محمد صلی الله علیه و آله / پس از بعثت / صلوات بر رسول الله

پرسشپاسخ
چرا فقط برای پیامبر اسلام صلوات می فرستند و در مقابل اسم آن حضرت کلمه «صلی الله علیه وآله» می گذارند، ولی برای پیامبران دیگر کلمه «علیه السلام» می گذارند؟گرچه تمام پیامبران را باید احترام کرد و از آنها به عظمت و بزرگی نام برد و بر آنان درود فرستاد ولی درباره ی پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» در آیه ای از آیات قرآن امر به صلوات شده و در احادیث به گونه ای که معروف است برای پیامبر و اهل بیت ولی صلوات وارد شده است امّا درباره فرستادن درود و سلام بر پیامبران دیگر مثلاً حضرت ابراهیم«علیه السلام» وارد شده که بگویید: «علیه و علی نبینا و آله الصلوة والسلام؛ بر او و بر پیامبر و خاندانش درود و سلام باد.»

« بخش پاسخ به سؤالات »
در حدیثی داریم که پیغمبر فرمود: «اگر کسی اسم مرا بشنود و صلوات نفرستد به من جفا کرده است.» توضیح این مطلب چیست؟معنای صلوات درخواست رحمت از خداست و کسی که صلوات می فرستد از خداوند درخواست رحمت برای پیامبر و خاندانش می فرماید؛ امّا اینکه ثواب صلوات عائد پیامبر می شود یا خیر میان محققان اختلاف وجود دارد.
برخی معتقدند که خداوند آنچه شایسته پیامبر از مقامات و درجات بوده به آن گرامی موهبت کرده است و کسی که صلوات می فرستد فضیلت و ثواب آن به خود او عائد می شود بر این اساس فرستادن صلوات دارای اثر وضعی بر انسان است. همچنان که در روایتی از رسول اللَّه«صلی الله علیه وآله» نقل شده که آن حضرت فرمود: «من صلّی علیّ فتح اللَّه له باباً من العافیه؛ کسی که بر من صلوات بفرستد خداوند دری از عافیت بر او می گشاید.»[به معنای عافیت دقّت شود]
در این صورت این تعبیر که از پیامبر نقل شده ممکن است به این معنی باشد که پیامبر چون برای امّت و سعادت و نجات آنان مبعوث شده اگر کسی با شنیدن نام پیامبر بر او و خاندان او صلوات نفرستد از پذیرش یک موهبت و ثواب برای خودش امتناع ورزیده و چون پیامبر برای سعادت امّت مبعوث شده و هدفش اتصال خیر و ثواب برای امّت است به پیامبر جفا کرده است و اگر ثواب صلوات عائد پیامبر هم باشد باز کسی که با شنیدن نام پیامبر صلوات نمی فرستد در واقع به شخصیّت پیامبر از آن جهت که پیامبر است جفا کرده است همچنان که در روایتی از امام کاظم«علیه السلام» نقل در توضیح آیه «ان اللَّه و ملائکة یضلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلّموا تسلیما» نقل شده که حضرت فرمود: صلوات خدا بر رسول اللَّه«صلی الله علیه وآله» رحمتی از سوی خداست و صلوات ملایک تزکیه ای از سوی آنها برای رسول اللَّه«صلی الله علیه وآله» است و صلوات مؤمنان دعایی از سوی آنان برای آن حضرت می باشد(1).
بنابراین صلوات می تواند دارای هر دو اثر:
1. اثری بر شخص فرستنده صلوات؛
2. اثری برای رسول اللَّه«صلی الله علیه وآله» داشته باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) میزان الحکمه، ج 4، ص 1662.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی