تفاوت های فردی

پرسشپاسخ
انسانهایی که از قدرت تعقل کمتری برخوردارند چگونه می توانند مثل دیگران به کمال وظیفه را ادا کند؟گر چه یکی از معیارهای تکلیف عقل می باشد و کسی که از تعقل خویش در کارها بیشتر بهره می گیرد، ارزش بیشتری به کار می دهد. اما میزان محاسبه نیز به همان مقدار متفاوت می شود. یعنی از هرکسی به اندازه ای که داده اند می خواهند و مقیاس ارزش نزد خداوند نیز عمل به داده هاست نه انباشت سرمایه، چه سرمایه معنوی باشد چه مادی. دو آیه زیر پاسخ دقیق موضوع را به عهده دارند.
1 - لا یکلف الله نفساً الاّ ما ایتها
خداوند هیچکس را تکلیف نمی کند مگر به اندازه آنچه داده است
2 - ان اکرمکم عندالله اتقیمکم(1)
گرامی ترین شما نزد خداوند، با تقوای ترین شماست(2)

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره طلق آیه 7
2) سوره حجرات، آیه 13 .
آن کمالات بلند معنوی که در اشخاصی مثل امام«رحمه الله» و شهید بهشتی و شهید مطهری و... وجود داشت، آیا برای ما آدمهای عادّی هم زمینه دارد؟انسان می تواند در علم و عمل به مراحل بالایی از کمال نایل آید، امّا این نیاز به عزمی راسخ و اراده ای قوی نیاز دارد. اگر هدف انسان فقط زندگی عادّی باشد، به کمالات معنوی و روحی در سطح عالی آن نمی رسد، ولی کسی که می خواهد در این زمینه ترقّی کند، نخست باید عزم خود را جزم کند و به تحصیل آگاهی در ابعاد مختلف(عقیدتی، اخلاقی و عملی) بپردازد و از نظر عملی هم به دستورات خداوند دقیقاً عمل کند و از محرمات و گناهان فاصله بگیرد. چنین انسانی می تواند به مراتب بالایی برسد. هر کس که از مردم عادّی فاصله گرفت و به کمالات معنوی نائل شد، تنها در اثر خودسازی و تزکیه نفسی بوده که با عزمی راسخ و تکیه بر لطف خداوند به دست آورده است.
دلیل عمومی بودن این راه، دعوت عمومی خداوند است؛ او فقط به آدم های خاص وعده کمال و رستگاری نداده است. برای همین در قرآن این عبارت زیاد به چشم می خورد «هر کس که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد...» مثلاً در آیات ابتدای سوره مؤمنون.

« بخش پاسخ به سؤالات »

چاپ

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی