غضب

پرسشپاسخ
چگونگی کنترل عصبانیت را توضیح دهید؟وجود عصبانیت و غضب در حدّ اعتدال از نظر عقل و شرع لازم است، اما عصبانیت در حدّ افراطی آن از صفات پست اخلاقی شمرده می شود و حیاتی حیوانی است که به هنگام تسلط، نور عقل را می پوشاند. در کتب اخلاقی راههایی پیشنهاد شده است که بسیار سازنده می باشد.
فهرست این راهها چنین است:
1. بررسی آثار و عواقب خشم. در حدیث آمده است که پیامبر«صلی الله علیه وآله» فرمودند: «غضب ایمان را فاسد می کند، چنانکه سرکه عسل را». و حضرت امام صادق«علیه السلام» فرموده اند:« غضب کلید هر بدی و شرّی است».
پایان خشم غالباً پشیمانی است و باعث دشمنی دوستان، و شماتت دشمنان و استهزاء اوباش و دلگیری خویش و بیماری تن می شود. گاهی خشم زمینه ساز ضررهای مادی، افشاء سرّ و تحقیر مسلمانان می گردد.
2. مطالعه آیات و احادیث در مذمت خشم و ستایش صبر و حلم و احوال شکیبایان.
3. خود داری از کلام و گفتاری که زمینه ساز خشم است.
4. دوری از همنشینی و مصاحبت با آدمهای عصبانی.
5. یاد غضب الهی و تسلط او، در مقابل غضبی که انسان بر ضعیف تر از خویش روا می دارد.
6. توجه به قدرت یافتن احتمالی ضعیف و انتقام او.
7. توجّه به احترام بر یاران نزد مردم و مطرود بودن فرد غضبناک.
8. تصور کردن خویش هنگام خشم که چقدر بد منظره است و کردار او خارج از نظم است.
به علاوه پناه به خداوند از شر شیطان، نشستن در هنگام خشم در صورتی که ایستاده باشد و خوابیدن، اگر نشسته باشد، وضو با آب سرد، و تماس جسمی مثل دست دادن با کسی که رحم بوده باشد، توصیه شده است.(1)
البته در صورتی که فرد عصبانی دچار بیماری عصبی باشد، باید به وسیله پزشک درمان شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »

1) توضیح بیشتر در کتب اخلاقی، مثل معراج السعاده و... آمده است.
آیا عصبانیت در هر صورت مذمت شده است؟اگر بغض عصبانیّت و خشم به خاطر خدا در جهت حفظ دین و ناموس و تأدیب و تربیت افراد، و دفاع از آبروی انسانی مظلوم و... باشد، چنین بغضی دارای قرب الهی است. و نداشتن این احساس نوعی نقص برای مؤمن محسوب می شود. با آنکه آیه معروف «والکاظمین الغیظ » و روایات زیاد در مذمت غضب داریم. ولی بنابر معیاری که گذشت امام کاظم«علیه السلام» می فرماید: «من لم یغضب فی الجفوه لم یشکر النعما؛(2) کسی که در جفا غضب نکند شکر نعمت را به جای نیاورده!» این احساس باید موجود باشد امّا ابراز آن بستگی به جایگاهها دارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

2) بحارالانوار، ج 73.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی