوید نام من و چگونگی هایم در تورات و انجیلی که هم اکنون در دست شماست آمده است زیرا دشمنان محمّد«صلی الله علیه وآله» از پای نمی نشستند و برای نابودی رسالت او نسخه های انجیل و تورات را گرد می آوردند تا ثابت کنند چنین بشاراتی در آن کتابها موجود نیست تاریخ گواه است که آنان همه ی راههایی را که وجود داشت در مخالفت با حضرت محمّد«صلی الله علیه وآله» پیمودند و حتّی با او به جنگ و پیکار برخاستند امّا هرگز از این راه سهل و ساده نرفتند تا ثابت کنند بشاراتی در کار نبوده است. این امر به خوبی آشکار می کند که در کتب مقدس تورات و انجیل البته آن تورات و انجیلی که در زمان حضرت رسول اکرم«صلی الله علیه وآله» وجود داشته است نام و چگونگی و خصوصیات آن حضرت وجود داشته و نویدها و بشاراتی درباره پیامبر اسلام موجود بوده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا در کتاب آسمانی حضرت عیسی ظهور پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» خبر داده شده است؟1. در انجیل برنابا فصل 43 از 20 - 15 می خوانیم(13- حق می گویم و لیکن رسول خدا هر وقت بیاید می دهد خدا به او آنچه را که به منزله ی انگشتر دست اوست 16 - پس حاصل می شود خلاص و رحمت را برای امتهای زمین آنان که تعلیم او را می پذیرند 17 - ورود است بیاید توانایی بر ستمکاران 18 - و براندازد عبادت بتان را به طوری که شیطان رسوا شود 19 - زیرا که این چنین خدای وعده، فرموده بر ابراهیم - که به بین به درستی که به نسل تو همه قبایل را برکت می دهم و هم چنان ای ابراهیم بتان را شکستی نسل تو زود است چنین کند) و در آیه ی 31(پس از جملاتی چند در موضوع این که این نسل از اسحق نیست می فرماید) تصدیق کنید مرا که به شما راست می گویم به درستی که عهد بسته شده است به اسمعیل نه به اسحق و در برنابا فصل 44 نیز در این مورد می فرماید (1) آنوقت شاگردان گفتند ای معلم در کتاب موسی چنین نوشته شده که عهد به اسحاق بسته شده (2) یسوع آه کشیده جواب داد نوشته شده همین است (3) و لیکن نه موسی نوشته و نه یسوع (4) بلکه احبار آنان که نمی ترسند از خدای (5) حق می گویم به شما به درستی که هرگاه بکار برید نظر را در سخن فرشته جبرئیل خواهید دانست خباثت کنند دانایان ما را (6) زیرا که فرشته گفت ای ابراهیم زود است همه ی جهانیان بدانند که چگونه خدای دوست می دارد ترا (7) ولیکن چگونه جهان بداند محبت محبت ترا بخدای (8) به راستی واجب است بر تو اینکه بکنی چیزی از برای محبّت خدای (9) ابراهیم جواب داد همانا بنده ی خدای آماده است که بکند هر آنچه را که خدای می خواهد(10) پس خدای با ابراهیم به سخن درآمد فرمود بگیر پسر خود را اوّل زاده خود اسماعیل را و بر کره برشو تا پیش کنی او را به قربانی(11) پس چگونه اسحق اوّل زاده می شود و حال آنکه او چون تولد شد اسماعیل هفت ساله بود).
2. در انجیل یوحنا 16 - 14 می نویسد(سریانی) و انابت طالبن من بنی و خین پارقلیط ابت یبل لوخون هل ابد : من از پدر خواهم خواست او پار قلیطای دیگری به شما خواهد داد که تا ابد با شما باشد. در انجیل یوحنا(15 - 26) این ایمن دائی پارقلیط اهود... چون بیاید آن پارقلیطا - در انجیل یوحنا... ان لا ازن با قلیط الی اتی ، اگر من نروم پارقلیطا نزد شما نخواهد آمد، پارقلیطا کلمه سریانی است ترجمه ی آن از اصل یونانی(پریکلیطوس) است که به معنی بسیار ستوده و بی نهایت نامدار است و در عربی به (محمد و احمد) ترجمه می شود.
قبل از اسلام در این که پارقلیطا موعود انجیل پیغمبری است که پس از مسیح می آید هرگز اختلافی در میان علماء و مفسرین انجیل نبوده است چنانکه گروهی از مسیحیان در آن زمان ادعا کردند ما همان پارقلیطای موعود هستیم ولیم میور- مسیحی - درلب البتاریخ 1848م می نویسد منتس مسیحی که شخصی مسیحی و شدید الریاضه بود به سال 177 در آسیای صغیر دعوی رسالت کرد و گفت من همان پارقلیطای موعود مسیح می باشم که مسیحیان در انتظار اویند و گروهی دعویش را پذیرفته بوی ایمان آوردند.
و نیز گوید یهود و نصاری در زمان محمد«صلی الله علیه وآله» به انتظار پیغمبر موعود پارقلیطا بودند و از این زمینه مساعد نفع عظیمی برای محمد حاصل شد که دعوی کرد من همان پارقلیطای موعود هستم و در تواریخ و آثار وارد است که چون پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» نامه ی دعوت به اسلام برای نجاشی پادشاه مسیحی حبشه فرستاد وی گفت اشهد بالله این همان پیغمبر موعود است که اهل کتاب در انتظارش بوده اند و در پاسخ آن حضرت نوشت اشهد انک رسول الله ولی قیصر روم در جواب آن حضرت نوشت می دانستم که پس از عیسی پیامبری مبعوث خواهد شد ولی گمان نمی بردم که از میان اعراب برخیزد بلکه می پنداشتم که از شامات ظهور خواهد کرد.
فخر الاسلام (که یکی از علمای محقق مسیحی بوده است که پس از تأمل و بررسی عمیق به آئین اسلام گرویده و کتبی چند در رد یهود و نصاری نگاشته که از جمله آنها کتاب انیس الاعلام است در دو جلد که بهترین کتب وی می باشد) در صفحه ی 99 ج 2 انیس الاعلام می نویسد در یکی از اناجیل خطی قبل از اسلام که با قلم و پوست نوشته شده بود در جزو وصایای مسیح به شمعون دیدم نوشته است: ای شمعون خدا به من فرموده است ترا وصیت کنم به سید المرسلین و حبیب خود احمد«صلی الله علیه وآله» صاحب شتر سرخ و صورتی همچون ماه و دلی پاک و بنیه ای قوی که بزرگ فرزندان آدم و رحمت برای جهانیان و پیغمبر امی است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا در تورات و انجیل به نبوت پیامبر اسلام اشاره شده است؟قاطعی در مورد خبر دادن تورات و انجیل از ظهور پیامبر اسلام وجود دارد و آنکه ما می بینیم قرآن مجید در یک آیه پیامبر اسلام را اینگونه توصیف می کند: «الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مکتوباً عند هم فی التوراه و الانجیل...؛ آنان که از فرستاده و نبیی که امّی است پیروی می کنند پیامبری که آن را نزد خود در تورات و انجیل مکتوب می بینند.»
در این آیه با صراحت آمده که پیامبر اسلام در تورات و انجیل مکتوب است ما می دانیم این آیه قرآن چندین قرن است از آغاز نزول که در برابر یهود و نصاری بوده است و با توجّه به اینکه قرآن مجید از یهود و نصاری و غیر آنان دشمنان بسیاری داشته که با تمام وجود به دشمنی و ستیز با قرآن برمی خاستند اگر جمله ای که قرآن ادعا کرده درست نمی بود و در تورات و انجیل نامی و یادی از پیامبر اسلام نشده بود یهود و نصاری بلکه دیگر دشمنان در برابر قرآن می ایستادند و با صراحت این را به عنوان یکی از نقاط ضعف و دروغهای قرآن به حساب می آوردند و این آسان ترین راه برای مبارزه با قرآن و از بین بردن اعتبار و ارزش آن در سطح جهانی بود در حالی که جنین چیزی در تاریخ نقل نشده که کسی تا به حال به این جلمه اعتراضی کرده باشد و ما می بینیم بودجه های هنگفت برای کوبیدن قرآن و مبارزه با آن خرج شده و برنامه های سنگین که مستلزم مخارج بسیاری است طرح شده ولی از آنچه گفته استفاده نشده است این دلیلی است قاطع و محکم که این جمله حق است و یهود و نصاری چون نام پیامبر را در کتب خویش می یافتند به مقابله برنخاستند.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی