تاریخ

پرسشپاسخ
آیا از آیاتی مانند و نرید ان عن عل یالذین استضعفوا فی الاحق... و آیه «و لقد کتباً فی الزبور من بعد الذکر ان الاحل برثها عبادی الضالحون می توان جز تاریخ را استفاده کرد؟آنچه از آیاتی مانند آیه و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و آیه کریمه و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکران الارض یرثها عبادی الصالحون استفاده می کنیم غیر از جبر تاریخ است جبر تاریخ به آن صورت که در مارکسیسم مطرح است همانگونه که عنوان جبر تاریخ حاکی از آن است امری جبری است که نه اختیار و انتخاب انسان در آن نقش دارد و نه اراده خدا زیرا اصولاً در مارکسیسم نه وجود خدا و اراده او مطرح است و نه اراده انسانها در حالی که از این دو آیه آنچه استفاده می کنیم این است که حکومت مستضعفان اولاً براساس اراده خداوند تعیین شده است ثانیاً از آیات دیگر استفاده می کنیم که اراده انسانها و مقاومت و مبارزه برای دست یافتن به این حکومت تأثیر دارد زیر خداوند متعال همین سنت را برآن ان صبر و مقاومت آنان شمرده است چنانکه فرموده است و اورثناالقوم الذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها التی بارکنا فیها و تمت کلمة ربک الحسنی علی بنی اسرائیل بما صبروا....
ترجمه: ما قومی را که به استضعاف کشیده شد بودند و ارث شرق و غرب زمین قرار داریم و این سنت نیکوی پروردگار بر بنی اسرائیل بخاطر صبر و مقاومتشان تمام گشت.
و آیه دیگر هم که بندگان شایسته وارث زمین خواهند شد مضمون آن بر نبی اسرائیل به این صورت تطبیق شده است:
قال موسی لقومه استعینوا بالله و اصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین ترجمه: موسی به قومش گفت: از خدا کمک بجوئید و صبر کنید که زمین از آن خدا است آنرا به هر کس از بندگانش بخواهد به ارث می دهد و عاقبت از آن متقین است که از این آیه نیز می آموزیم که این ارث بردن متقین در رابطه با اراده خدا و استعانت از وی و صبر و مقاومت می باشد.
با این توضیح روشن شد که آیات مذکور ربطی به جبر تاریخ ندارد و جبر تاریخ بطلانش روشن و خود تاریخ باطل بود آن وسائر اصول مارکسیسم را روشن ساخت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
سؤال شما درباره ی بررسی تاریخ از نظر قرآن بود؟در قرآن مجید آیاتی است که مردم را امر به سیر در زمین می کند تا عاقبت و فرجام پیشینیان خود که پیامبر را تکذیب کرده و گرفتار عذاب و کیفر خداوند شدند مشاهده کنند از اینگونه آیات استفاده می شود که مطالعه در تاریخ و آگاهی از اقوام و امتهای گذشته که موجب عبرت و پند گرفتن و بیداری است مطلوب و پسندیده می باشد.
و آیات مذکور از این قرار است: سوره ی یوسف آیه 109 و حج آیه 46 و روم آیه 9 و فاطر آیه 44 و غافر آیه 21 و 82 و محمد آیه 10 و آل عمران آیه 137 و نحل آیه 36 و نمل آیه 69 و روم آیه 42.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی