ملحقات

پرسشپاسخ
وجود ترس و خجالت در خود، نشانه کمبود است؟ترس و خجالت در صورتی که بجا و به مورد باشد مطلوب است مثلاً خجالت و شرم در مورد زنان و دختران نامحرم مطلوب و دلیل عفت و پاکدامنی است و نداشتن شرم در اینگونه موارد موجب انجام گناه می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
گاهی انسان به خاطر نقصی در بدن مثل کوتاهی قد مورد تمسخر، واقع می گردد. راه مقاومت روحی چیست؟کسانی که رویه مسخره دیگران را دارند از بزرگترین عیب اخلاقی برخوردارند و چنین کسانی ارزش قضاوت درباره آدمی را ندارند. به خاطر همین باید به نکاتی توجّه نمائیم:
1. بعضی از خصوصیّات اصلاً عیب نیست زیرا خلقت های گوناگون در رنگ و قد و چهره خود آیتی از آیات خداوند است و عامل شناسایی اقدام و گروههای انسانی.
2. تفاوت ها معیار افتخار نیست، بلکه چه بسا در نظام أحسن هستی یک نیاز است. چنانکه در یک مجموعه مفید همه اعضاء نمی تواند مساوی باشد.
3. و به خاطر مقدّمات گذشته، در دین معیار قضاوت همانا تقوی قرار گرفته که همان تجلّی ارزش هایی الهی و انسانی در افراد(1)است در قرآن می خوانیم همانا بهترین شما نزد خداوند با تقوی ترین شماست.
4. انسان باید سپاسگذار سلامتی و صحّت جسم و روح خویش باشد و خویشتن را با کسانی که محروم از بعضی هستند مقایسه کند.
5. انسان شاکر و فهیم بر فرض داشتن نقص با شجاعت باید با همان هیئت در صحنه ها حضور یابد تا جوّ را به سود خود عوض کند. چنانکه امام صادق«علیه السلام» به یکی از یاران خویش فرمود: حبیب بخار در دستهایش نقص داشت و نه تنها آن را نهان نمی کرد بلکه دعوت خویش به خدا را با اشارت های همان دست انجام می داد. این است آن روحیه با نشاط و شکوفایی که دین اعطاء می کند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) -
چرا در یکی از نشریات در راه حق آمده است که نگرانی لازمه زندگی است؟نگرانی به مفهوم گوناگونی می تواند تصوّر شود. امّا آنچه مورد نظر است احساسی در مقابل بی تفاوتی می باشد. آدمهایی که در دین مطلوب هستند، کسانی اند که با بصیرت به مسایل دوز می نگرند و در جامعه خویش حضور دارند. این حضور بی تردید در انسان مؤثّر است، زیرا مؤمن خود را در مقابل گرفتاری ها و ناکامی های انسان ها و ظلم و ستم و جهل و فقر و جنگ، مسؤول می داند چرا چنین نباشد که سراسر آیات و روایات، ما را متعهد می کند. البته این یک احساس انسانی است و هر انسانی چنین حالتی را داراست ولی در مکتب این احساس بارور می شود و پشتوانه می یابد.
از منظری دیگر، مؤمن هیچ حزن و اندوهی ندارد. زیرا با پیشگیری و توکل بر خداوند از او آرامش می گیرد و به تکلیف خویش می پردازد. او در این مرحله به وظیفه می اندیشد نه به نتیجه(2) و چنین است که در قرآن آمده است: «إِنَّ اولیاءَ اللَّهِ لاخوفٌ عَلیهم و لاهُم یَحزنُون؛ همانا دوستان خدا نه خوفی از گذشته و نه اندوهی از آینده دارند».
بسیار روشن است که این نگرانی با آن کیفیت روانی که یک بیماری است، کاملاً متفاوت می باشد. هر چند همان نگراینها نیز در ستبر دین و دستورات نشاطانگیز به سامان می رسد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) اشاره به جمله ای از امام خمینی«رحمه الله».
راه تقویت حافظه چیست؟حافظه قوی از یک جهت یک قابلیّت شخصی می باشد که عدّه ای برخوردارند. امّا در این باره برای فعّال کردن قوای ذهنی در کتب روانشناسی توضیحاتی هست از جمله مطالعه و بازگویی آن که به یادآوری و قوّه حافظه کمک می کند.
امّا در توصیه های دینی نیز راه هایی هست که رهنمود وحی است و شاید دست ما به تحلیل آن نرسد. از جمله:
قرائت قرآن به ویژه «آیةالکرسی» در تعقیب نماز.
مسواک کردن.
روزه.
خوردن مویز در ناشتا.
جویدن کندر.
دعای حافظه.
برای تفصیل می توانید به کتاب حلیةالمتقین و مفاتیح الجنان رجوع نمود.

« بخش پاسخ به سؤالات »

چاپ

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی