امامزادگان

پرسشپاسخ
چرا برخی فرزندان ائمه«علیهم السلام» بودند که با وجود تربیت صحیح صالح نمی شدند؟کیفیّت انعقاد نطفه و تربیت صحیح خانوادگی زمینه را برای صلاح مساعد می سازد. ولی اینها فقط زمینه های مساعد هستند چنان که بسترهای فاسد و ناصحیح نیز در حدّ زمینه می باشند. لکن باید توجّه داشت که انسان موجودی است که مختار خلق شده است و حتّی در آخرین لحظات عمرش می تواند راه دیگری را انتخاب کند، همانطور در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: «و هدیناه النحدین؛ ما به انسان دو سرزمین و رده راه خیر و شر را نمودیم». پس انسان با انتخاب خود است که با هدایت و خدا و نور را انتخاب می کند و از دام وساوس شیطان و جلوه های دنیا و زینت های آن می گذرد و یا به طاغوت ها می گرود و از حق می گسلد و به ظلمات پناهنده می شود. این یک قانون طبیعی است که تا انسانها هدایت ها را نپذیرد مؤمن نمی شود و تا به گمراهی دچار نشود کافر نمی گردد. پس ملاک انتخاب خود انسان است حال این انسان فرزند نوح«علیه السلام» باشد که عدّه ای توسط پدر نجات پیدا کردند ولی فرزند گمراه شد و یا مانند همسر فرعون باشد که یکی از چهار زن برگزیده عالم شد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
حضرت عبدالعظیم چه کسی بود؟حضرت عبدالعظیم فرزند عبداللَّه بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب«علیه السلام» است. و ظاهراً به فرمان حضرت علی النقی«علیه السلام» در دوره خلافت المعتزباللَّه از سامره از راه طبرستان به ری هجرت کردند و در حدود سال دویست و پنجاه، جند سالی پیش از شهادت حضرت امام علی النقی رحلت کردند.
آن حضرت صاحب ورع و معروف به امانت و راستی و عالم به امور دین بود. و او امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری«علیهم السلام» را درک کرده است. علامه مجلسی ایشان را از اصحاب امام محمّد تقی و امام علی النقی«علیهم السلام» می داند. و قرآن بزرگوار در شهرستان ری زیارتگاه شیعیان و علاقه مندان می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا بدن امامزادگان هم در قبر سالم می ماند؟بعضی از امامزادگان که قبرهای آنان به دلایل مختلف شکافته شده جسدهای مطهرشان سالم و متلاشی نشده بوده است. البته نمی توان گفت که این امر عمومیّت دارد، ولی ممکن است بسیاری از این امامزادگان، که دارای جلالت شأن و مقامی رفیع هستند، از این ویژگی برخوردار باشند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
فرزندان معصومین«علیهم السلام» هم معصوم اند؟عصمت که در مورد ائمه«علیهم السلام» به کار می رود غیر از عصمتی است که در معانی دیگر استفاده می شود. عصمت در مورد ائمه معصومین«علیهم السلام» به معنای داشتن علم وسیع و نیز آزادی از هر جاذبه و کششی غیر از حق تعالی می باشد.
کسی که معصوم است احاطه علمی بر کل نظام هستی و از غیبی که خداوند در اختیار آنها می گذارد بهره مند است. و این خاص امامت و معصومین«علیهم السلام» می باشد.
امّا معنای دیگر عصمت به معنای ترک گناه حتّی گناهان صغیره و انجام فرائض و مستحبات طبیعی است که بسیاری در اولیاء الهی از آن برخوردارند مثلاً حضرت عبّاس«علیه السلام» و یا زینب کبری«علیها السلام» قطعاً به این معنا معصوم بوده اند و یا بسیاری از اولاد ائمه«علیهم السلام» معصوم به این معنا بوده اند ولی به معنای اوّل. عصمت خاص پیامبر اسلام و ائمه معصومین و حضرت زهرا«علیها السلام» می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
در مورد ازدواج امّ کلثوم با عمر توضیح دهید.در این باره، دانشمندان شیعه اختلاف دارند، برخی اصل داستان را انکار و بعضی آن را تأیید کرده اند.
آنچه در این مورد، پس از بررسی روایات به نظر می رسد، این است که اصل داستان صحت دارد ولی در برخی احادیث صحیح از امامان راستین«علیهما السلام» روایت شده که این کار از روی اختیار و میل صورت نگرفته است بلکه از سر ضرورت و برای جلوگیری از اختلاف(که در آن شرایط بسیار لازم بود) به تقاضاهای مکرر در این باره پاسخ مثبت داده شد.
در بعضی روایات آمده که عمر در این زمینه زیاد اصرار می کرد و حتّی علی«علیه السلام» را تهدید نمود و بدیهی است که با این مقدّمات، ردّ خواسته وی، مفاسدی به دنبال داشت که طبعاً در آن شرایط برای اسلام و مسلمین خطرناک و غیرقابل تحمّل بود.
بر این اساس، اگر این قضیه به طور طبیعی پیش می رفت، هرگز به این ازدواج منجر می شد؛ ولی ضرورت و ناچاری آن را به صورت دیگری درآورد.
با توجّه به مطالب مذکور جای ایراد و اشکالی در داستان یادآوری شده نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا امامت هر امامی از جانب خداوند واقع و روشن نبوده است؟ با این وصف چگونه عدّه ای اسماعیل فرزند امام صادق«علیه السلام» را امام می دانستند؟پیامبر و امامان تا امام جعفر صادق«علیه السلام» همه از امامت حضرت موسی بن جعفر آگاه بودند. در روایاتی که از پیامبر اسلام در مورد نام ائمه معصومین نقل شده، پس از امام جعفر صادق«علیه السلام» از حضرت موسی بن جعفر«علیه السلام» نام برده شده است. بنابراین، در مورد امامت امام هفتم ادله قاطع و صریحی وجود داشته و کوچک ترین ابهامی در بین نبوده است، و امّا پیدایش مذاهبی مانند فطحیه، واقفیّه زیدیّه و یا اسماعیلیه به خاطر هوای نفس افرادی بوده است که یا فرزندان دیگر امام را به عنوان امام معرّفی می کردند و یا منکر امامت امام بعدی می شدند. علّت پیدایش فرقه اسماعیلیه، وجود انحراف در مدعیان این مذهب است وگرنه حق در هر زمان روشن بوده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا به شاهزاده احمد «شاه چراغ» می گویند؟شاهزاده احمد فرزند حضرت موسی بن جعفر«علیه السلام» امامزاده ای جلیل القدر و مورد محبّت و علاقه پدر بزرگوارش بود. لقبی که در کتابهای تاریخ برای او ذکر شده «سیدالسادات» است. در مورد شهرت ایشان به «شاه چراغ» به مطلبی برخورد نکرده ایم.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا این همه امامزاده در ایران وجود دارد؟پس از این که امام هشتم«علیه السلام» در اثر اجبار مأمون و دعوت تحمیلی وی به خراسان مسافرت کردند، به تدریج افراد بسیاری از خاندان و بستگان گرامی وی به سوی این نقطه به حرکت درآمدند. ممکن است، بسیاری از آنان به خاطر ترس از حُکام جابر به مناطق دور دست، از جمله ایران پناه برده و در همانجا شهید شده یا از دنیا رفته باشند.
لازم به یادآوری است که امامزاده ای که انسان قبرش را زیارت می کند و مورد احترام قرار می دهد باید انتسابش به امامان«علیهم السلام» براساس علم تراجم و رجال ثابت شده باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
امامزاده داود که در نزدیکی تهران دفن شده چه نسبتی با ائمه«علیهم السلام» دارد؟بنی امیّه و بنی عبّاس با خاندان عصمت و طهارت و ائمه معصومین«علیهم السلام» به شدّن مخالف بودند، و تا آنجا که می توانستند آنها را اذیّت می کردند، یا به قتل می رساندند و یا به زندان می فرستادند؛ لذا بسیاری از امامزادگان از ترس جان خود، در جاهای دور دست مخفی می شدند و بسیاری مواقع همان جا هم از دنیا می رفتند و یا کشته می شدند. به این دلیل، بسیاری از امامزادگان اصل و نسبت صحیح خود را مخفی می کردند و لذا در کتابهای تاریخ و حدیث از بسیاری از آنها ذکری به میان نیامده است.
مورد سؤال شما نیز از همین قبیل است. در هر حال، هر چند که اصل و نسب این امامزادگان برای ما مخفی باشد، ادب و محبّت به ائمه معصوم«علیهم السلام» اقتضا می کند که احترامات ظاهری را نسبت به آنها مبذول داریم.

« بخش پاسخ به سؤالات »
در مورد حضرت معصومه«علیها السلام» توضیح دهید.مرحوم محدّث قمی در کتاب «سفینةالبحار» از کتاب «تاریخ قم» پس از آن که مأمون، حضرت امام رضا«علیه السلام» را در سال 200 هجری از مدینه به خراسان آورد، حضرت فاطمه معصومه«علیها السلام» خواهر آن حضرت به قصد دیدار برادر عازم خراسان شد امّا وقتی به ساوه رسید مریض شد و از آنجا به قم آمد(در سال 201 هجری) و بعد از ده روز در این شهر رحلت فرمود و در همان جا مدفون گردید. ظاهراً آن حضرت شوهر اختیار نکرده بود. برای کسب اطّلاع بیشتر به کتاب «زندگانی حضرت معصومه» چاپ آستانه قم مراجعه فرمایید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا باید به تمام امامزاده ها احترام گذاشت؟مرحوم محدّث قمی در یکی از تألیفات خود در این باره می نویسد:
اوّلاً: باید نسب امامزاده معلوم باشد، یعنی در کتب مربوط به این فن نسبت او با یکی از امام ها روشن شده باشد. ثانیاً؛ علاوه بر انتساب به امام، باید جلالت، قدرت، خوبی و تقرّب او به خدا از نظر تاریخ و رجال ثابت باشد. هر جا که این دو موضوع جمع شد. مثل حضرت عبدالعظیم؛ حضرت معصومه؛ حضرت سید محمد؛(بین راه سامراء)؛ حضرت شاه چراغ شیراز و... رعایت احترام آنان لازم و زیارتش ثواب زیادی دارد.
امّا اگر این دو مطلب روشن نبود، انسان تنها می تواند به عنوان قبرستان مسلمانان، فاتحه و قرآنی بخواند و از خدای متعال برای کسانی که در آنجا مدفونند طلب رحمت نماید.
امّا در هر صورت، بی احترامی به امامزاده های معروف، به هیچ وجه کار صحیحی نیست؛ مگر جایی که ثابت شود اصل و اساس درستی ندارد که در این صورت هم بی احترامی لازم نیست. کافی است به مردم گفته می شود که این جا امامزاده ای مدفون نیست.
« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی