مهدویت / پرسش های متفرقه پیرامون مهدویت

پرسشپاسخ
آیا اختلاف بین حقّ و باطل تا قیامت ادامه دارد؟از روایاتی که در مورد عصرظهور حضرت حجة«علیه السلام» می باشد بدست می آید که آن حضرت زمین را پر از عدل می کنند بعد از آنی که پر از ظلم شده بود و چنان ظلم را نابود می کنند که زمینه برای رشد ظلم باقی نمی ماند. و چون مبارزه حق با باطل را تا قیامت دانسته اند شاید یکی از تعابیر ظهور حضرت حجة رجعت ائمه«علیهم السلام» که از آن در روایات به(قیامت صغری) تعبیر شده است. منظور تا زمان حکومت حضرت حجة و تا قیامت صغری بوده باشد چون پس از ظهور حضرت و رجعت قیامت کبری برپا خواهد شد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا یکی از امامان دیگر برای قائمیّت برانگیخته شدند؟قیام به عدالت مسئله ای است که هدف بعثت تمام پیامبران الهی و جانشینان آنان است و قرآن مجید در این زمینه می فرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛(1) ما پیامبران خویش را همراه با دلیل های روشن فرستادیم و کتاب و میزان را با آنان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند».
بنابراین تمام پیامبران و جانشینان آنان درباره ی تحکیم این هدف بپا خاسته اند و علّت اینکه امام زمان تنها به عنوان «قائم» شهرت یافته ممکن است این باشد که قیام وی قیامی است گسترده و وسیع که در پرتو آن حکومت واحد جهان به وجو آید و عدل عمومی اسلام در جهان مستقر می گردد والا امامان دیگر همه در این هدف کوشا بوده و عمل به آن می کردند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره حدید، آیه .
نفس زکیه چیست؟نفس زکیه به طوری که گفته شده جوانی است هاشمی که به زعامت برخاسته مردم را بر حق دعوت می کند او نخست از ترس لشگر سفیانی به مدینه می رود وقتی لشگر سفیانی به مدینه نزدیک می شود او به مکه می رود و صدای خویش را به دعوت برای آل محمّد«صلی الله علیه وآله» بلند می کند در این هنگام او را بین رکن و مقام می کشند و و این واقعه در 25 ذی الحجه خواهد بود و 15 روز بعد در محرم بعد از آن حضرت ولی عصر«علیه السلام» ظاهر می شوند. «لیس بین قیام قائم آل محمّد و بین قتل نفس الزکیّه الاخمسة عشر لیلة؛ بین قیام قائم آل محمّد«صلی الله علیه وآله» و بین کشته شدن نفس زکیه فاصله نیست مگر 15 شب.(2)»

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) کتاب کمال الدین، ج 2، ص 649.
اینکه می گویند پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» فرمود مهدی در آخرالزمان متولّد می شود و ظهور می فرماید درست است یا خیر؟چنین روایتی در کتابهای مورد اطمینان ذکر نشده و صد در صد دروغ ایت آنچه در روایات وارد شده است مسئله ظهور مهدی در آخرالزمان است و امّا تولّد ایشان چنانکه در منابع حدیثی و تاریخی آمده است: در سال 255 هجری قمری واقع شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا خداوند امام زمان«علیه السلام» را از میان این دوره انتخاب نکرد؟امام زمان«علیه السلام» مطابق نقل تواریخ در سال 255 هجری متولّد گردید و در سال 206 که پدر بزرگوارش امام حسن عسگری«علیه السلام» درگذشت امام با آن حضرت انتقال یافت که هم اکنون از آن سال 1129 سال می گذرد.
بنابراین اگر خداوند امام زمان«علیه السلام» را به قول شما از میان این دوره انتخاب کرده بود در این فاصله(درگذشت امام یازدهم تا رسیدن این دوره) می بایست زمین از رهبر و حجت خالی باشد با اینکه حتّی در کوتاهترین زمان بشر نیازمند رهبر است. و در روایات بسیاری وارد شده اگر حجت نباشد زمین اهلش را به خودش فرو می برد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه می گویند امام زمان«علیه السلام» را یک زن می کشد صحیح است؟در کتابهای معتبر ما به چنین موضوعی برنخوردیم که آن حضرت به دست زنی کشته شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا نام امام زمان«علیه السلام» در وصیّت نامه امام حسن عسگری«علیه السلام» نیامده است؟حضرت امام حسن عسگری«علیه السلام» از ناحیه ی خلفای زمان خویش سخت در محاصره و فشار بود خلفای عبّاسی که شنیده بودند که از امام حسن عسگری فرزندی متولّد می شود که از، بین رفتن طاغوتها و ستمگران به دست او خواهد بود در صدد برآمده بودند که وی را پیدا کرده دستگیر و شهید نمایند از این رو امام حسن عسگری«علیه السلام» وصی و جانشین خویش امام زمان را جز به افراد خاص از اصحاب خویش نشان نمی داد بنابراین اگر در وصیتنامه ی آن حضرت نامی از امام زمان برده نشده باشد ممکن است در رابطه با شرائط سیاسی خفقان آمیز زمان آن حضرت باشد.
و اصحابی که مورد اعتماد آن حضرت بودند مانند ابی الادیان و احمد بن اسحق بدیدن امام زمان و معرّفی وی به عنوان جانشین امام عسگری«علیه السلام» موفق شدند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
مگر وقتی که یک امام فوت می کند نباید امام او را غسل دهد پس وقتی که امام زمان فوت می کند که ایشان را غسل می دهد؟این مطلب را که امام را لازم است امام غسل دهد در بعضی روایات وارد شده است و درباره امام زمان هم اشکالی بوجود نمی آورد زیرا تا هر زمان که انسان مکلّفی در جهان زیست می کند باید امام و رهبری وجود داشته باشد. بنابراین پس از اینکه امام زمان حکومت خویش سپری کردند و اجلشان فرا رسید بدون تردید پس از آن حضرت امام و رهبری خواهد بود.
و در روایاتی که مربوط به رجعت و بازگشت ائمه است وارد شده که ائمه ما به این جهان بازمی گردند و پس از امام زمان«علیه السلام» حکومت می کنند، بنابراین مطلب مورد سؤال شما از هر جهت بدون اشکال است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
مختصری در مورد مسجد مقدّس جمکران توضیح دهید.؟مسجد مقدّس جمکران در 6 کیلومتری استان مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد. این مکان مقدّس، تحت توجهات و عنایات خاصه حضرت بقیةاللَّه الاعظم«علیه السلام» قرار دارد و آن حضرت از شیعیانشان خواسته اند که به این مکان مقدّس روی آورند، زیرا این مکان مقدّس، دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده است.
لذا سزاوار است که زائران عزیز، از برکات این مکان مقدّس، حداکثر استفاده را ببرند و مراقب باشند که مسائل فرعی توجّه شان را به خود جلب نکند و خود را در برابر حضرت مهدی«علیه السلام» حاضر ببینند و از انجام اعمالی که قلب مبارک آن حضرت را آزرده می سازد خودداری کنند.
شایان توجه است ه علماء و شیفتگان آن حضرت استفاده های فراوان از این مسجد مقدّس برده اند. بنابراین سعی کنید در این مکان مقدّس، لحظاتی را با آن عزیز خلوت کرده و خالصانه برای ظهور مقدّس حضرتش دعا کنید؛ چرا که برطرف شدن گرفتاریها تنها با ظهور آقا امکان پذیر است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
در مورد تاریخچه مسجد مقدّس جمکران توضیح دهید.؟شیخ حسن بن مثله جمکرانی می گوید: من شب سه شنبه، 17 ماه مبارک رمضان سال 393(و به قولی 373) در خانه خود خوابیده بودم که ناگاه، جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند: «برخیز و مولای خود حضرت مهدی«علیه السلام» را اجابت کن که تو را طلب نموه است.»
آنها مرا به محلی که اکنون مسجد جمکران است آوردند. چون نیک نگاه کردم، تختی دیدم که فرشی نیکو بر آن تخت گسترده شده و جوانی سی ساله بر آن تخت، تکیه بر بالش کرده و پیرمردی هم نزد او نشسته است. آن پیر، حضرت خضر«علیه السلام» بود. که مرا امر به نشستن نمود.
حضرت مهدی«علیه السلام» مرا به نام خودم خواند و فرمود: «برو به حسن مسلم - که در این زمین کشاورزی می کند - بگو: این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده است، و دیگر نباید در آن کشاورزی کند».
عرض کردم یا سیّدی و مولای! لازم است که من دلیل و نشانه ای داشته باشم وگرنه مردم حرف مرا قبول نمی کنند!
آقا فرمودند: «تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانه هایی برای آن قرار می دهیم، و همچنین نزد سیدابوالحسن - یکی از علمای قم - برو و به او بگو: حسن مسلم را احضار کند و سود چند ساله را که از زمین به دست آورده است، وصل کند و با آن پول در این زمین مسجدی بنا نماید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
مختصری در مورد کیفیّت نماز حضرت حجّت«علیه السلام» توضیح دهید.؟به مردم بگو: به این مکان(3) رغبت کنند و آن را عزیز دارند و چها ررکعت نماز در آن گذارند.
در رکعت اوّل؛ به نیّت نماز تحیت مسجد است، درهر رکعت آن یک حمد هفت بار «قل هو اللَّه احد» خوانده می شود و در حالت رکوع و سجود هم هفت مرتبه ذکر را تکرار کنند.
در رکعت دوّم؛ به نیژت نماز امام صاحب الزمان«علیه السلام» خوانده می شود، بدین صورت که سوره حمد را شروع کرده و آیه « ایاک نعبد و ایاک نستعین» صد مرتبه تکرار می شود و بعد از آن، بقیه سوره حمد خوانده می شود، و سپس سوره «قل هو اللَّه احد» را فقط یک بار خوانده و به رکوع رفته و ذکر «سبحان ربی العظیم و بحمده» هفت مرتبه، پشت سر هم تکرار می شود. و پس از آن به سجود رفته و ذکر «سبحان ربی الاعلی و بحمده» را نیز هفت مرتبه، پشت سرهم تکرار می شود. رکعت دوم را نیز به همین ترتیب خوانده می خوانند. چون نماز به پایان برسد و سلام داده شود، یکبار گفته می شود «لا اله الا اللَّه» و به دنبال آن تسبیحات حضرت زهرا«علیها السلام» خوانده شود و بعد از آن به سجده رفته و صد بار بگویند: «اللهم صل علی محمّد و آل محمّد».
آنگاه امام«علیه السلام» فرمودند: هر که این دو رکعت نماز را در این مکان(4) بخواند، مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد.
چون به راه افتادم، چند قدمی هنوز نرفته بودم که دوباره مرا باز خواندند و فرمودند: «بزی در گله جعفر کاشانی است، آن را خریداری کن و بدین مکان آور و آن را بکش و بر بیماران انفاق کن؛ هر بیمار و مریضی که از گوشت آن بخورد، حق تعالی او را شفا دهد».
حسن بن مثله می گوید: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در اندیشه بودم، تا اینکه نماز صبح را خواندهو به سراغ «علی المنذر» رفتم و ماجرای شب گذشته را برای او نقل کردم و با او به همانمکان شب گذشته رفتیم. در آنجا زنجیرهایی را دیدیم که طبق فرموده امام«علیه السلام» حدود بنای مسجد را نشان می داد.
سپس به قم نزد «سید ابوالحسن رضا» رفتیم و چون به در خانه او رسیدیم، خادم او گفت: آیا تو از جمکران هستی؟ به او گفتم: بلی! خادم گفت: سیّد از سحر در انتظار تو است. آنگاه به درون خانه رفتیم و سیّد مرا گرامی داشت و گفت: ای حسن بی مثله! من در خواب بودم که شخصی به من گفت: «حسن بن مثله، از جمکران نزد تو می آید، هر چه او گوید، تصدیق کن و بر قول او اعتماد نما، که سخن او سخن ماست و قول او را رد نکن» از هنگام بیدار شدن تا این ساعت منتظر تو بودم. آنگاه من ماجرای شب گذشته را برای وی تعریف کردم.
سیّد بلافاصله فرمود تا اسبها را زین نهادند و بیرون آوردند و سوار شدیم. چون به نزدیک روستای جمکران رسیدیم، گلّه جعفر کاشانی را دیدیم، آن بُز از پس همه گوسفندان می آمد، به میان گلّه رفتم، همین که بُز مرا دید به طرف من دوید، جعفر سوگند یاد کرد که این بُز در گلّه من نبوده و تا کنون آن را ندیده بودم. به هر حال آن بُز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بیماری که از گوشت آن خورد، با عنایت خداوند تبارک و تعالی و حضرت بقیةاللَّه«علیه السلام» شفا یافت.
ابوالحسن رضا؛ حسن مسلم را احضا رکرده و منافع زمین را از او گرفت و مسجد جمکران را رنا کرد و آن را چوب پوشانید. سیّد زنجیرها و میخ ها را با خود به قم برد و در خانه خود گذاشت. هر بیمار و دردمندی که خود را به آن زنجیرها می مالید، خدای تعالی او را شفای عاجل عنایت می فرمود.
پس از فوت سید ابوالحسن، آن زنجیرها ناپدید شد و دیگر کسی آنها را ندید(5).

« بخش پاسخ به سؤالات »
3) مسجد مقدّس جمکران.
4) مسجد مقدّس جمکران.
5) به نقل از کتاب نجم الثاقب.
با آنکه می دانیم که خداوند امام زمان(عج) را از گزند دشمنان و بلاها محفوظ نگه می دارد چرا در بسیاری از روایات آمده است که برای سلامتی او دعا کنیم؟آنچه مسلم است این است که خداوند امام زمان«علیه السلام» را زنده نگه می دارد تا آن بزرگوار ظاهر شده و جهان را پر از عدل و داد کند، ولی همین اولیاء الهی که از این امر مسلم مطلع هستند به ما دستور داده اند تا برای ایشان دعا کنیم و قطعاً دعا کردن برای امام زمان(عج) بی اثر نیم باشد و آنچه شخص و قطعی است اثرات این دعا برای خود دعا کننده است، زیرا خود این ادب توجه به آن وجود مقدس و دعا برای سلامتی ایشان و توجه به محفوظ بودن ایشان از شر آنه که خداوند آفریده و روان کرده و برآورده و ایجاد نموده و صورت کشیده...(6) برای خود ما اثر تربیتی زیادی دارد و ما را روحاً مهیا می سازد تا با توجه دائم و ذکر آن وجود مقدس اخلاق یاران و صفت شیعیان مخلص را در خود احیا کرده و پرورش دهیم.
گذشته از اینهمه رحمتها و نعمتها از خداوند است و با اینکه خداوند متعال تخلف وعده نمی کند ولی به ما دستور داده اند دعا کنیم که آنچه را برای انبیایش وعده داده به ما بدهد(7).

« بخش پاسخ به سؤالات »
6) اللهم اعذه من شرجمیع ما خلقت و ذرأت و برات و انشأت و صورت... دعا در غیبت امام زمان(عج) مفاتیح الجنان مرحوم قمی.
7) ربنا آتنا ما وعدتنا علی رسلک... انک لاتخلف المیعاد آل عمران 194.
طول عمر یک انسان به این اندازه چگونه ممکن است؟در مورد حضرت حجت(عج) باید توجه داشت که آن چه را خداوند در مورد ولی خودش تقدیر کرده است چون بازگشت تمام این امور به قدرت لایزال الهی است پس همه چیز ممکن است، همانطوری که خداوند متعال حضرت خضر(عج) را تاکنون زنده نگاه داشته است و یا حضرت عیسی علیه السلام را بدون اینکه بمیراند به آسمانها برده است «و ما قتلوه و ما صلبوه ولکن شبه لهم و ان الذین اختلفوا فیه لفی شک منه مالهم به من علم الااتباع الظن...(8)
یعنی: حال آنکه او را نکشتند و مصلوبش نکردند لیکن امر بر آنان مشتبه شد، و کسانی که درباره او اختلاف کردند، قطعاً در مورد آن دچار شک شده اند و هیچ علمی بدان ندارند.
می بینیم که خداوند متعال بهر امری قادر است و آن چنان که خود ایشان در کتاب کریمش خبر داده است حضرت نوح علیه السلام فقط مدت 950 سال قوم خودش را دعوت به امر حق کرد. پس وقوع سن طولانی چون بازگشت خواست و اراده خداوند متعال دارد امری است ممکن و معقول وقوع یافته مضافاً بر اینکه این امر نیز از نظر دانشمندان زیست شناس امری ممکن تلقی شده است.
8) سوره نساء آیه 157.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا مثلث برمودا که یک جزیزه اسرارآمیزی است و نیز اینکه گفته می شود محل اقامت امام زمان(عج) در آنجا وجود دارد، صحت دارد یا خیر؟جزیره و یا مثلث برمودا، تا چند سال قبل پنداشته می شد محل اسرارآمیزی و یا جزیره وحشتناک است که هر چه کشتی و زیر دریایی در آن و یا هواپیما بر فراز آن پرواز کرده است همه نابود شده و غرق گشته نهد و هیچ اثری از آنها بدست نیامده است. و بعضی ها نیز مانند آقای دناجی نجار نویسنده غرب سعی کرده است تا این جزیره اسرارآمیز را با داستانی که از بحارالانوار مطرح شده است تطبیق داده و بگوید که محل اقامت امام زمان(عج) در آنجاست بنابراین هر وسیله ای اعم از کشتی و یا زیر دریایی و یا هواپیما به آنجا نزدیک شده نابود می شود و سالم برنمی گردند.
در حالی که با پیشرفت علوم و ساخت دارهای قومی و ماهواره های قضایی به تحقیق در مورد منطقه مثلث پرداختند و طبق فیلمی که از قمر مصنوعی ارسال شد وجود خشکی را در آن منطقه در دل اقیانوس ارسال کرده بود که دانشمندان وجود چنین خشکی را محال می دانستند لذا گروهی از پژوهشگران جهت کشف این توده خشکی به تحقیق پرداختند اما آن ها غیر از تلاطم امواج چیز دیگری را نیافتند. و در نتیجه این محققان وارد این منطقه شده و غرق نشدند و بعد معلوم شد که این منطقه محل گردباد و امواج و بسیاری از عملیات و اکتشاف جهت کشتی های غرق شده در آن منطقه انجام شد که هیچکدام از کشتی ها و ناوبرها غرق نگشتند و این نشان می دهد که با پیشرفت علوم و تجهیزات قوی تر، بشر به نقطه ای که به نظر می آمد اسرارآمیز باشد فائق آمده و دیگری برای او وجه اسرارآمیزی ندارد، بعلاوه بیشتر این مسائل، جنبه سرگرمی داشته که در مجلات و روزنامه ها و یا کتاب «چارلز برلیتز» نقل شده و جنبه علمی قوی ندارد.
و نیز استانی که در کتاب بحارالانوار ذکر شده است بسیاری از علمای حدیث در سند آن خدشه کرده اند و صحت آنها را مورد تردید قرار داده اند.
در پایان یادآور شویم در جهان مناطق دیگری هم وجود دارد که مانند مثلث برمودا اسرار آمیز تلقی می شود و این به خاطر جریانات کشف نشده ای است که بشر مشغول تحقیق درباره آن است و یا اینکه تحقیق شده است و علت آن آشکار شده است ولی بیشتر جنبه افسانه بخودش گرفته است مناطقی مانند منطقه ای نزدیک ژاپن که به اسم دریای شیطان معروف است و یا منطقه ای در نزدیکی اسپانیا که تمام به محل های اسرارآمیز و وحشتناک معروف شده اند و سابقه غرق شدن کشتی و سقوط هواپیما بر فراز آن، را دارا می باشند.
برای اطلاع بیشتر به کتاب جزیره خضراء افسانه یا واقعیت مراجعه فرمائید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
برای اطلاعات بیشتر در مورد مادر امام زمان(عج) به چه کتابی رجوع کنیم؟درباره تاریخ زندگی حضرت نرجس خاتون مادر گرامی حضرت امام زمان(عج) می توانیم به کتابهای تاریخ زندگی ائمه مانند کتاب منتهی الامال در شرح زندگی امام حسن عسگری(عج) و امام زمان(عج) مراجعه فرمایید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه در دعای ندبه اشاره به کوه رضوی یا ذی طوس شده است. آیا امام(عج) در آنجا استقرار دارند؟از این جمله دعای ندبه: ابرضوی اوغیرها ام ذی طوی استفاده نمی شود که امام زمان در جای مخصوصی که کوه رضوی یاذی طوی است ناپدید شده اند و یا اکنون برای همیشه در آن جاها، هستند زیرا اولاً: جمله قبل آن دعا این است: لیت شعری این استقرت بک النوی بل ای ارض تقلک اوثری ابرضوی اوغیرها ام ذی طوی، و مضمون این جمله این است که ای کاش ما می دانستیم تو در کجا قرار داری در کوه رضوی یا غیر آن در ذی طوی و این جمله ربطی به جای ناپدید شدن امام ندارد.
ثانیاً: در این جمله کلمه غیرها آمده است به وضوح می رساند که منظور این است که در کدام نقطه زمین هستی در کوه رضوی یا در ذی طوی یا در جای دیگر از امین.
ثالثاً: بعد از این جمله آمده: بنفسی انتمن مغیب لم یخل منا، که دلالت دارد بر اینکه امام زمان در میان ماست و، چنین نیست در میان ما نباشد.
اما اینکه چرا اصولاً به کوه رضوی و ذی طوی اشاره شده است از کتب لغت و حدیث استفاده می شود که ذی طوی و رضوی، دو مکان مقدس می باشند و اما زمان گاهی در آنجا می رود چنان که در مکان های دیگر نیز می رود.
برای آگاهی بیشتر می توانید به کتاب تحقیقی درباره ندبه تألیف آقای استادی مراجعه فرمائید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا امام زمان(عج) از غذای این جهان تغذیه می کند؟امام زمان(عج) و نوع زندگی و معیشت ایشان تمام از اسرار آنهاست که جز اولیاء خداوند کسی از آن اطلاع ندارد. ولی همانطور که در قرآن کریم می خوانیم خداوند متعال حضرت مریم علیهم السلام را بدون اینکه کسی برای او غذا بیاورد تغذیه می کرد آنهم از طعام بهشتی در سوره آل عمران آیه 37 می فرماید: کلما دخل علیاً ذکریا المحراب وجد عندها رزقاً قال یا مریم انی لک هذا قالت هو من عندالله ان الله یرزق من یشاء بغیرحساب.
یعنی: هرگاه زکریاعلیه السلام به محراب عبادت مریم علیها السلام می آمد غذای مخصوصی در آنجا می دید، از او پرسید: ای مریم این را از کجا می آورده ای؟!
گفت: این از سوی خداست، خداوند به هرکس بخواهد بی حساب روزی می دهد.
پس با قبول قدرت لایزال الهی و با پذیرش وقوع این امور نسبت به اولیاء الهی، امام زمان(عج) تحت عنایت حضرت حق به حیات مبارک خود ادامه می دهند و از نعم الهی بهره مندند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا درباره نام حقیقی مادر حضرت ولی عصر(عج) و سایر خصوصیاتشان تحقیق کاملی انجام نمی گیرد با آنکه اصول عقاید مان بر اینگونه مطالب استوار است؟قبل از ورود در هر مسئله ای باید درجه اهمیت آن کاملاً شخص گرد دو معلوم شود که تا چه اندازه ای سزاوار است که درباره آن وقت و نیرو صرف گردد.
با توجه به این حقیقت به خوبی روشن می شود که موضوع نام حقیقی مادر حضرت ولی عصر(عج) و تحقیق درباره ی سایر خصوصیاتشان به آن درجه از اهمیت که شما تصور نموده اید (با که اصول عقایدمان بر روی این پایه استوار نمی باشد و خیلی جای شگفتی است که نوشته اید (بسا که اصول عقاید مان بر روی این پایه استوار است). ما نمی دانیم کدام اصل از اصول عقایدمان بر نام حقیقی نرجس خاتون استوار شده است. مهم این است که خود امام علیه السلام و عظمت و مقام رهبری او را دلیلهای روشن اثبات نمائیم و بدانیم که تمام امام علیهم السلام از پدر و مادرانی پاک و منزه و با توقی به دنیا آمده اند اما اینکه نام اصلی شان چه بوده و از چه سر زمینی بودند و دارای چه خصوصیاتی بوده اند اینها همه مربوط به تاریخ است و ارتباط چندانی با اصول عقاید ندارد و بسیاری از این موضوعات اصلاً قابل تحقیق نیز نمی باشد زیرا که مدارک کافی برای اثبات آنها در دست نیست درباره ی مادر حضرت علیه السلام چند روایت مختلف وجود دارد و در این روایات به نامهای صیقل و ملیکه و مریم و ریحانه و امثال آنها یاد شده است و در یکی از این روایات به نام ملیکه دختر یشوعا پسر قیصر روم یاد شده است و طبق این روایات مادر حضرت نواده ی قیصر روم بوده اند و نام اصلی خویش را ملیکه یاد نموده ولی به برده فروشان نامش را نرجس گفته است.
طبق این روایت حضرت هادی علیه السلام (جد حضرت) شخصی را در سالهای بین 252 تا 254 از سامرا به بغداد فرستادند تا کنیزکی را با علائم و خصوصیات مشخصی برای حضرت عسکری(عج) خریداری نماید آن شخص به بغداد رفت و آن کنیز را خرید و آن کنیر به او گفت که من ملیکه دختر یشوعا پسر قیصر روم و ضمن جریانات مفصلی که نقل می کند علت اسارت خویش را چنین ذکر می کند که حضرت عسکری(عج) را در خواب دیدم و ایشان به من فرمودند که بزودی جنگی بین مسلمانان و رومیان شروع می شود تو بطور ناشناس خود را در میان لشکریان قرار ده تا از طرف مسلمانان اسیر شده و به سرزمینهای اسلامی منتقل شوی اگر این داستان و رومیان همیشه جریان داشت مثلاً در تواریخ آمده است که در سال 253 مسلمانان به سرزمین مشرکان حمله کردند ولی چون از نوع جنگهای پراکنده بود لذا تفصیلات آن در تاریخ نیامده است و نظر به اینکه سال آن هم بطور دقیق روشن نیست لذا نام امپراطور روم را به طور دقیق نمی توان مشخص نمود و همانطور که عرض کردیم مطلب اهمیت چندانی ندارد که اینهمه درباره آن وقت صرف شود و تحقیق کامل انجام گیرد و اصل چنین داستانی صحتش قطحی نیست و موضوعی که در آن تردیدی نیست این است که مادر حضرت یکی از کنیزهای حضرت عسکری بوده و چه بسا به علت اینکه تولد حضرت به طور پنهانی و خیلی سری انجام گرفت و آثار حمل هم بر مادرشان ظاهر نگشته بود لذا درست معلوم نگشت که مادر حضرت کدامیک از کنیزان حضرت عسکری بوده است و از همین روی در تاریخ به نامهای متعددی یاد شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا در قرآن کریم آیاتی در مورد حضرت امام زمان(عج) وجود دارد؟در قرآن مجید درباره این موضوع آیات زیادی وجود دارد ما آنچه را که در تفاسیر آمده است نقل می کنیم.
1. و عدالله الذین آمنوا منکم و عملوالصالحات لیستخلفهم فی الارض(9)
(نیاییع المودة، ص 426 و تفسیر غرائب القرآن نیشابوری).
2. هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کلّه...(10)
3. و لقد کتبنا فی الذبور ان الارض یرثها عبادی الصالحین(11)
4. الذین یؤمنون بالغیب...(12)
(تفسیر غرائب القرآن و تفسیر کبیر).
5. و نریدان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض...(13)
(شرح ابن الی الحدید، ج 4، ص 336).
6. و انّه لعلم للساعة...(14)
(اسعاف الراغبین، ب 2، ص 141، ینابیع الموده، ص 153)
و علاوه بر تفاسیر اهل سنت در تفاسیر شیعه دور احادیث وارده تحت آیات قرآنی تعداد کثیری از آیات را ائمه معصومین علیهم السلام به حضرت مهدی و ظهور ایشان تفسیر و تأویل فرموده اند که به کتابهای زیر می توان رجوع کرد.
1. دلائل الامامه
2. الارشاد
3. بحارالانوار
4. البرهان
5. المحجة
6. الکافی
7. البصائر الدرجات

« بخش پاسخ به سؤالات »
9) سوره نور آیه 55.
10) سوره توبه آیه 33.
11) سوره توبه، آیه 33.
12) سوره بقره، آیه 3.
13) سوره قصص آیه 55.
14) سوره زخرف، آیه 85.
آیا این سخن که ناامیدی از حل مشکلات زندگی انگیزه پیدایش مهدودیت شده است صحیح است؟نخیر، صحیح نیست زیرا که اندیشه و اعتقاد به مهدویت نشأت گرفته از اصل وحی و ارسال رسل است، و مهدویت یعنی حافظ شریعت و نگهبان او چون شریعت اسلام شریعت خائم است مهدویت نیز برای حفظ این شریعت می باشد تا زمانی که اراده خداوند تعلق بگیرد. و چون مهدویت بدون اصل نبوت مفهوم نیست باید دانست که هدف انبیاء و پیامبر خاتم اسلام همان رشد دادن به انسانها و پرورش استعدادهای عظیم او و مهیا کردن و تربیت نمودن انسانهایی برای بهشت خداوند بوده است و بااین نگاه مؤمن حتی در متن رنجها و مشکلات به سازندگی و تربیت خودش تحت برنامه وحی می پردازد و اگر فرض کنیم در زندگی هیچ مشکلی وجود نداشته باشد باز نیاز به مهدی(عج) وجود دارد، زیر تربیت استعدادهای عظیم و ساخته شدن انسان برای منازل متعددی که در معاد در پیش دارد، ضرورت وجود یک معلمی که از غیب می داند و حافظ وحی و مربی انسانها و تکامل دهنده نفس انسانی می باشد و تکویناً بر من و نفس من احاطه دارد و از من به من نزدیک تر است (النبی اولی باالمومنین من انفسهم...) یعنی پیامبر از نفس مؤمنین بخودشان نزدیک تر است پس ضرورت وجود حضرت مهدی(عج) یک نیاز تربیتی و اعتقادی است و چون راه طولانی است (معاد) ضرورت وجود راهبر (نبی و وصی نبی) امری عقلی است زیرا که نشان دادن راه های طولانی تر و بزرگتر از سزح این جهان را وحی به عهده دارد و کسانی که وحی به آنها سپرده شده است عهده دار تربیت نفوص و ایجاد زمینه های مناسب برای این تربیت می باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا واقعه ی طول عمر امام زمان(عج) در کتابهای آسمانی پیشین نیامده است و همچنین نام علی علیه السلام؟اتفاقاً این مسایل در کتابهای عهدین آمده است و در این زمینه به کتاب بشارات عهدین نوشته ی آقای دکتر صادقی و نیز کتاب تقش الله در احیاء دین اثر علامه عسگری که در ان کتاب قسمتهای حذف شده از کتاب عهدین در مورد الله أثنی عشر که مربوط به 400 سال پیش می باشد آمده است، می توانید مراجعه فرمایید. و لازم نیست به نام حضرت علی علیه السلام تصریح شده باشد چنانکه در قرآن هم تصریح نشده است ولی مطلب بطور صریح و واضح خبر داده شده است.
درباره ی امام زمان (عج) و خصوصیات آن گرامی می توانید به کتاب دادگستر جهان و نیز کتاب امامت و مهدویت کتاب عصر ظهور مراجعه فرمائید.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی