تهمت

پرسشپاسخ
تهمت و تمسخر از روی شوخی چه صورتی دارد؟تهمت اگر چه از روی شوخی باشد کار شایسته ای نیست و استهزا و مسخره کردن دیگران هم ، گرچه از روی شوخی مطلوب و پسندیده نیست، کسی که دارای تقوا و تعهد است، به هیچ وجّه نباید با آبروی دیگران بازی کند و استهزا و مسخره کردن دیگران را وسیله شوخی و تفریح قرار دهد.
دلیل منع این رفتارهای منفی، حتی به قصد شوخی کردن، این است که زمینه ساز امر جدی می شود. چنین است که علی«علیه السلام» می فرماید:«به شوخی هم دروغ نگویید؛ زیرا جرأت بر دروغ جدی را فراهم می کند».
این سیر روانی گناهان است که اندیشه اش به واقعیت و مزاجش به جدی و ضغیره اش به کبیر می انجامد. چنین اموری در ارتباطات دوستانه پیش می آید. لیکن باید به زودی استغفار و اصلاح کرد و راه نفوذ شیطان را بست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
با توجّه به این که تهمت زدن یکی از کارهای رایج و زشت در برخی افراد است چه موضعی را در قبال آنها باید اتّخاذ کرد؟روشن است که در صورت امکان دفاع و اثبات خلاف، باید اقدام کرد تا اعاده حیثیّت شده، تهمت زننده رسوا گردد. این کار با مراحل قانونی یا گرفتن شاهدان حلّ می شود.
امّا گاهی هست که انسان توانایی برای اقدام ندارد یا اقدام کردن آثار بدتری دارد. بسیاری از بزرگان ما در این گونه مسایل، شکیبایی را پیشه کرده اند و این به چند دلیل بوده است:
1. مرور زمان بی گناهی شخص را ثابت می کند و این به دلیل پسمانی است که خداوند از آن خبر داده، که «این الله یدافع عن الذین آمنوا؛ خداوند از ایمان آورندگان دفاع می کند»(1).
2. ضربه ای که نهمت زننده به خود زده است زیاد است. در حدیث آمده است که ایمان در قلب اتهام زننده آب می شود، جنان که نمک در آب حل می شود.
3. پاداش عظیمی در نامه عمل شخص مورد اتهام ثبت می شود، به نحوی که او در روز قیامت از دین آن به شگفتی افتاده از علت آن می پرسد جواب می رسد این پاداش شکیبایی تو در آن تهمت هاست.
4. گاهی همین جریان، امتحان انسان مؤمن است و موفقیت از امتحان، صبوری و تدبیر لازم را می طلبد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

1) سوره حج.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی