محمد صلی الله علیه و آله / پس از بعثت / معجزات رسول الله

پرسشپاسخ
در قرآن کریم(1) در جواب معجزاتی که کفار از رسول الله«صلی الله علیه وآله» خواسته بودند آمده است: «آیا من جز بشری هستم که به [به سوی مردم ] فرستاده شده ام؟» آیا براساس این آیه داشتن معجزه از سوی رسول الله«صلی الله علیه وآله» انکار شده است؟در احادیث، امور خارق العاده بسیاری برای رسول الله«صلی الله علیه وآله» نقل شده است. این امور را به مجرد عجیب بودن نباید ردّ کرد و در صورتی که سند حدیث صحیح باشد باید آن را پذیرفت. امّا آیات سوره اسراء به این نکته اشاره دارد که کافران و چشم پوشان از سخن حق با وجود آیات نورانی و هدایت کننده قرآن از پذیرش حق سر باز می زدند. آنان همچنان که در آیات 90 تا 93 سوره اسراء آمده است می گفتند هرگز ایمان نخواهند آورد مگر اینکه پیامبر برخی امور خارق العاده یا برخی امور محال مانند آوردن خدا را انجام دهد. خداوند متعال در پاسخ آنان می گوید: «قل سبحان ربی هل کنت الاّ بشراً رسولاً: بگو پروردگارم منزه است [از اینکه من بتوانم او را نزد شما حاضر کنم ] آیا من جز بشری فرستاده شده [به سوی مردم ] هستم؟».
در آیه بعد به سرّ انکار و کفران کافران و عدم اجابت خواسته آنان درباره آوردن معجزات اشاره شده است: «و ما منع الناس ان یؤمنوا اذجاء هم الهدی الاّ ان قالوا بعث الله بشراً رسولاً؛ و مردم را چیزی از ایمان باز نداشت وقتی که هدایت نزد آنان بود، جز اینکه گفتند: آیا خداوند بشری را به رسالت برانگیخته است؟»
بنابراین کافران مورد خطاب در این آیه یکسره از پذیرش سخن حق و از قبول هدایت و ایمان سرباز می زدند و تنها امور خارق العاده یا محال را می خواستند، تا آنجا که حتّی رسولی را که از انسان ها باشد رسول و فرستاده خدا نمی دانستند. اینان - همچنان که در آیه 89 همین سوره آمده است - از بینات و هدایتهای قرآن جز به دلیل کفر و عناد، روی گردان نبودند و آوردن معجزه هم برای معاندین اثری نخواهد داشت و سودی نخواهد بخشید. در سوره حجر به برخورد این گونه افراد با معجزات و سود نبخشیدن معجزه برای آنان این گونه اشاره شده است: «ولو فتحنا علیهم باباً من السماء فظلّوا فیه تعرجون. لقالوا انما سکرّت ابصارنا بل نحن قوم مسحورون؛(2) و اگر ما بر کافران امتت دری از آسمان بگشاییم تا دایم بر آسمانها عروج کنند. باز هم بر رد و انکار تو خواهند گفت:[محمد«صلی الله علیه وآله» ]چشمان ما را فرو بسته و در ما سحر و جادویی به کار برده است.»
بر همین اساس وقوع معجزه براساس مصالح و حکمتی است که خداوند در موقع لزوم آن را جاری خواهد ساخت و رسول الله«صلی الله علیه وآله»، نیز مانند دیگر پیامبران معجزه را با اذن خداوند انجام می داد از همین رو در پاسخ آنان فرمود که:«من بشری مانند شما هستم و معجزه جز با صلاح دید و اذن خداوند صورت نخواهد گرفت».

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره اسراء، آیه 93.
2) سوره حجر، آیات 14 و 15.
معجزه ی انحصاری پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» چه بوده است؟معجزه ی ویژه ی پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» قرآن مجید است و قرآن مجید با این که کلام خدا است ولی چون پیامبر اسلام آیات و سوره های آن را آورده است و دیگران از آوردن چنین آیات و سوره هایی ناتوان بوده و هستند از این لحاظ معجزه می باشد و لازم نیست معجزه را پیامبری که آورنده ی معجزه است به وجود آورده باشد بلکه معجزه انجام هر کاری است که شخص مدعی نبوت انجام دهد و آن را دلیل بر نبوت خود بداند و دیگران از آوردن آن عاجز باشند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا حضرت محمد«صلی الله علیه وآله» به عنوان معجزه مرده ای را زنده کرده است؟در بحار الانوار ج 18، صص 6 - 8 حدیث 5 و 7 و 11 و صص 16 - 20 حدیث 44 و 46 در شرح حال آن گرامی که ضمناً به بحث معجزات می پردازد احادیث بسیاری راجع به این که کفار قریش و مردم دیگر از وی معجزات گوناگونی خواستند نقل می کند حتی معجزات تمام پیامبران گذشته را از قبیل حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی«علیهم السلام» را از آن حضرت درخواست کردند و خداوند تمام آنها را برای اتمام حجت به آنها نشان داد و اخباری هست که شرح زنده شدن مردگان را بدست پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» بیان می کند و آن حضرت به اذن خدا مرده زنده کرده، مریض شفا داده و معجزات فراوان دیگری از ایشان نقل شده است که برخی از مردم در اثر دیدن آن معجزات ایمان آوردند لیکن باید توجه داشت که یگانه معجزه ی قطعی آن بزرگوار همان قرآن مجید است که در محیط جهل و نادانی از شخصی مانند حضرت محمد«صلی الله علیه وآله» که درس نخوانده و استاد ندیده بود به دنیا عرضه شد که در دسترس همه است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا پیامبر«صلی الله علیه وآله» با استدلال و براهین قاطع می توانست مردم را متوجه سازد که من از طرف خدایم تا معجزه لازم نباشد؟استدلال و برهان بیشتر برای دانشمندان می تواند سودمند و مؤثر باشد ولی عامه مردم را که از علم اطلاع سرشار برخوردار نیستند غالباً نمی توان با استدلال و برهان قانع ساخت بر این اساس معجزه برای اثبات ادعای رسالت برای همگان لازم می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا ردالشمس (برگرداندن خورشید) از معجزات رسول الله«صلی الله علیه وآله» بوده است؟برگرداندن خورشید از سوی رسول الله«صلی الله علیه وآله» یکی از معجزات آن حضرت بوده، که در احادیث بسیاری از طریق شیعه و اهل تسنن نقل شده است. اینک یکی از این احادیث را از طریق شیعه نقل می کنیم. مرحوم کلینی در کتاب ارزشمند کافی از امام صادق«علیه السلام» روایت می کند که آن حضرت از حضرت علی«علیه السلام» نقل کرد که فرمود روزی من و رسول الله«صلی الله علیه وآله» در فرو رفتگی مسجد فضیح نشسته بودیم ناگهان رسول الله«صلی الله علیه وآله» سرش را به دامن من گذاشت، تا اینکه خوابش برد و وقت نماز عصر رسید. من خوش نداشتم سر حضرت را از روی پایم حرکت بدهم که مبادا رسول الله«صلی الله علیه وآله» را اذیت کرده باشم، تا اینکه وقت نماز گذشت آنگاه رسول الله«صلی الله علیه وآله» بیدار شد و فرمود: علی! نماز خوانده ای؟ گفتم نه، فرمود: چرا؟ گفتم خوش نداشتم باعث اذیت شما شوم پس آن حضرت به پا خواست و رو به قبله کرده ، دو دستش را بلند نمود و فرمود: پروردگارا! خورشید را به وقت نماز برگردان تا علی نماز بخواند، خورشید به وقت عصر برگشت و من نماز عصر را خواندم سپس خورشید مانند فرو رفتن ستاره ای ناپدید شد.(3)

« بخش پاسخ به سؤالات »
3) اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج 1، ص 436و 437.
آیا معجزاتی که در کتاب حق الیقین مرحوم مجلسی درباره ی پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» نقل شده صحت دارد؟براساس دلیلهای قطعی از آیات قرآن و روایات مسلم، پیامبر اسلام و امامان«علیهم السلام» از یک قدرت فوق العاده ای از ناحیه ی خداوند برخوردار بوده اند و خداوند متعال به آنان قدرت تصرف در امر جهان را داده است. بر همین اساس آنان دارای معجزاتی هم بودند و بزرگ ترین معجزه ی پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» همین قرآن مجید است که همچنان زنده و جاویدان می باشد که با پیشرفت علم و دانش شکوه و عظمت آن روزافزون می شود و اسرار و رازهای آن روزبه روز روشن تر می گردد. باید توجه داشت که معجزات پیامبر«صلی الله علیه وآله» در انحصار قران نیست آن گرامی معجزات بسیار دیگری داشته است ولی برای اثبات معجزاتی که آن حضرت داشته لازم است دلیل محکمی داشته باشیم تا بتوانیم به صدور آن معجزات از آن حضرت عقیده پیدا کنیم. معجزاتی که مرحوم علامه ی مجلسی در کتاب حق الیقین یاد آور شده و در ضمن احادیثی آمده است و برخی از آنها قطعی و مسلم است و تردیدی در آن راه ندارد مانند شق القمر و آگاهی آن حضرت از تمام لغات و تسبیح سنگ ریزه در دست وی ولی قسمتی از آنها هم از نظر ما مدرک قطعی و قابل اعتمادی ندارد. در قرآن مجید آمده است که «قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی ؛ بگو جز این نیست که من بشری هستم مانند شما که بر من وحی می شود». ممکن است منظور مانند بودن در بشریت باشد و این دفع پندار مشرکان است که می گفتند پیامبر«صلی الله علیه وآله» باید جن ملک و فرشته باشد گواه، این که پیامبر«صلی الله علیه وآله» در بسیاری از ویژگیها با مردم عادی تفاوت داشته است مانند این که پیامبر«صلی الله علیه وآله» از قدرتی وسیع از جانب خدا برخوردار بوده و معجزاتی غیر از مسأله ی وحی داشته و معراج رفته است و این مسایل در مورد پیامبر«صلی الله علیه وآله» قطعی است با این که افراد عادی نمی توانند این کارها را انجام دهند.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی