فطرت انسان

پرسشپاسخ
در قرآن کریم(سوره نحل، آیه 78) آمده است که انسان هنگام به دنیا آمدن هیچ چیز نمی داند، این مطلب چگونه با فطری بودن شناخت خداوند سازگار است؟اینکه انسان در آغاز هیچ نمی داند به این معنی است که هیچ گونه شناخت فعلی ندارد، ولی برخی شناخت ها به طور بالقوّه در وجود انسان هست؛ از جمله معرفت خدا که زمینه آن در سرشت انسان موجود است و پس از طیّ مراحل آغازین و خودشناسی، این شناخت فعلیّت می یابد.
نیز برخی علوم ضروری به طور بالقوّه در نهاد انسان هست؛ مانند علم به این که سیاهی و سفیدی به طور کامل در یک آن قابل اجتماع نیستند. علم به این مفاهیم نیز احتیاج به مقدّماتی دارد تا انسان بتواند مفهوم سیاهی، سفیدی، اجتماع و استحاله را انتزاع کند و پس از آن است که تطبیق حکم مذکور، فطری است و نیاز به استدلال ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
امور فطری و غیر فطری را چگونه می توان از یکدیگر باز شناخت؟حدّ تشخیص امور فطری و غیر فطری این است که چون امور فطری با سرنوشت انسان آمیخته اند، در مکانها و زمانها و حالات مختلف تغییر نمی کنند، برخلاف امور غیرفطری که در زمانی هستند و در زمانی دیگر تغییر می یابند یا در مکانی هستند و در مکانی دیگر نیستند و حالی وجود در حالات دیگر دستخوش تحول قرار می گیرند.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی