مهدویت / شیعه و مهدویت

پرسشپاسخ
اگر بخواهیم به امام زمان«علیه السلام» سلام بدهیم چه آدابی دارد؟نحوه عرض ارادت و سلام دادن به آن حضرت در کتب ادعیه و زیارات نقل شده است. مانند زیارت آل یس که از ناحیه مقدسه رویت شدهاست و زیارت امام زمان«علیه السلام» در هر روز، که تفصیل آن در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم قمی آمده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چگونه علاقه خود را به امام زمان«علیه السلام» افزایش دهیم؟عشق ورزیدن به حضرت مهدی«علیه السلام» از این راه حاصل می شود که نخست انسان در مورد عقاید مخصوصاً مسئله امامت شناخت لازم را تحصیل کند آنگاه مقید باشد که به دستورات و وظائف شرعی به طور کامل عمل کند و توسّل پیگیر به پیامبر و امامان«علیهم السلام» پیدا کند از این رهگذر خداوند امام زمان را به انسان می شناساند و وقتی آن حضرت را شناخت به او عشق خواهد ورزید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
عدد اصحاب و یاران حضرت مهدی«علیه السلام» چه تعدادی خواهد بود؟از برخی روایات ائمه اطهار«علیهم السلام» چنین استفاده می شود که یاران آن حضرت از مردمان نیک و صالح همان زمانند و در بعضی از روایات عدد آنها به عدد اهل بد یعنی 313 نفر و در روایات دیگری 10 هزار نفر تعیین شده اند و ممکن است 313 نفر عدد یاران و اصحاب خاص آن حضرت باشد که نهضت با آنها شروع می شود و بعد رفته رفته به 10 هزار و بیشتر می رسد تا آنکه تمام جهان به تصرّف و تسخیر آن حضرت درآید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چه کسانی به امام زمان«علیه السلام» نزدیک ترند؟هر کسی به تناسب وضعیّتی که از نظر ایمان و تهذیب نفس و عمل صالح دارد به امام زمان«علیه السلام» نزدیک است هر کس در این میدان جلوتر است به آن بزرگوار مقرب تر می باشد.
و اصحاب و یاران آن حضرت از بهترین کسانی هستند که در زمینه های مذکور موفق می باشند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه انسانی که گناهکار است و می خواهد خواب امام زمان«علیه السلام» را ببیند چه باید بکند؟شخص گناهکار که با انجام گناه خویشتن را از خدای متعال و پیامبر و امام زمان«علیهم السلام» دور ساخته است نخست باید توبه کند و با انجام کارهای نیک زمینه را برای نزدیک شدن به امام زمان«علیه السلام» فراهم نماید این مهم است که انسان براساس تقوی و دیانت عمل کند و هدفش تحصیل رضایت و خوشنودی خدا و امام زمان«علیه السلام» باشد چه امام زمان«علیه السلام» را در خواب ببیند و یا خیر البته راههایی برای خواب دیدن امام زمان«علیه السلام» هست که می توانید از فهرست کتاب مفاتیح الجنان حاج شیخ عبّاس قمی مطالعه فرمائید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
نحوه سلامی که به حضرت امام زمان«علیه السلام» داده می شود چگونه است؟نحوه سلام دادن به حضرت چنان که از روایات متعددی برمی آید به همان نحو است که در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عبّاس قمی وارد شده است برای مثال دو نمونه در ذیل ذکر می شود.
1. کتاب کمال الدین: نقل شده است که برای سلام بر قائم«علیه السلام» اینگونه بگو: «السلام علیک یا بقیّة اللَّه فی ارضه».
2. کتاب مصباح المتهبد: از امام حسن عسکری«علیه السلام» نقل شده است که برای سلام به حضرت حجّة«علیه السلام» اینگونه بگوئید: «اللّهم صل علی ولیّک و ابن اولیائک الذین فرضت طاعتهم و اوجبت حقّهم و اذهب عنهم الرجس و طهّرتهم تطهیراً، اللّهم انصرهُ و انتصر به لدینک...».
و طبیعی است که حضرت حجة«علیه السلام» سلام را بدون پاسخ نمی گذارند، چنان که خداوند هیچ احسانی را بدون پاداش نمی گذارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
عقیده ی به امام زمان«علیه السلام» باید چه اثری در ما بگذارد؟اعتقاد به وجود امام زمان«علیه السلام» مخصوصاً با این ویژگی که خدا آن حضرت را برای از بین بردن ظلم ها و ستم ها و تشکیل حکومت عدل واحد در جهان ذخیره کرده است می تواند نتایج و آثار درخشانی در زندگی انسان از نظر عدلی داشته باشد.
یکی از آن نتایج / انتظار فرج است شیعه ای که عقیده دارد روزی فرا می رسد که امام زمان«علیه السلام» قیام می کند در پرتو ظهور وی دنیا پر از عدل و داد می گردد و خویشتن را منتظر ظهور آن گرامی می داند با این اعتقاد راستین نسبت به ظلم ها و ستم ها بی تفاوت نیست او از گناه و معصیّت و ناپاکی و ستم رنج می برد و نه تنها خود را از انحراف و ستم برکنار می دارد بلکه تا سرحدّ توانایی برا دفع ظلم ستم و از بین بدن ناپاکیها و فسادها و انحراف ها تلاش و مبارزه می کند و پشتوانه این تلاشها و فداکاری های وی امید به ظهور حکومت امام زمان«علیه السلام» و قیام آن مصلح بزرگ است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا ظهور امام زمان«علیه السلام» وقتی روی می دهد که مردم به کارهای زشت دست بزنند یا وقتی در رده راست گام بردارند؟در بسیاری از روایاتی که درباره ی ظهور امام زمان«علیه السلام» وارد شده این مضمون آمده است که امام زمان«علیه السلام» دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد پس از آن که پر از ظلم و جور شده باشد از این روایات استفاده می شود که ظهور امام زمان«علیه السلام» در موقعی انجام می گیرد که ظلم و ستم و ناپاکی جهان را گرفته باشد و با ظهور امام زمان«علیه السلام» حکومت عدل و راستی در جهان مستقر می گردد.
البته زمان ظهور امام زمان«علیه السلام» وقتی خواهد بود که با اینکه دنیا را ستم فراگرفته دنیا آماده ی پذیرش حکومت عدل واحد جهانی آن حضرت شود و ما می بینیم که اکنون با اینکه ظلم و ستم در جهان گسترش یافته مستضعفین در اثر انقلاب اسلامی ایران به تدریج بیدار شده و با مستکبرین به مبارزه برخاسته اند امید است این آمادگی گسترش یابد و زمینه برای ظهور امام زمان«علیه السلام» فراهم شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا با این همه فساد و حق کشی موقع ظهور امام زمان«علیه السلام» نرسیده است و چه باید کرد تا آن حضرت زودتر ظهور کند؟گسترش فساد و حق کشی باعث ظهور امام زمان«علیه السلام» نمی شود بلکه آمادگی زمینه برای پذیرش حکومت وی ظهور آن حضرت را نزدیک می سازد بر این اساس موقعی که دنیا آماده ی پذیرش حکومت عدل و توحید شود و با اینکه فساد و ناپاکی عالم گیر شده مصلحان و زمامداران جهان از اصلاح کلی و عمومی اظهار یأس و ناامیدی کنند و خویشتن را در این موضوع ناتوان ببینند خداوند ولی خویش را از غیبت بیرون خواهد آورد و حکومت عدل واحد را به دست آن حضرت تشکیل خواهد داد بنابراین باید همه ی افراد تلاش و فداکاری شان افزون تر شود و زندگی خویشتن را با تعالیم دینی بیشتر تطبیق دهند و جامعه را برای آن حکومت درخشان آماده تر سازند و دستورات اسلام را بهتر عمل کنند و معنای انتظار راستین همین است و دعا و درخواست از خداوند نیز در تعجیل ظهور آن حضرت نیز مؤثّر خواهد بود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
با اینکه خداوند خودشان هر وقت بخواهند وقت ظهور امام زمان«علیه السلام» را می رسانند پس چرا مام باید برای ظهور ایشان دعا کنیم؟بی تردید امام زمان«علیه السلام» هر چه دارد از خدا است و همواره خداوند از افاضات ویژه خویش امام زمان«علیه السلام» را برخوردار می سازد و اشکالی ندارد که همان چیزی را که خدا به امام زمان«علیه السلام» افاضه می کند ما از خدا بخواهیم زیرا دعا نوعی عبادت است و اگر در برآورده شدن خواسته تأثیر نکند در تکامل روحی خود انسان اثر خواهد گذاشت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر غیبت امام زمان«علیه السلام» از مقدّرات الهی است پس چرا باید برای ظهور حضرت دعا کنیم؟بی تردید ظهور امام زمان«علیه السلام» موجب فرج و گشایش، هم برای اسلام و هم برای آن حضرت و هم برای شیعیان آن حضرت است بنابراین دعا کردن برای آن هدف مهم و گرانقدر شایسته و مطلوب است و این منافات ندارد که غیبت آن حضرت هم امری مقدّر باشد در امور دیگر زندگی نیز چنین است که انسان در شرائطی که هست مقدّر خداوند است امّا منافات ندارد که برای ؟؟؟ مطلوب دیگر دعا کند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
انتظار چیست؟انتظار در واقع به معنای چشم به راه کسی یا امری بودن، و در معنای خاص شیعی به معنای منتظر ظهور امام زمان«علیه السلام» و قیام ایشان بودن است. که آن را انتظار فرج نامیده اند.
در روایاتی که از ائمه معصومین«علیهم السلام» نقل شده است فرمودند: بهترین عبادتها انتظار فرج است، کسی که حقیقةً منتظر است آماده است تا در رکاب حضرت«علیه السلام» با دشمنان دین و دشمنان آن حضرت نبرد کد و طبیعی است که بدون مهیا شدن و نفس را تزکیه کردن و یار امام زمان«علیه السلام» شدن، انتظار هم معنا ندارد چه اینکه بین دین و دنیا، اگر کسی دین را انتخاب کرد در انتظار صاحب شریعت می باشد تا بیاید و کجی ها و انحرافها و بدعتها را از بین ببرد. ولی کسی که دنیا را انتخاب کرد طبیعی است که منتظر نمی باشد.
در حدیثی که از امام رضا«علیه السلام» نقل شده است فرمودند: «او لیس تعلم ان انتظار الفرج من الفرج، ان اللَّه یقول انتظروا انّی ملکم من المنتظرین؛(1) آیا نمی دانی که انتظار فرج از فرج [مایه گشایش ]است».
خداوند فرموده است؛ منتظر باشید، من هم با شما از منتظران خواهم بود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چه کسانی در دنیا مورد توجّه امام زمان«علیه السلام» می باشند؟کسانی در این زمان مورد عنایت و توجّه آن حضرت می باشند باید گفت افرادی که در انجام دستورات و وظایف دینی خویش کوشا باشند و همواره برای تحصیل خوشنودی خدا و امام خویش در تلاش باشند و در واقع کسانی که در صدد احیاء امر آنان می باشند و مشغول ساختن زمینه برای ظهور آن حضرت و تربیت یارانی برای ولی خداوند هستند، اینان همواره مورد عنایت و لطف امام زمان«علیه السلام» می باشند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چگونه انقلاب اسلامی ما می تواند زمینه ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی باشد؟انقلاب جهانی حضرت مهدی«علیه السلام» موقعی صورت می گیرد که یک آمادگی در سطح وسیعی در جهان برای پذیرش آن انقلاب به وجود آمده باشد بر این اساس می دانیم چنین آمادگی نیاز به یک روشنگری در سطح جهانی دارد ما می بینیم که چگونه انقلاب اسلامی ما در بیداری و آگاهی نسبی مستضعفین در سطح جهانی تأثیر داشته است و با طرح برنامه های وسیع تر برای تماسهای بیشتر و گسترده تر در سطح بین المللی امید است مقدّمات آگاهی بیشتر برای مردم جهان فراهم آید.
به این امید که خداوند ظهور آن مصلح حقیقی را نزدیک سازد و انقلاب اسلامی ما را به انقلاب جهانی وی متصل نماید و با ظهور آن حضرت حکومت عدل جهانی را به دست وی در عالم مستقر سازد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا اینکه امام زمان«علیه السلام» موقعی ظهور می کند که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد با انقلاب اسلامی ما منافاتی ندارد؟ با اینکه امید می رود که این انقلاب جهانی شود و بساط ستمگران را سرنگون سازد؟با توجّه به شرائط کنونی گرچه در کشور اسلامی ما ایران این انقلاب اسلامی به وجود آمد و رژیم طاغوتی سرنگون گردید ولی چنانچه آن مطلب را که دنیا پر از ظلم و جور خواهد شد و در سطح جهانی در نظر بگیریم می بینیم اکنون آن مضمون صادق است و دنیا پر از ظلم و جور شده است و این انقلاب گرچه رژیم طاغوتی را ساقط کرد ولی هنوز آثار آن در کشور وجود دارد و در مجموع هنوز بسیاری ظلم ها و ستمها در سطح کشور وجود دارد که انشااللَّه به تدریج باید از بین برود. با این وصف باید از خداوند خواست و دعا کرد که این انقلاب اسلامی به ظهور امام زمان«علیه السلام» و حکومت عدل جهانی آن حضرت بیانجامد و با ظهور آن گرامی تمام ستم ها و نابسامانیها از بین رفته و حکومت حق و عدالت جایگزین آن شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
در زمان غیبت امام دوازدهم مهدی موعود«علیه السلام» وظیفه یا وظایف ما مسلمانان چیست؟وظیفه ما مسلمانان در زمان غیبت تلاش در راه انجام وظایف دینی و انتظار فرج امام زمان«علیه السلام» است و انتظار فرج تنها به این نیست که در سطح گفتار و لفظ خود را منتظر آن حضرت بشماریم بلکه باید بکوشیم در حدّ توان خود زمینه را برای ظهور آن حضرت مساعد نمائیم.
و می دانیم این انقلاب اسلامی ما چگونه در سطح جهانی اذهان ملّتهای مستضعف را روشن کرده و آن را برای پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی«علیه السلام» آماده می سازد.
اینجا است که هر کسی باید به وظائف دینی خویش نیز عمل کند و تا جایی که می تواند به پیشرفت و گسترش آن کمک نماید.
از جمله مسائل دیگر که از مصادیق انتظار فرج است دعا برای تعجیل فرج امام زمان است که هر مسلمانی در فرصت های مناسب باید آن را انجام دهد و از آن فراموش نکند.
و نیز در این زمان ما باید به یاد امام زمان«علیه السلام» باشیم و به آن گرامی توسّل جوییم و بدانیم آن حضرت واسطه ی فیض میان حوا و خلق است از این رو در حاجات خویش او را واسطه قرار دهیم و دعاها و زیاراتی را که درباره ی آن حضرت وارد شده مانند زیارت آل یس بخوانیم.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا لازمه این که وقتی جهان پر از ظلم وجود شد امام زمان«علیه السلام» ظاهر می شود و دنیا را پر از عدل و داد می کند این نیست که ما امر به معروف و هر گونه حرکت اصلاحی را ترک کنیم؟از احادیث بسیار استفاده می شود این است که وقتی امام زمان«علیه السلام» ظاهر می شود جهان پر از ظلم و جور شده است و با حکومت وی دنیا پر از عدل و داد می گردد و از احادیث استفاده نمی شود که به مجرد پر شدن زمین از ظلم جور امام زمان«علیه السلام» ظاهر می گردد.
ظهور امام زمان یک وقت معین و ثابتی دارد تنها برخی از عوامل مانند دعا و آمادگی مردم ممکن است آن را جلو بیندازد و تلاش نکردن و دست از مبارزه با ظلم برداشتن موجب تسریع در ظهور امام زمان«علیه السلام» نخواهد بود.
بر این اساس وظائفی که در رابطه با امر به معروف و حرکتهای اصلاحی در کار است باید به آنها عمل شود. و اینکه امر به معروف می کنیم معنایش این نیست که خودمان قادر بر اصلاح در سطح کلّی جهانی باشیم چه اینکه امر به معروف در سطح جزئی که هر کسی خانواده اش یا افرادی را که با آنها در تماس است به کار نیک وادارد و از کار زشت باز دارد نتیجه اش اصلاح جزئی است و اقدام به این اصلاحات جزئی معنایش این نیست که ما قادر بر اصلاح کلی می باشیم و همچنین امر به معروف و اقامه نظام اسلامی در قلمرو خاص مانند انقلاب اسلامی ایران مستلزم قدرت بر ایجاد حکومت توحید در سطح جهانی نیست آری آن انقلاب می تواند زمینه را از نظر آگاهی و روشنگری در سطح گسترده و جهانی فراهم کند. از خدای بزرگ خواستاریم که این انقلاب اسلامی ما را به ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» و حکومت عدل جهانی آن حضرت متصل سازد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا این تحلیل در معنای انتظار درست است که چون ظهور امام زمان«علیه السلام» پس از پر شدن زمین از ظلم و جور است بنابراین باید در افزایش ظلم و ستم کمک کرد تا زودتر زمانه پر از ظلم و جور شود و آن حضرت ظاهر گردد؟از ظاهر بسیاری از احادیث استفاده می شود که امام زمان«علیه السلام» وقتی ظاهر می شود که ظلم و جور تمام عالم را فرا گرفته است که به دست وی جهان پر از عدل و داد می شود باید توجّه داشت که ما از برخی دیگر از احادیث نیز چنین می آموزیم که ظهور امام زمان موقعی صورت می گیرد که آمادگی برای پذیرش حکومت آن حضرت به وجود آمده باشد و ما مکلفیم که این آمادگی را به وجود آوریم و اساساً معنای انتظار فرج همین است که آنچه از دست ما در رابطه با ظهور امام زمان«علیه السلام» برمی آید و کاری را که از ما در این زمینه ساخته است انجام دهیم.
و ما امروز شاهد پر شدن زمین از ظلم و جور به دست قدرتهای بزرگ و مزدوران آنها می باشیم شاید منطقه ای از زمین نباشد که اکنون چنگال ستم این ابرقدرتها و عمّال آنها در آن فرو نرفته باشد و کشور ایران هم که برای آزادی و استقلال و پیاده کردن حکومت اسلامی انقلاب کرده هنوز مورد تجاوز و ستم آناناست بنابراین پر شدن زمین از ظلم و جور یک واقعیّتی است که در حال حاضر لمس می شود.
از سویی می دانیم که برای مبارزه با این وضع آمادگی ملّتهای مستضعف جهان لازم است و این انقلاب اسلامی ما عامل مؤثّری برای بیداری و هشیاری ملّتهای مستضعف بود بنابراین باید برای بیدار کردن ملّتها در سطح گسترده تر اقدامات وسیع به عمل آید تا انشاءاللَّه زمینه برای ظهور آن مصلح بزرگ جهانی فراهم گردد. و از جمله مسائلی که برای تسریع ظهور مؤثّر است دعا کردن برای تعجیل فرج امام زمان است ما ملّت مسلمان ایران همواره باید برای تعجیل فرج امام زمان دعا کنیم و از تلاش و مجاهده به جهت مساعد کردن زمینه برای ظهور آن گرامی باز نایستیم.
بر این اساس گسترش ظلم و ستم نه تنها موجب تسریع در ظهور امام زمان«علیه السلام» نیست بلکه نقض غرض از ظهور و ایجاد مانع بیشتر برای گسترش عدل توسط آن حضرت است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
با توجّه به مضمونی که در بسیاری از احادیث مربوط به امام زمان«علیه السلام» آمده که آن حضرت وقتی ظهور می کند که دنیا پر از ظلم و جور شده آیا صحیح است انسانها برای رفع ظلم و ستم و مبارزه با آن برخیزند و آیا این انقلابها گامی برای عقب افتادن ظهور نمی باشد؟اوّلاً؛ باید توجّه داشت که از احادیثی که مضمون مذکور در آنها آمده استفاده نمی شود که ظهور امام زمان وابسته به پر شدن دنیا از ظلم و جور است تا به مجرد اینکه جهان از ظلم و جور پر شود آن گرامی ظاهر گردد بلکه پر شدن دنیا از ظلم و جور یک واقعیّتی است که ظهور امام زمان با آن مقرون است و این واقعیّت در احادیث نسبت به آن خبر داده شده است بنابراین این اندیشه که با تلاش کنیم که ظلم بیشتر شود تا امام زمان زودتر ظاهر شود اندیشه ای است که از ناحیه هیچ حدیثی مورد تایید نیست.
ثانیاً؛ ما باید مسلک شرع اسلام را در نظر بگیریم و اینکه آیا به فساد و ظلم دامن زدن و یا فساد را به حال خود گذاشتن برای تعجیل ظهور امام زمان«علیه السلام» با اندیشه اسلامی سازگار است یا خیر؟
اسلامی که در کتاب آسمانی آن آیات بسیاری است که فساد و ظلم را محکوم می کند مانند اینکه: «ان اللَّه لایحب الفساد، ان اللَّه لایحب المفسدین، و یضل الضالمین، انه لایحب الظالمین، و ینهی عن الفحشاء والمنکر و البغی، و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» و دها آیه مانند اینها آیا اجازه می دهد که برای اینکه در ظهور امام زمان«علیه السلام» تعجیل شود افراد به فساد و ظلم و تبه کاری اقدام نمایند؟!!!
اسلامی که یکی از اهم فرائض و واجبات را امر به معروف و نهی از منکر می داند و به دعوت به خیر و صلاح امر می کند آیا اجازه می دهد خود افراد به فساد و تبهکاری و ظلم دامن بزنند و این را موجب تعجیل فرج امام زمان«علیه السلام» بدانند اسلامی که درباره اقامه حدود الهی توصیه ها و سفارشهای اکید دارد و ولایت و حکومت را عامل اصلی برای رفع مفاسد می داند آیا اجازه می دهد انسان ظلم و ستم را نادیده بگیرد و امر به معروف و نهی از منکر نکند و به فساد دامن بزند و این را توجیهی برا تعجیل فرج بداند؟!!
با این توضیح روشن می شود که احادیثی که پر شدن زمین از ظلم و جور مقرون با آمدن امام زمان دانسته شده دلالت بر این ندارد که نباید با ظلم و ستم مبارزه کرد یا باید به ظلم و جور برای تسریع در فرج دامن زد. و پر شدن زمین از ظلم و جور را می توان در حال حاضر محقق دانست زیرا کدام منطقه از زمین است که اکنون از تجاوز ابرقدرتها و ظلم ظالمان مصون باشد این سرزمین ایران کشور اسلامی ما با اینکه انقلاب در آن صورت گرفت و نظام سلطنتی در آن واژگون شد و به نظام جمهوری اسلامی مبدل گردید در عین حال اثر جنایت ابرقدرتها که مثلاً جنگ تحمیلی بود در آن روشن است و ما همواره شاهد توطئه ها از ناحیه دشمنان اسلام در آن می باشیم.
بنابراین پر شدن زمین از ظلم و جور در حال حاضر محقق است و جای این نیست که کسی بگوید، تسریع کنیم در گسترش ظلم تا زمین از ظلم و جور پر شود راه برای تسریع ظهور و تعجیل فرج تلاش بیشتر در راه فراهم کردن زمینه است.
زیرا می دانیم که ظهور امام زمان«علیه السلام» مسئله ای نیست که کاملاً اعجازآمیز باشد و تنها بر اساس اعجاز پیش برود چون در روایات هم آمده: «واجعلنی من المستشهدین بین یدیه» و گرچه آن حضرت از امدادهای غیبی وسیعی نیز برخوردار است ولی بدین تردید یکی از رموز موفقیّت آن حضرت همین است که افراد ملّتها آمادگی برای پذیرش آن حضرت پیدا کنند و این آمادگی را باید به وجود آورد چون تا مردم به ظلم و ستم و ماهیّت ظالم بودن و طاغوتی ابر قدرتها پی نبرند و آماده برای مبارزه با آنها نشوند از یک مصلح که دست به یک قیام عمومی بزند حمایت نخواهند کرد بنابراین آگاهی ملّتها زمینه برای آمادگی آنان برای بسیج علیه قدرتهای طاغوتی است انشاءاللَّه این آمادگی با آگاهی بخشیدن و همین صدور انقلاب اسلامی ما فراهم آید تا انشاءاللَّه زمینه ای باشد برای ظهور آن حضرت.
عامل دیگر برای تسریع ظهور نیز دعای گسترده و با خلوص برای تعجیل فرج آن حضرت است و اینکه خداوند آن مصلح حقیقی و قائم بالحق را برساند.
امید است انشاءاللَّه این فیض بزرگ ؟؟ ما گردد و این انقلاب اسلامی ما به انقلاب جهان مشمول آن ولی اللَّه اعظم متصل گردد. و این حکومت به دست توانای آن امام معصوم«علیهم السلام» که حکومت عدل را در سطح جهان و در پهنه هستی مستقر خواهد ساخت تسلیم شود و رهبر انقلاب را در پیاده کردن تمام احکام اسلام کاملاً موفق فرماید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
احادیث متواتر(2) اسلامی می گوید: هنگامی که روی زمین را جور و ستم و چهره اجتماع بشری را، فساد و آلودگی فرا گیرد، آخرین حجت خدا حضرت مهدی«علیه السلام» از پس پرده غیب بیرون آمده، و جهان را پر از داد می نماید، بنابراین ظهور آن حضرت، در زمینه ای خواهد بود که فساد، جهان را فراگیرد در این موقع برای پدید آوردن زمینه این انقلاب غیبی و خدائی ما نه تنها باید با ستم و گناه مبارزه نکنیم، بلکه باید در گسترش فساد و آلودگی، کوشش نمائیم، تا هر چه زودتر شرائط این نهضت آسمانی فراهم آید، و مقدّمات ظهور آن ممکن گردد، و در غیر این صورت با دست خود، نهضت این دادگر غیبی را به تأخیر انداخته ایم؟اولاً باید توجّه نمود که شرط ظهور امام، هرگز منحصر به گسترش فساد در اجتماع انسانی نیست بلکه هرگاه مردم جهان، از نظر رشد فکری و کمالات روحی به حدّی برسند که بتوانند ارزش وجود امام را درک نمایند و شایسته رهبری او گردند، در این صورت امام«علیه السلام» بدون هیچ قید و شرطی ظهور نموده و از پس پرده غیب بیرون می آید.
در کتابهای عقاید و مذاهب به طور مبسوط و گسترده بحث و بررسی شده است که مانع اساسی برای غیبت امام، اخلاق و روحیات و عدم آمادگی جامعه انسانی برای ظهور و حکومت آن حضرت است و اگر این مانع برطرف گردد، دوران غیبت او سپری خواهد شد.
دانشمند بزرگ و فیلسوف عالی قدر اسلام مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب «تجرید العقائد» در این باره، سه جمله کوتاه و پر مغز دارد که با توضیح مختصری در اینجا نقل می کنیم:
1. وجود لطف: وجود امام معصوم خواه آشکار و خواه پنهان برای جامعه انسانی نعمت معنوی و وسیله نزدیکی به اطاعت فرمان پروردگار است زیرا رابطه ی هدایت الهی میان خدا و مردم، بوسیله امام برقرار می گردد و بسیاری از نعمتهای معنوی و مادّی به خاطر امام به مردم می رسد حتّی هدایت معنوی امام نسبت به افراد شایسته همیشگی است اگر چه او را نبینند و نشناسند.
2. متصرفه لطف آخر: هرگاه امام از پس پرده غیبت بیرون آید و به راهنمایی ظاهری بپردازد و زمام امور را به دست بگیرد، خود نعمت دیگریست در این موقع نه تنها یک گروه از وجود او بهره مند می گردند بلکه همه جامع انسانی از وجود او که مظهر عدل و داد و مجری دستورهای آسمانی و احکام الهی است، بهرمند خواهند بود.
3. وعدمه منا: هرگاه او از تصرّف در امور مردم خودداری می کند و در پس پرده غیبت به سر می برد و به نزدیک ترین آمال و آرزوی بشر تحقق نمی بخشد، برای موانعی است که خود مردم بر سر راه او به وجود آورده اند و علّت اساسی سلب این نعمت، خود مردم هستند، و اگر خود مردم برای حکومت واحد جهانی آن هم بر پایه فضیلت و اخلاق و عدل و داد و رعایت حقوق و احکام اسلامی، آمادگی پیدا کنند، به طور مسلّم آشکار خواهد شد و هیچ گاه از ناحیه خداوند کوتاهی از ابراز لطف نبوده این خود مردمند که ظهور حکومت حقّه الهی را به تأخیر انداخته اند(3).
بنابراین توسعه فساد و گسترش آلودگی شرط منحصر ظهور امام نیست که به جز آن، به فکر راه دیگری نباشیم و در پیدایش آن تسریع نمائیم بلکه راه نزدیکتری دارد، که همان پیدایش لیاقت و شایستگی در مردم است.
و به عبارت دیگر؛ شرط رهبری دو چیز است:
1. وجود رهبر؛
2. آمادگی مردم برای پذیرش رهبر.
مسلماً اگر شرط دوّم از ناحیه مردم تحقق یابد، خداوند شرط اوّل را بلافاصله ایجاد خواهد نمود.
ثانیاً؛ گسترش فساد و آلودگی در سطح جامعه بشر جنبه هدفی ندارد بلکه زمینه را برای یک انقلاب عمیق الهی که بر پایه عدل و داد استوار است فراهم می سازد، زیرا وقتی پیمانه های ظلم و ستم در تمام قسمتهای زندگی بشر، پر و مملو گشت، زمینه فکری(البته فکری نه خارجی) برای یک انقلاب اصلاحی در نوع مردم پدید می آید و تجارب تلخ گذشته و شکست هر نوع «تز» اصلاحی که از طرف جامعه بشری انجام گیرد سبب می شود که یقین پیدا کنند که این حکوتهای مادّی و قوانین بشری و نهضت های غیرالهی، که غالباً براساس اغراض مادّی و سود شخصی یا لااقل منطقه ای صورت می پذیرد و دردی را دوا نکرده جامعه را نجات نمی دهد بلکه نقش دیگری و انقلاب برتری لازم است که به همه نابسامانیها خاتمه بخشد.
اصولاً؛ هیچ نهضت اصلاحی بدون یک زمینه فکری قبلی انجام نمی پذیرد و اصل «عرضه و تقاضا» که یک اصل اقتصادیست در عین حال یک اصل اجتماعی نیز می باشد، و تا درخواستی در مردم نباشد عرضه هر نوع کالای معنوی و مادّی بی ارزش و بی ثمر خواهد بود.
ولی آیا زمینه فکری و آمادگی روحی برای یک نهضت اصلاحی و جهانی، که منجر به برقراری حکومت واحد جهانی آن هم براساس عدل و داد و ارزشهای اخلاقی و رعایت حقوق و مقررات اسلام گردد، کافی است، یا این زمینه فکری پشتوانه دیگری لازم دارد که این دگرگونی فکری را به صورت انقلاب خارجی درآورد، و هر نوع مانع را از سر راه نهضت بردارد و از این زمینه فکری حداکثر بهره برداری را بنماید.
نه تنها تجارب بی شمار و آزمایشهای متوالی این مطلب را تصدیق می کند، بلکه روایات و احادیث زیادی که درباره نهضت این مصلح جهانی وارد شده است، آشکارا می رساند که انقلاب آخرین حجت الهی پس از پدید آمدن یک زمینه فکری، نیاز به قدرت و نیرو دارد که بتواند در پرتو آن قدرت، از زمینه های موجود بهره برداری کند و هر مانعی را که بر سر راه نهضت خود وجود دارد، برطرف سازد، و در احادیث اسلامی به وجود انصار و یاران و تعداد آنها و اینکه قیام مهدی«علیه السلام» توأم با قدرت و نیرو خواهد بود، تصریح شده است.
در این موقع ما باید برای تأمین منظور دوم و تربیت اعوان و انصار و سربازان فداکار که جان به کف در راه آرمانهای الهی نبرد و فداکاری نمایند، در پرورش افراد صالح و جانباز بکوشیم تا آنجا که امکانات اجازه می دهد، برای یک چنین نهضت وسیع جهانی، افرادی را تربیت کنیم که بتوانند آرمانهای جهانی آن حضرت را در سرتاسر جهان تحقق بخشند و یک چنین هدف مقدّس در صورتی انجام می گیرد، که مصلحان اجتماع دست روی دست نگذارند و از هیچ گونه اقدامی در راه تربیت افراد با ایمان دریغ نورزند.
ثالثاً: از همه اینها گذشته ما باید موقعیّت خود را در زمینه انقلاب «مهدی«علیه السلام»» مشخص کنیم، بدیهی است اگر ما به گسترش فساد کمک کنیم، از کسانی خواهیم بود که انقلاب مهدی«علیه السلام» برای در هم کوبیدن آنها صورت می گیرد و اگر در صدد اصلاح جامعه باشیم، از کسانی خواهیم بود که در ارتش انقلاب مهدی«علیه السلام» همکاری می کند، بنابراین، به فرض اینکه با کمک کردن به توسعه فساد، ظهور مهدی«علیه السلام» را به پیش بیاندازیم، وضع خود را به طور قطع به خطر انداخته ایم مگر نه این است که مهدی«علیه السلام» برای کوتاه کردن دست فاسدان و برچیدن بساط ظلم و فساد قیام می کند، ما چگونه می توانیم با گسترش فساد از انقلاب او بهره مند شویم؟
بنابراین سکوت در برابر فساد و یا کمک به توسعه فساد، نه از لحاظ کلّی برای ظهور مهدی«علیه السلام» صحیح است و نه از نظر شخصی.
بیشتر به نظر می رسد که این اشکال و مغلطه کاری را کسانی درست کرده اند که می خواهند از زیر بار مسئولیّتها فرار کنند و یا آلوده ی هر فسادی شوند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) درباره مصلح غیبی جهان حضرت مهدی«علیه السلام» متجاوز از سه هزار روایت از پیامبر بزرگ و پیشوایان عالیقدر، وارد شده است نه تنها جامعه شیعه بلکه دانشمندان بزرگ اهل تسنن مانند بخاری، مسلم، ابی داود ترمذی که همه آنها پیش از تولّد امام زمان«علیه السلام» و یا اندکی پس از تولّد وی در گذشته اند احادیث مربوط به حضرت را در صاح سنن خود آورده و گروهی از آنان کتابهای مستقلی پیرامون آن حضرت نوشته اند و کمتر موضوعی مانند آن، این همه احادیث و روایات پیرامون آن وارد شده است.
3) کشف المرادطصیدا، ص 226.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی