عجب

پرسشپاسخ
تفاوت عجب با تکبر چیست؟1. در مورد صفت عجب گفته اند:« عجب عبارت است از صفت یا نعمتی که شخصی داشته باشد و آن را بزرگ بشمارد و نعمت دهنده و بخشنده آن را فراموش کند. در واقع عجب این است که انسان خود را به جهت کمالی که در خود می بیند، بزرگ شمارد؛ خواه آن کمال واقعاً در او باشد، و خواه نباشد. در عرف ما از عجب به« خود بالیدن» تعبیر می کنند.
و فرق عجب با تکبر این است که متکبر خود را بالاتر و بزرگتر از دیگران به حساب آورد و بر دیگران فخر و بزرگی بفروشد؛ اما شخصی دارای عجب فقط به خود می بالد و به جهت داشتن نعمتی احساس بزرگی و غرور می کند، بدون این که بر دیگران فخر فروشی کند، بنابراین عجب در درون شخص و تکبر نسبت به اشخاص دیگر و در بیرون از خویش است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
عُجب چیست و روش علاج آن، چگونه است؟هرگاه انسان با مشاهده کمال در خود به خود ببالد و شادمندانه از خود خرسند باشد، دچار عُجب شده است. و لازم نیست واقعاً آن کمال را داشته باشد؛ بلکه اگر خیال کند که واجد آن است، در این صورت نیز خودپسند و معذب نسبت به خویش است.
مشغول شدن به نعمت و فراموش کردن نعمت دهنده یکی از علل این امراست . عُجب در زمینه هایی چون جهل و کفر و نفاق ایجاد می شود.
راه درمان عُجب، درک عظمت خداوند و عجز آدمی در هنگام تولد و مرگ و ناتوانی او در هنگام حوادث و بیماری و دیگر گرفتاریهاست. مواعظ اخلاقی نقل شده از منابع دینی، چون قرآن و روایات در علاج این ناهنجاری اخلاقی بسیار مؤثر است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا انسان مغرور می شود؟غرور به معنی فریفته شدن است. محرک غرور، ذهنیت اشتباهی است که آدمی به خودش بسیار خوش گمان، بلکه مطمئن باشد.
شیطان، به دلیل آیات قرآنی، عامل دوم این فریب است. شهوات و امیال، مطالب باطل را به خاطر توجیه مقاصد خویش حقیقت نشان می دهند.
حتی گاهی عبادت ها و دانش دانشمند، آدمی را در دامن غرور می اندازند.
جمع بندی این موارد می تواند حاصل این غفلت باشد که انسان ذاتاً فقیر و نیازمند است و هر چه دارد از خداست و هیچ نیرویی جز به یاری و توفیق او نیست.
از این گذشته انسان وامدار یاری رساندن بسیاری از همنوعان است و هر کسی به اندازه توانایی خویش مسئول است نه آنکه به توانمندی اش مغرور گردد.
تحلیل کامل این بحث؟ راه درمان، و شکلهای متنوع غرور در کتب اخلاقی دنبال می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
عُجب چیست؟ و روش برکناری از آن،چگونه می باشد؟وقتی انسان کمالی را در خویش ببیند و به خود بالیده و شادمندانه از خود خرسند باشد، عُجب ایجاد شده و لازم نیست واقعاً این صفت کمال را داشته یا خیال کند که دارد در اینجا گفته می شوددیگر این انسان خودپسند است و یا معذب به خویش.
مشغول شدن به نعمت و فراموشی از نعمت دهنده یکی از علل این غفلت می باشد.
عُجب در زمینه هایی چون جهل و کفر و نفاق، ایجاد می شود راه درمان، درک عظمت خداوند و عجز آدمی در ابتداء و انتهای خلقت حوادث و بیماری و مرگ و دیگر گرفتاریهاست.
مواعظ اخلاقی منقول از منابع دینی چون قرآن و روایات بهترین تأثیر را دارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی