عقود / وصیت

پرسشپاسخ
درباره چه مقدار از مال شخصی می توان وصیّت کرد؟به حکم الهی و براساس قانون ارث، پس از مرگ اموال میّت میان بستگان - با تفصیلی که در کتب فقهی آمده - تقسیم می شود. براساس قانون ارث تنها نمی توان 13 از ماتَرَک را برای خود وصیّت کرد و پس از ادای دیون و عمل به وصیّت، اموال باقی مانده طبق حکم شرع میان بستگان تقسیم می شود. در وصیّت نمی توان تمام اموال را به یک یا چند نفر یا تنها به پسران داد؛ چنین وصیّتی بی اعتبار است.
در زمان حیات می توان هر تصرّفی را در اموال شخصی انجام داد و تمام ثروت را به یک یا چند نفر بخشید، ولی این کار با وصیّت بعد از مرگ قابل انجام نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا می توان وصیّت کرد مقداری از مال شخصی در امور خیر مصرف شود؟انسان می توان وصیّت کند که پس از وی برای او کارهایی انجام دهند. هر کسی حق دارد که 13 مالش در امور خیر مصرف شود، چه مالش کم باشد و چه زیاد. البته اگر در زمان حیات از ثروت شخصی چنین استفاده هایی شود، پسندیده تر است. ثروتی که پس از مرگ در راه خیر صرف می شود ممکن است برای صاحب آن نیز ثواب در پی داشته باشد؛ این ثواب برای مؤمن است؛ امّا انسان بی ایمان که در زندگی جز ظلم به دیگران کاری نداشته است، پس از مرگ نیز بهره ای نخواهد داشت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
کسی که بدون وصیّت فوت کرده و صغیر دارد، آیا می توان از اموال او برایش خرج کرد؟کسی که بدون وصیّت فوت کرده و فرزند صغیر دارد، از سهم صغیر نمی توان برای وی مجلس ترحیم گرفت و چنانچه وارث غیرصغیر داشته باشد و او اجازه دهد که از سهمش مجلس گرفته شود، اشکالی ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا وصیّت کردن واجب است؟وصیّت کردن در ابتدا واجب نیست؛ لکن اگر شخص نشانه های مرگ را مشاهده کند و حقوقی بر عهده او باشد که باید پرداخت شود و در آن توانایی پرداخت را ندارد و یا نماز، روزه، حج و... بر عهده اوست، باید وصیّت کند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا شخص می تواند وصیّت کند که قبل از مرگ یا بعد از مرگ وی جسدش را کالبد شکافی نمایند؟اوّلاً؛ وصیّت نسبت به بعد از مرگ است و برای قبل از مرگ اعتباری ندارد. ثانیاً؛ انسان در حال زنده بودن بر قطع اعضا و جوارح خویش تسلّطی ندارد و نمی تواند سفارش کند که دیگران درباره او این کار را انجام دهند. نسبت به بعد از مرگ هم بنابر آنچه که امام«رحمه الله» در رساله تحریرالوسیله فرموده اند، تشریح بدن میّت مسلمان جایز نیست؛ لیکن چنانچه زندگی مسلمانی بر تشریح توقف داشته باشد، اگر میّت غیر مسلم وجود دارد، باید از جسد او استفاده کرد و اگر میّت غیرمسلم وجود ندارد و حیات مسلمانی بر آن توقّف دارد، می توان از بدن مسلمان برای کالبد شکافی استفاده کرد. بنابراین، تشریح اگر صِرفاً برای آموزش طبّی باشد، جایز نیست و تشریح میّت مسلمان هم تنها در برخی شرایط جایز شمرده شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی