تعارض ظاهری آیات

پرسشپاسخ
آیا آیه آخر سوره الکافرون «لکم دینکم ولی الدین» با آیات جهاد و قتال با کفّار منافات ندارد؟آیات مربوط به برخورد با کفار در عرض همدیگر نیستند تا با هم در تعارض و تنافی باشند بلکه هر کدام از این آیه ها به مرحله ای از مراحل برخورد با کافرین اشاره دارد:
در یک مرحله تبیین و توضیح و اتمام حجت است و مرحله انذار که رسول در این مرحله وظیفه درگیری ندارد: «قل اللَّهُ ثم ذَرْهم فی خوضهم یلعبون»(1). در یک مرحله که کفار قصد مداهنه و سازش و تساهل در دین را دارند در این اینجا رسول باید با تمام وضوح موضع خود را روشن نماید و دین را از اشتراک با مبانی غیردینی و التقاط پیراسته گرداند و چنان تأکید و تکرار و حصر نماید که کوچکترین طمع و راه نفوذ کفار را ببندد و تماماً در برابر اعتقادات کفرآمیز آنها بایستند و صف آرائی کند که سوره کافرین عهده دار این مرحله از مراحل برخورد باکفار است و در مراحل دیگر رسول با توجه به شرایط و زمینه ها برخورد دیگری دارد اعراض(اعراض غهم...)(2) (فتولَّ)(3) و در آخرین مرحله از برخورد قتال و درگیری و خطاب: «جاهد الکفّار و المنافقین و اغلظ علیهم...»(4) را داریم بنابراین هیچ آیه ای به آیه دیگری نسخ نشده است و هیچ آیه ای با آیه دیگر تنافی و تعارضی ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره انعام، آیه 91.
2) سوره انعام، ایه 106؛ سوره حجر، آیه 94؛ سوره سجده، آیه 30.
3) سوره القمر، آیه 6؛ سوره الذاریات، آیه 54.
4) سوره توبه، آیه 73؛ سوره تحریم، آیه 9.
آیا آیه 77 از سوره یس که خلقت انسان از نطفه معرفی شده با آیه 14 از سوره الرحمن که آفرینش انسان از صلصال کالفخار دانسته شده است منافاتی ندارند؟دو آیه 77 از سوره یس و آیه 14 از سوره الرحمن با هم تنافی ندارند، خداوند متعال حضرت آدم را که پدر نسل کنونی انسان است از صلصال کالفخار آفریده است و فرزندان وی را از نطفه خلق کرده است. صلصال به گل کوزه گری می گویند و فخاربه معنای سفال است گلی که آدم«علیه السلام» از آن ساخته شد در مرحله ای شبیه به گلی بود که برای سفالگری بکار می رود اما گلی که مانند سفال پخته شده بوده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی