مقام امامت و نبوت

پرسشپاسخ
این جمله بود که امام انسانِ مافوق است نه مافوقِ انسان و اینکه ارجعیت های امام از دیگر انسانها چه نوع است؟برای کسی که معتقد است امام با همه ی ویژگیهایی که دارد فردی از انسان می باشد یکسان است که بگوییم امام انسان مافوق است یا مافوق انسان زیرا منظور از مافوق انسان، انسانی است که مافوق دیگر انسانها قرار گرفته است و خصائص و امتیازات ویژه ی امام به خاطر همین است که در انسانیّت از دیگر انسانها کامل تر است وی از این رو این شایستگی را پیدا کرده که از آغاز آفرینش از خصائصی برخوردار باشد.
امام از مقام عصمت برخوردار است عصمت نیرویی است الهی که دارنده ی آن به خاطر آن نیرو از گناه مصون است نه بدین معنی که نتواند گناه کند بل به این معنی که با وجود آن نیرو دارای بینش کاملی است که زشتی و گناه را به طور کامل درک می کند و چنین نیست که همگان بتوانند این نیرو را به دست بیاورند و چون خداوند متعال بر اساس علم گسترده و غیر محدودی که دارد می دانسته که این انسانهای راستین که در اخلاص و فداکاری از دیگر انسانها پیشقدم بوده اند این خصایص ویژه را به آنان موهبت کرده است.
بر این اساس باید توجّه داشت که امام با اینکه فردی از انسان است امّا انسان عادّی و معمولی نیست و از الطاف الهی و عنایات غیبی بسیاری برخوردار است.
از دیدگاه مذهب تشیع مثلاً امام محمّد تقی«علیه السلام» در سنّ هفت سالگی دارای مقام امامت است و تمام آنچه انسانها بدان نیازمند می باشند آن گرامی در سنّن مذکور از آنها به طور کامل آگاه است. و این همان است که خداوند به عیسی«علیه السلام» در گهواره در کودکی عطا کرد همین فرمود: «انّی عبداللَّه آتانی الکتاب وجعلنی تیّباً لنی، من عبد خداوند هستم که خداوند به من کتاب(معارف الهی) را داد و مرا پیامبر قرار داد».

« بخش پاسخ به سؤالات »
امام کیست؟امام به معنی پیشوا و رهبر است و هر کسی که جلودار و قائد برای هر گروه و جمعیتی باشد وی را امام گویند خواه به حق باشد یا باطل و در - اصطلاح شیعه امام به امامان دوازده گانه گفته می شود و به این معنی امام فردی است که از جانب خدا برای رهبر امت تعیین شده و معصوم از خطا و اشتباه و لغزش می باشد.
امام و رهبر باین معنی متصدی رهبری انسانها در تمام ابعاد وجود و آنان است هم رهبری در مقام ارشاد و آموزش احکام دین و هم رهبری در جهت هدایت انسانهای برگزیده و رسانیدن آنان به مراحل عالی کمال امامان دوازده گانه ما علاوه بر رهبری در جنبه های مذکور همانگونه که بدان اشاره شد دارای نوعی رهبری ویژه بوده اند که براساس آن علاوه بر ارائه راه و طرق هدایت، اتصال به مطلوب نیز داشته اند و این رهبری در زبان برخی محققین به هدایت به امر تعبیر شده است .

« بخش پرسش و پاسخ »
آیا امام تنها به معنی رهبر است و چگونه می توان به رهبران دینی امام گفت ؟امام به معنی پیشوا و رهبر است و هر کسی که مردم را در جهتی رهبر کرد و مردم در آن جهت از وی پیروی کردند امام آنان محسوب می شود از این لحاظ مانعی ندارد که به رهبران دینی امام گفته شود ولی گاهی کلمه ی امام به کسی اطلاق می شود که منصوب از جانب خداست و رهبری انسانها را در تمام مراحل تکامل آن ها می تواند به عهده داشته باشد و امام به این معنی تنها امام معصوم است و فقط به 12 امام معصوم گفته می شود، بنابراین حضرت امام خمینی«رحمه الله» امام به معنی اوّل و نایب امام به معنی دوم است .

« بخش پرسش و پاسخ »
مقام امامت والاتر است یا نبوت ؟امامت مقامی است والاتر از نبوت از این رو ممکن است فردی پیامبر باشد و دارای مقام امامت نباشد مانند بسیاری از پیامبران بنی اسرائیل و ممکن است فردی هم پیامبر باشد هم امام مانند - پیامبران اولوالعزم که هم پیامبر بوده اند و هم دارای مقام امامت و یا فردی باشد که امام باشد ولی پیامبر نباشد مانند امامان معصومین ما که پیامبر نبوده اند .

« بخش پرسش و پاسخ »
آیا امامت بالاتر است یا نبوت اگر نبوت بالاتر است چرا حضرت ابراهیم پس از گذشتن سالیانی از نبوتش به مقام امامت رسید و اگر امامت بالاتر است باید امامان از حضرت محمّد«صلی الله علیه وآله» بالاتر باشند؟بطوریکه از قرآن مجید و روایات استفاده می گردد مقام امامت بالاتر است نوشته بودید پس باید امامان از پیامبر اسلام مقامشان بالاتر باشد در پاسخ گفته می شود پیغمبر علاوه بر اینکه دارای مقام نبوت بلکه خاتم پیغمبران بوده است دارای مقام امامت نیز بوده است و همان گونه که مرتبه نبوّت و رسالت او فوق دیگر انبیاء و رسولان است مرتبه امامت ایشان نیز فوق مرتبه امامت دیگر ائمّه«علیهم السلام» است بنابراین نمی توان گفت امامان از پیامبر مقامشان بالاتر است .

« بخش پرسش و پاسخ »
معنی امام چیست و آیا پیغمبران هم امام بوده اند؟معنی امام از نظر لغت پیشوا و رهبر است و کسی را که دیگران به گفتار و یا کردار او اقتداء نموده و از از پیروی می نمایند امام جماعت را هم به این مناسبت امام گفته اند که در نماز جماعت به او اقتدا می شود.
درباره حقیقت مقام امامت دانشمندان فراوان سخن گفته اند ولی آنچه را که بتوان در اینجا بطور خلاصه و فشرده نوشت این که امامت مقام رهبری خاصی است که تمام پیغمبران از آن برخوردار نبوده اند فقط از پیامبران برخی دارای امامت بوده اند که پیامبر اسلام در رأس آنان قرار دارد.
خداوند متعال در قرآن درباره حضرت ابراهیم می فرماید: «انی جاعلک للناس اماما؛ من ترا امام قراردادم» سپس آن حضرت می پرسد آیا فرزندان من هم از این مقام رفیع سهمی دارند به او پاسخ گفته می شود که آنان که ظلم باشند از این موهبت بزرگ الهی محرومند و لذا دانشمندان برای اثبات معصوم بودن امام به این آیه استدلال نموده اند.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی