تفسیر واژه ها

پرسشپاسخ
درباره جمله سیغلبون در قرآن مجید توضیح دهید؟کلمه سیغلبون(به زودی غالب خواهند شد) در مورد روم است و سین دلالت بر آینده دارد و این جمله اخبار از پیروزی روم در آینده پس از شکست گذشته آنان می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
درباره تبتیل در لسان قرآن توضیح دهید؟به طوری که در لغت آمده تبتیل به معنی قطع است و این که در آیه کریمه آمده: «و اذکر اسم ربک و تبتیل الیه تبتیلا» احتمالاً به این معنی این است که خدا را ذکر کن و به سوی او توجه و انقطاع پیدا کن و در پاره ای روایات آمده است که تبتیل به معنی بلند کردن دست در موقع دعا و حرکت دادن برخی انگشتان است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
مقصود از روح در آیه شریفه «نفخت و فیه من روحی» که به خدا نسبت داده شده چیست؟در آیه کریمه «و نفخت و فیه من روحی» که استفاده می شود خداوند از روح خود در انسان دمیده است به نظر می رسد منظور در آیه این باشد که از روحی که خلق کردم و آن را آفریدم و در او دمیدم و اضافه روح به خداوند، اضافه تشریفی است و دلالت بر عظمت و بزرگی مقام این روح می نماید و دلالت نمی کند که خداوند دارای روح و جسم است که بخشی از این روح در انسان دمیده شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
توضیح درباره ی این آیه بود: خدا کس است که آسمانها را بدون ستونی که ببینید برافراشت و آفتاب و ماه را مقهور اراده خویش قرار داد که هر یک تا مدّتی معین در حرکتند؟از جمله ی اول آیه استفاده می شود که آسمانها بدون ستون مرئی برافراشته شده اند ممکن است از این جمله وجود نیروی جاذبه را بین کرات استفاده کرد زیرا از تعبیر مذکور در آیه ممکن است چنین استفاده شود که آسمانها ستون دارند ولی به گونه ای نیست که دیده شود و آفتاب و ماه را مقهور اراده ی خویش قرار داد یعنی آنها را با این وضع خاص و نظم معین آفرید و اینکه آنها تا مدتی معین در حرکتند احتمالاً به خاطر این است که این نظام که در بین کرات برقرار است ابدی و همیشگی نیست ممکن است تعبیر آیه به همین مطلب نظر داشته باشد که این نظام همیشگی نخواهد بود و با پدید آمدن قیامت به نظامی دیگر تبدیل خواهد شد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا(اولی الامر) شامل پیشوایان دینی حاضر هم می شود؟(اولی الامر) که خداوند متعال در آیه شریفه به اطاعت از آنها امر فرموده شامل فقها و پیشوایان دینی و رهبران جامعه اسلامی نمی شود و مقصود از آن تنها ائمه معصومین«علیهما السلام» می باشد و فقط آنها هستند که بدون هیچ گونه قید و شرط اطاعتشان واجب است ولی نظر به اینکه در زمان غیبت اطاعت از فقها و عالمان دینی در محدوده ولایتی که دارند واجب می باشد لذا فقیه عادل نیز واجب الاطاعه گشته و حکمش در امور نافذ است و این مانند آن است که در زمان پیغمبر و امام«علیه السلام» افرادی والی و حاکم شهر می شدند و اطاعت از آنان لازم بود نه بدان جهت که آنها(اولی الامر) بودند بلکه به جهت اینکه از طرف(اولی الامر) تعیین و نصب شده بودند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
منظور از میت در آیه 19 روم و چه کسانی هستند؟در آیه 31 سوره یونس می فرماید: و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی...؛ چه کسی زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون می آورد. منظور از کمله (میت) کافر است. آری خداوند از صلب کافر، انسان مؤمن را خارج می کند. چنانکه روایات نیر مؤید این مطلب است. آیات سوره 95 انعام، 19 روم، 27 آل عمران در همین مورد است. به هر حال یکی از مصادیق خروج حی از میت، خروج مؤمن از صلب و رحم کافر است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
؟کلمه (جعل) به معنایی مختلف آمده: 1. به معنای حکم به چیزی خواه حق یا باطل باشد مانند آیه 7 از سوره قصص، و آیه 136 از سوره انعام.
2.چیزی را بر حالتی قرار دادن مانند آیه 22 سوره بقره
2. به معنای ایجاد موجودی را از چیزی و با آفرینش موجودی را از موجود دیگر آیه 11 سوره شوری.
4. به معنای اوجد ایجاد کردن، مانند آیه 78 سوره نحل.

« بخش پاسخ به سؤالات »
خلق به چه معناست؟در مفردات راغب آمده که خلق در اصل به معنای تقدیر مستقیم (اندازه گیری درست و یاراست) است ولی در آفریدن شما بدون ماده قبلی بکار می رود. به عبارت دیگر به معنای ایداع است.
خلق السموات والارض، ای ابدعهما؛ و نیز در آفریدن شی از شئ دیگر بکار می رود. مانند خلق الانسان من نطفه.

« بخش پاسخ به سؤالات »
ماده کفر و کفرو کفروا در قرآن فقط شامل مردان می شود؟ماده کفرو کفروا... در قرآن هم شامل مرد و هم شامل زن می شود. چون خطابش ناس و مردمند، و مردم اعم از زن و مرد است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
منظور از والعصر در سوره عصر چیست؟ آیا منظور عصر ظهور امام زمان است.؟در سوره شریفه "والعصر" در تفسیر کلمه والعصر که سوگند به عصر می باشد در میان مفسران اختلاف است یک احتمال این است که منظور از عصر، عصر ظهور امام زمان علیه السلام باشد بنابراین ارتباط تفسیر سوره مذکور با امام زمان علیه السلام از جهت کلمه عصر می باشد.
عصر مطلق است و همه عصرها از جمله عصر امام زمان علیه السلام را شامل می شود و قسم به آن نشان از شرافت آن است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
؟در مورد آیه کریمه سوره واقعه: علی سرر موضوعة یاد آور می شویم که در آیات اول سوره واقعه مردم را به سه گروه تقسیم می فرماید اصحاب راستی و اصحاب شومی و شقاوت و مقربان آنگاه به ویژگی مقربان می پردازد و آیه مورد سؤال یکی از ویژگیهای آنان است که در بهشت بر سریرهای زریفت و مرصع به انواع جواهر تکیه می زنند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
؟و اللیل اذا یغشی؛ به شب قسم آن هنگامی که بپوشاند.
زمین به لحاظ گردشی که به دور خودش در 24 ساعت دارد همیشه قسمتهایی از آن در تاریکی و قسمتهایی روشن است.
این که برخی چنین ترجمه کرده اند: به شب قسم در آن هنگام که جهان را بپوشاند. اولاً جهان منحصر به زمین نیست ثانیاً: زمین همه اش در تاریکی فرو نمی رود بلکه بخشی از آن تاریک و بخش دیگر روشن است، بنابراین این ترجمه درست نیست. مگر این که مقصودشان از جهان همان محدوده ای باشد که افراد در آن زندگی می کنند که شب چون پرده ای آن را می پوشاند. و در آیه فوق، کلمه ای که دلالت بر فراگیری شب تمام جهان را باشد، وجود ندارد.
معنای ظاهری آیه این است: قسم به شب آن هنگامی که بپوشاند (شب محیط زندگی ما را که بخشی از زمین است فرا می گیرد) این قسم اشاره به اهمیت شب و نقش مؤثر آن در زندگی انسانهاست. (در بعد مادّی و معنوی).

« بخش پاسخ به سؤالات »
(ماملکت ایمانکم) چه کسانی هستند؟(ماملکت ایمانکم) که در آیه 3 و 25 از سوره نساء آمده، کنیزانی هستند که در مالکیت اشخاص بودند و ازدواج با آنها جایز بود: که آیه فوق دلیل این جواز است. و دیگران به اذن صاحبانشان می توانستند با آنان ازدواج کنند و مهرشان را به خود آنان بپردازند.
(و آنهایی که توانایی ازدواج با زنان "آزاد" پاکدامن با ایمان را ندارند، می توانند با زنان پاکدامن از بردگان با ایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند.
خدا به ایمان شما آگاه تر است، و همگی اعضای یک پیکرید آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید و مهرشان را به خودشان بدهید، به شرط آنکه پاکدامن باشند.(1)

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) آیه 25، سوره نساء.
در قرآن مجید آمده است: و نفخت فیه من روحی(2)آیا خدا روح است؟ظاهراً در معنا کردن این آیه اشتباهی پیش آمده است زیرا " در او از روح خود دمیدم" معنایش این نیست که خدا روح است از باب مثال اگر شما گفتید (من کتاب خودم را به برادرم دادم) آیا معنایش این است که شما کتاب هستید؟ یا مثلاً اگر من گفتم (لقمه خودم را در دهان فرزندم گذاردم) آیا معنایش این است که من لقمه هستم؟ نه
خلاصه هر چیز که مال کسی باشد آن چیز را نسبت به خود می دهد می گوید خانه ی من، لباس من همینطور چیزی که ساخته ی کسی باشد چنانکه نجار می گوید: صندلی من و همچنین هر چیزی که نسبت به کسی داشته باشد می گویند:
برادر من، پدر من و از این قبیل.
بنابراین معنای آیه این است که خداوند متعال می گوید: از روحی که آفریده ی، من است در او دمیدم و نه اینکه من از روح هستم و یا روح جزء من است. لطفاً دقت فرمائید. و نسبت دادن خداوند روح را به خود از جهت عظمت روح در نزد خداوند است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) سوره حجر، آیه 29.
منظور از کفلین در این آیه ی شریفه: یا ایهاالذین آمنوا اتقوا الله و آمنوا برسوله یؤتکم کفلین من رحمه... چیست؟منظور از "کفلین من رحمه" دو بهره و دو سهم از رحمت خداست ومنظور از تقوی و ایمان به رسول که پس از جمله ی یا ایهاالذین آمنوا قرار گرفته ترس از خدا و اطاعت و پیروی کامل از دستورات پیامبر است و ممکن است نکته ی اینکه خداوند به مؤمنانی که چنین باشند نوید داده که آنان را در دو بخش و دو سهم از رحمت خویش برخوردار سازد این باشد که چون آنان نخست ایمان ظاهری آورده نگاه ایمان ظاهری خویش را با اطاعت کامل از دستورات دین مقرون ساختند طبعاً شایسته ی ثوابی علاوه بر ثواب اول و رحمتی فوق رحمت اول خواهند بود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
منظور از شاهد و مشهود در آیه 3 سوره بروج چیست؟شاهد و مشهود در آیه 3 سوره بروج آمده که دارای مصادیق گوناگونی است و بارزترین مصداق شاهد، پیامبر اسلام و پیامبران اقوام گذشته نسبت به امتهای خود هستند، البته رسول خداصلی الله علیه وآله شاهد بر همه آنها ملائکه، اعضاء پیکر آدمی و شب و روز نیز مصادیق شاهدند و منظور از مشهود انسانها یا اعمال آنهاست.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی