مهدویت / عصر ظهور

پرسشپاسخ
اینکه گفته شده است که خود مردم مانع ظهور حضرت حجه هستند آیا مردم این زمان با مردم زمان امام حسین«علیه السلام» تفاوت دارند؟اولاً این گفته که خود مردم مانع ظهور حضرت هستند یک بحث کلامی است که مرحوم خواجه نصیر درکتاب تجرید الاعتقاد بیان کرده است و این را بسیاری از متکلمان شیعه قبول کرده اند ولی بعضی دیگر از متکلمان گفته اند که علت غیبت حضرت طبق روایات وارده فقط بعد از ظهورایشان معلوم می شود. بنابراین نمی توانم بگوئیم که غیبت او از مردم است. و گذشته از این کار امام حسین«علیه السلام» در زمان خودشان بهترین کار بود و ایشان، قیام خودشان دین اسلام را که میرفت بکلی نابود شود زنده نگه داشت تا این دین همچنان حفظ شود و بدست ائمه بعدی برسد و هرکدام از این بزرگان بنحوی برای حفظ اسلام و نشان دادن چهره حقیقی اسلام عزیز تلاش کرده اند و جان مبارک خودشان را نیز در سر این راه گذشته اند تا اینکه نوبت به حضرت بقیه الله اعظم رسید که با ظهور حضرت به امر خدای متعال انشاءالله زمین پر از عدل می کنند بعد از آنکه پر از ظلم خواهد شد . و بعد از ظهور حضرت بسیاری از رازها آشکار خواهد شد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
هنگام ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» چگونه مردم، می فهمند که آن حضرت مهدی«علیه السلام» است در صورتی که وی غائب بوده و مردم وی را ندیده اند؟ظهور آن حضرت همراه با دلیلهای روشن و قاطعی است که ارتباط آن حضرت را با جهان ملکوت وامامت وی را روشن می سازد به گونه یی که مردم با اینکه وی را ندیده اند به اینکه وی همان مصلح موعود است یقین خواهند کرد. در روایتی که از امام صادق«علیه السلام» نقل شده است حضرت به تفصل بن عمر و جعفی که از حضرت همین پرسش را داشت حضرت با اشاره به خورشید که نور آن داخل ایوان منزل امام«علیه السلام» می تافت، فرمودند: ای مقصّل، آیا این خورشید را می بینی؟ گفت: آری، فرمود: سوگند به خداوند امر قائم ما از این خورشید روشن تر است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
؟از احادیث استفاده می شود که پس از ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» حضرت عیسی بن مریم«علیه السلام» از آسمان نازل می شود و به امام زمان«علیه السلام» اقتدا می کند و این مطلب احتمالاً می تواند یکی از زمینه های موفقیّت امام زمان«علیه السلام» باشد چون اقتدای حضرت عیسی«علیه السلام» به آن حضرت از نظر جهانی و با توجّه به اینکه بسیاری از مردم جهان به حضرت عیسی احترام می گذارند و آن حضرت را رهبر خویش می دانند می تواند بسیار مهم و کارساز باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا امام زمان از سلاحهای مخرّب اتمی برای پیشرفت حکومت خود استفاده خواهد کرد و اگر چگونه قیام آن حضرت به پیروزی در سطح جهانی منتهی خواهد شد؟آنچه مسلّم است این است که قیام امام زمان«علیه السلام» با موفقیّت همراه خواهد بود و حکومت عدل جهانی اسلام به دست آن حضرت تشکیل خواهد شد.
این نیز قطعی است که آن حضرت از سلاحهای مخرب اتمی که افراد بی گناه هم با آن کشته شوند، استفاده نخواهد کرد امّا این مطلب که سلاحها از کار خواهد افتاد یا با وجود این سلاحها آن حضرت، توفیق پیدا خواهد کرد حکومت خویش را در سطح جهانی گسترش دهد دقیقاً روشن نیست و ما دیدیم قیام ملت مسلمان ما علیه رژیم طاغوتی که تا دندان مسلّح بود بدون هیچگونه سلاحی با موفقیّت به پیروزی رسید با این وصف، پیروزی امام زمان در برابر قدرتها به ویژه با توجّه به اینکه آن حضرت از قدرت ولایتی اعجاز آمیز برخوردار، می باشد هیچ استبعادی نخواهد داشت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
علائم ظهور امام زمان«علیه السلام» چیست؟قیام و ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» از مهمترین حوادث عالم است و خداوند مژده ی آمدن آن بزرگوار را داده است که با ظهورش دولت حقه ی الهی را به پا خواهد کرد و بیدادگری و بیدادگران را از بین خواهد برد، اوست که زمین را به تصرّف بندگان صالح خدا درمی آورد و بنیان کفر و شرک را از صفحه ی زمین برمی اندازد و چون این امر بسیار مهم است نشانه های بسیاری در آسمان و زمین باید نمودار شود تا امر بر همه روشن شود و حجت پروردگار بر همه ی خلائق تمام گردد، که جای هیچ گونه عذری نباشد و در روایات بسیاری علامات و نشانه های ظهور آن حضرت پیشگویی شده است ولیکن نکته ی مهم که خیلی باید به آن توجّه داشت اینجاست که حوادث و رویدادهایی که در زمان غیبت تا هنگام ظهور رخ خواهد داد و در روایات از آنها پیشگویی شده است برد و دسته تقسیم می شود.
دسته اوّل:
علامت و نشانه ی ظهورند مانند خروج سفیانی و ضیحه ی آسمانی خروج خراسانی و یمانی و امثال آن هنگامی که این نشانه ها واقع شد آن حضرت ظهور خواهند فرمود.
دسته دوم:
اموری است که علامت و نشانه ی ظهور نیستند بلکه اموری هستند که قبل از ظهور اتّفاق می افتد مانند کثرت جور و هرج و مرج، فروختن دین به دنیا، تعطیل شدن احکام دین و ظاهر شدن بدعتها و امثال آن و هر وقت آن حضرت هنگام ظهورش فرا رسد به اراده ی خدا ظاهر می شود و زمین را پر از عدل و داد می سازد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر عاقبت عدالت برقرار و ظلم نابود می شود پس وظیفه ما چه می شود؟ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» و غلبه آن حضرت بر تمام ادیان و مکتبها و تشکیل حکومت عدل واحد جهانی مسئله یی است که خداوند آن را اراده کرده و به وقوع خواهد پیوست مستضعفین به دست آن حضرت نجات خواهند یافت ولی از این مسئله این نتیجه گرفته نمی شود که پس تلاش ما بیهوده است زیرا این مسئله منافات ندارد که ما هم در این رابطه وظیفه یی داشته باشیم و وظیفه ما عبارت است از آماده کردن زمینه که از آن در لسان روایات به انتظار فرج تعبیر شده است و حقیقت انتظار فرج همین است که ما راه را برای آمده آن حضرت هموار سازیم و تا می توانیم مستضعفان جهان را بیدار و آگاه کنیم و آن را به اسلام توجّه دهیم چنانکه می بینیم انقلاب اسلامی ما چگونه مستضعفان جهان را آگاه و بیدار نموده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا مردمان زمان مهدی«علیه السلام» همه براساس عقل و فکر عمل می کنند؟یکی از برکاتی که پس از ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» ظاهر می شود این است که عقل ها کامل و علم و حکمت واقعی گسترده می شود و همه از آن بهره مند می گردند از امیرالمؤمنین علی«علیه السلام» روایت شده است که(به کمیل) فرمودند ای کمیل هیچ علمی نیست مگر این که من آن را افتتاح او کردم و قائم«علیه السلام» آن را ختم او می کند و نیز فرمود علم را در قلوب مؤمنین می اندازد و نیز فرمود علم بیست و هفت حرف است آنچه تاکنون پیامبران بیان فرموده اند دو حرف است پس مردم تا امروز هنوز بیش از دو حرف نشناخته اند و چون قائم«علیه السلام» قیام کند بیست و پنچ حرف دیگر را بیرون آورد و آن دو حرف را به آنها ضمیمه کند تا اینکه تمام بیست و هفت حرف را نشر دهد.
و از حضرت امام محمد باقر«علیه السلام» روایت است که فرمود: هرگاه قائم ما«علیه السلام» قیام کند دست خود را بر بندگان گذارد پس به برکت آن عقل و هوش ایشان کامل می گردد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا حکومت جهانی امام زمان«علیه السلام» منافی با اراده و اختیار انسانها نیست؟در زمان حکومت عدل جهانی امام زمان«علیه السلام» نظر به اینکه بینش و آگاهی انسانها کامل می شود گرایش به کفر و نفاق و انحراف از مسیر حق و عدالت و ایمان کاهش می یابد و این منافات، با آزادی و اختیار آنان ندارد و چنانکه محیط فاسد و انحرافی در گرایشهای انحرافی انسانها مؤثر است محیط صالح و شایسته و بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی در رشد و هدایت آنان تأثیر به سزائی دارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا حکومت جهانی امکان پذیر است؟نه تنها حکومت جهانی امکان پذیر است بلکه اسلام و قرآن نوید داده است که چنین حکومتی تشکیل خواهد شد و دولت واحد جهانی به دست توانای حضرت مهدی«علیه السلام» تشکیل خواهد شد به امید اینکه فرج امام زمان«علیه السلام» هر چه زودتر تحقق یابد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا بعد از ظهور امام زمان«علیه السلام» انسان وجود دارد که حکومتی برقرار باشد؟با آمدن امام زمان«علیه السلام» انسانها از بین نخواهند رفت تنها کسانی که به جنگ و ستیز با امام زمان«علیه السلام» و حکومت وی برخیزند از میان خواهند رفت. و امام زمان«علیه السلام» حکومت عدل واحد را در سرتاسر جهان تشکیل خواهد داد و همه ی انسانها تحت لوای توحید از عدالت کامل برخوردار خواهند گشت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا با ظهور حضرت حجّة«علیه السلام» ظلم ها و ستم ها به پایان می رسد؟با ظهور امام زمان«علیه السلام» به این ستمها و طغیانها و حق کشیها خاتمه داده می شود و با گسترش حکومت عدل جهانی اسلام به دست توانای حضرت مهدی«علیه السلام» بساط ظلم به طور کلّی جمع می شود و ملّتهای دنیا به حقوق خویش می رسند و احکام اسلام در تمام جهان استقرار می یابد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
حضرت مهدی«علیه السلام» در چه زمانی و در چه جایی و به چه صورتی ظهور می کند و آیا بعد از قیام حضرت مهدی«علیه السلام» جهان به حیات خود ادامه می دهد یا قیامت برپا می شود؟زمان ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» به طور مشخص و قطعی معلوم نیست و از برخی روایات استفاده می شود که وقتی فرمان ظهور برای امام زمان«علیه السلام» از جانب خداوند می رسد آن حضرت در مکّه خواهد بود و قیام آن حضرت به صورت جنگ و با بکار بردن سلاح است امّا خصوصیّات و جزئیّات آن به طور دقیق معلوم نیست و بعد از قیام حضرت مهدی«علیه السلام» جهان به حیات خود ادامه می دهد و رجعت مطرح است امّا اینکه قیامت دقیقاً چه موقعی است علم آن در نزد پروردگار می باشد و جز ایشان کسی اطّلاع ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا فقط 313 نفر در روی زمین خواهند ماند و مابقی کشته خواهند شد؟در زمان ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» مؤمنان بسیار دیگری غیر از 313 نفر خواهند بود و این 313 تن از اصحاب خاص و یاران ویژه آن بزرگوار به شمار می آیند و چنین نیست که هر کس مانند اینها نبود کشته شود افراد مؤمن که موجبی برای استحقاق کیفر در مورد آنها نباشد کشته نخواهند شد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا پس از اینکه امام غایب با یاران خود جهان را پر از عدل و داد کند قیامت فرا می رسد؟دوران حکومت عدل جهانی امام زمان«علیه السلام» سالیانی طول خواهد کشید و از احادیث استفاده می شود که پس از آن امامان«علیهم السلام» به جهان باز می گردند و حکومت می کنند و پس از پایان این دوران با دمیدن در صور انسانها می میرند و پس از مدّتها با یک دمیدن دیگر در صور قیامت برپا می شود ولی اینکه فاصله هر یک از اینها با دیگری چقدر طول خواهد کشید و قیامت چه وقت برپا خواهد شد از مسائلی است که علم آن نزد خداست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
علائم ظهور حضرت حجّة چیست؟علامات ظهور امام زمان«علیه السلام» بسیار است نکته یی که شایسته توجّه است این است که معنای این علامات این نیست که هر یک به وقوع پیوست بلافاصله امام زمان«علیه السلام» ظاهر شود بلکه ممکن است سالیانی بلکه مدّتها فاصله شود آری برخی علائم حتمی است که با ظهور آنها امام زمان«علیه السلام» ظاهر می شود مانند خروج سفیانی.

« بخش پاسخ به سؤالات »
عصر ظهور حضرت چه عصری است؟عصر ظهور ولی عصر«علیه السلام» عصر معرفت، عدالت و بندگی خدا، امنیّت و پاکی است عصری که انسانها در آن دارای حیات طیب هستند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
در روایت آمده که تمام امامان شهید و یامسموم می شوند بنابراین حضرت مهدی«علیه السلام» هم باید یا کشته یا مسموم گردد و این با زنده بودن منافات دارد؟معنای این جمله بر فرض ثبوت آن این است که امامان به اجل طبیعی خویش از دنیا نمی روند و مرگ آنان یا به کشته شدن و یا مسموم شدن است و این منافات ندارد که امام زمان هم پس از ظهور و تشکیل حکومت عدل و گذشتن سالیانی از حکومت وی کشته و یا مسموم گردد چون به طور مسلّم امام زمان«علیه السلام» تا قیامت زنده نمی ماند و سرانجام ایشان هم از دنیا رحلت خواهد کرد و لازمه حدیث مذکور این نیست که در همان سالهایی که امامان دیگر کشته و یا مسموم گردیدند وی کشته یا مسموم گردد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
مگر در جنگ جهانی اوّل و دوم، نهایت ظلم و تجاوز در دنیا حاکم نبوده است چرا حضرت مهدی«علیه السلام» ظهور نکردند؟این اندیشه که پر شدن دنیا از ظلم و تجاوز علّت تامّه برای ظهور امام زمان«علیه السلام» است اشتباه می باشد آنچه از احادیث استفاده می شود این است که موقعی که امام زمان«علیه السلام» ظاهر می شود زمین پر از ظلم و جور است که به دست آن مصلح بزرگ الهی پر از عدل و داد خواهد شد نه اینکه هر زمان زمین پر از ظلم و تجاوز شد بلافاصله امام زمان ظهور خواهد کرد ظهور امام زمان نیاز به آمادگی داشته و دارای وقت خاصّی است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه در مورد امام زمان«علیه السلام» نقل شده باشد که آن حضرت تورات و انجیل و زبور را بیرون آورده و در میان اهل تورات به تورات و اهل انجیل به انجیل و اهل زبور به زبور قضاوت کند با ایه یی که از سوره آل عمران یادآور شدید که مضمون آن این است که جز دین اسلام دینی پذیرفته نیست و اگر کسی غیراسلام دینی را برگزیند در آخرت از زیانکاران خواهد بود منافات نخواهد داشت زیرا مضمون آیه کریه این است که تنها دینی که مقبول خداوند است و انسان را از عذاب خداوند نجات می دهد اسلام است و هیچ دینی دیگر در پیشگاه الهی موجب کمال و ستعات انسان و رهایی بخش از عذاب الهی نیست.
و مضمون حدیثی که نقل شده این است که امام زمان«علیه السلام» نزد اهل کتاب بر اساس کتابهای آسمانی خود آنان حکم خوذهد کرد و این دلالت بر حاقنیّت دین آنان ندارد و ممکن است منظور این باشد که آن حضرت باطل بودن ادیان آنان را از خود کتابهای آنان روشن می سازد. زیرا در کتابهای آسمانی پیشین نام پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» و حقانیّت آن حضرت و امام زمان و ظهور آن حضرت مطرح شده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
وضعیّت اموال در زمان حکومت حضرت به چه صورت است؟ آیا مالکیّت شخص وجود خواهد داشت؟اینکه در برخی احادیث مربوط به زمان ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» آمده که آن حضرت اموال را بالسویه تقسیم می فرماید احتمالاً این مربوط به اموال عمومی است چون در آن زمان درآمدهای عمومی بسیار است و آن گرامی آنها را در میان مردم تقسیم می فرماید و این تقسیم بالسویه خواهد بود و نظری به اموال شخصی که ملک شخصی افراد است ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه مؤمنین در زمان ظهور حضرت از اموال هم برمی دارند آیا برای اجرای حدود است یا امر دیگری است؟اینکه روایت شده که بعد از ظهور امام زمان«علیه السلام» مؤمنان از مال یکدیگر گرچه بدون اذن یکدیگر باشد استفاده می کنند در اثر کمال ایمان و بالا بودن در چه صداقت و اخوت و برادری دینی است نه به خاطر اجرای حدود الهی زیرا اجرای حدود الهی باعث می شود که انسان غصب به تعدّی و تجاوز نکند نه اینکه موجب شود افراد در مال یکدیگر با رغبت کامل تصرّف نمایند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
در زمان ظهور حضرت با مساجد نفاق چه می کنند؟حضرت مهدی«علیه السلام» مساجدی که به ضرار باشند خراب خواهد کرد چنانکه رسول گرامی اسلام«صلی الله علیه وآله» در مجسد ضرار در مدینه را که منافقین ساخته بودند خراب کرد(1).

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) به سوره توبه آیه 107 و 108 مراجعه فرمائید.
آیا امامان بعد از حکومت حضرت مهدی«علیه السلام» خواهند آمد و پس از آن چه خواهد شد؟بعد از دوران حکومت مهدی«علیه السلام» به طوری که از روایات رجعت استفاده می شود دیگر امامان نیز به دنیا باز می گردند و حکومت می کنن و پس از حکومت آنان با دمیدن در صور تمام موجودات زنده از بین می روند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا انقلاب حضرت مهدی«علیه السلام» به سهولت به پیروزی می رسد؟انقلاب حضرت مهدی«علیه السلام» گرچه براساس آنچه از روایات استفاده می شود با جنگ و خونریزی همراه است ولی از روایات نیز چنین به دست می آید که این انقلاب به زودی به پیروزی می رسد و دیگر نمی پاید که طاغوتها و ستمگران و قدرتهای باطل از بین می روند و حکومت عدل جهانی آن حضرت بر سرتاسر جهان حاکم می شود.
نکته اش این است که اولاً زمینه برای پیشرفت این انقلاب در جهان بسیار آماده خواهد بود ثانیاً آن حضرت از ناحیه ی خداوند از قدرت گسترده ای برخوردار است و امداد غیبی آن حضرت را یاری می کنند در نتیجه دست یافتن آن حضرت به پیروزی به طول نمی انجامد. و نیز از روایات به دست می آید که مدّت جنگهای حضرت مهدی«علیه السلام» در مدّت 8 ماه به پایان می رسد.
«عن ابی بصر عن ابی جعفر«علیه السلام»... ثم یضع سنیه علی عاتقه ثمانیة اشهر فلایزال یقتل اعداءاللَّهُ حتی یرضی اللَّه عزوجل؛ ابوبصیر روایتی را از امام باقر«علیه السلام» نقل می کند که در ادامه حدیث امام می فرماید: که مدّت 8 ماه شمشیر را حضرت آماده نگه می دارند و از دشمنان خداوند آنقدر می کشد تا خداوند عزوجل خشنود می شوند.»(2)

« بخش پاسخ به سؤالات »
2) کتاب مشحب الاثر، ص 301 و کتاب بحار(از کمال الدین)، ج 51، ص 218.
آیا کفار هم در حکومت حضرت باقی هستند؟آنچه مسلّم است این است که بعد از ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» بر تمام جهان غالب و پیروز می گردد و از پاره ای از دعاها استفاده می شود که هیچ کافری بر کفر خویش باقی نمی ماند جز اینکه به قتل می رسد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
کدامیک از انبیاء پشت سر امام مهدی«علیه السلام» بعد از ظهور نماز خواهد خواند؟مشهور این است که حضرت عیسی مسیح«علیه السلام» از آسمان فرود آمده و پشت سر حضرت امام زمان«علیه السلام» نماز می خواند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
این که در حدیثی آمده که هنگامی که قائم ما قیام نماید دوستی و یگانگی در جهان برقرار می شود تا هر کس نیازی داشته باشد از صندوق برادرش بردارد و تصرّف کند آیا ایما مردم در آن زمان به آن حدّ خواهد رسید یا به خاطر اجرای حدود الهی این کار میسر خواهد شد؟اجرای حدود الهی موجب می شود مردم از حدود تجاوز نکنند و به غصب و ظلم دست نزنند امّا این که صداقت و یگانگی به این حد برسد که از مال یکدیگر استفاده کنند ایندر اثر بالا رفتن درجه ایمان است که هم تصرّف کننده در یقین است که برادر مؤمن ا راضی و خشنود است که او در مالش تصرّف کند و هم صاحب مال واقعاً خوشحال است که برادر مؤمن او از مال او بهره گیری کند این دلالت بر کمال صداقت و دوستی و ایثار آنان دارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چه کسانی بعد از ظهور امام زمان«علیه السلام» باقی می مانند؟درباره این که پس از ظهور امام زمان«علیه السلام» چه کسانی باقی خواهد ماند آنچه مسلّم است این که آن حضرت کافران و سرکشانی را که در مقابل حکومت وی بایستند و تسلیم حکومت عدل وی نشوند می کشد و از بین می برد امّا کافرانی را که مسلمان شوند و یا گنهکارانی که توبه کنند در پرتو حکومت حضرت حجت«علیه السلام» زندگی خواهند کرد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
؟هنگامی که امام زمان«علیه السلام» ظاهر می شود تا آن گرامی هست امام و رهبر انسانها در تمام شؤون خواهد بود و از احادیث مربوط به رجعت امامان استفاده می ود که پس از امام زمان«علیه السلام» دیگر امام به دنیا آمده و در جهان حکومت خواند کرد و پس از آن به عمر انسانها پایان داده می شود و با دمیده شدن در صور تمام موجودات زنده از بین می روند آنگاه تا زنده شدن انسانها چقدر طول بکشد تا مجدداً انسانها زنده شده به وضع اعمال آنان رسیدگی شود تنها خداوند آگاه است و جز خدا هیچکس از این مسئله آگاهی ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
فلسفه رجعت چیست و برای کیست؟آنچه از برخی آیات احادیث استفاده می شود این است که رجعت برای عده یی از مؤمنان محض و گروهی از کافران محض خواهد بود مؤمنان محض شکوه و عظمت حکومت عدل جهانی اسلام را می بینند و کافران محضر مرحله یی از انتقام و عقوبت الهی را در همین جهان دریافت خواهند کرد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر رجعت امکان دارد پس چرا خداوند فرموده است که کاف ران می خواهند بر گردند ولی اجاز داده نمی شود؟اینکه در برخی آیات قرآن بازگشت به دنیا برای کافران ممنوع اعلام می شود دلالت بر نفی رجعت نمی کند زیرا کافران برای اینکه جبران گذشته آنان، به دنیا بازگرداند شاهد امکان آن داستانهایی است که قرآن مجید در مورد افرادی که مرگ آنان فرا رسیده سپس به دنیا باز گشته اند مانند داستان عزیز پیامبر مطرح فرموده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا آنان که در این جهان نیستند به دیدار امام زمان«علیه السلام» نایل می شوند؟به طوری که در روایات آمده است خداوند متعال برای ظهور امام زمان«علیه السلام» افرادی را زنده می کند تا هنگام ظهور در رکاب امام زمان«علیه السلام» باشند و در دعای عهد از امام صادق«علیه السلام» روایت شده است که هر که چهل روز صبح آن را بخواند از یاوران حضرت قائم«علیه السلام» باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد(3). و در این دعا این جمله آمده است: «اللهم ان حال بینی و بینه الموت الذی جعلته علی عبادک حتماً مقضیافاخرجنی من قبری...؛ خدایا اگر میان من و امام زمان«علیه السلام» مرگی که آن را بر بندگانت حتمی قراردادی حایل شد مرا(زنده کن و) از قبر بیرون آور».
بر این اساس، ممکن است انسان دعا کند ا زخدا بخواهد که هنگامی که خداوند آن حضرت را ظاهر می سازد و او را زنده کند تا در رکاب امام زمان«علیه السلام» باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
3) مفاتیح الجنان، ص 701.
این که حدیثی آمده که امام زمان«علیه السلام» پس از ظهورش کتب آسمانی را از غاری بیرون می آورد و براساس آنها میان اهل آنها حکم می کند آیا با آیه 85 سوره آل عمران که اگر کسی دینی جز اسلام را بپذیرد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود منافات ندارد؟مضمون حدیث مذکور با آیه منافاتندارد زیرا در حدیث نیامده که اهل آن کتب آسمانی اعمالشان مورد قبول است و روز قیامت از زیانکاران نخواهند بود مضمون حدیث این است که امام زمان«علیه السلام» در میان اهل کتب بر اساس کتابهای آنها حکم می کند.
ولی نکته قابل توجّه این است که در بسیاری از دعاها آمده است که امام زمان«علیه السلام» تمامکافران را که اسلام را نپذیرند از بین می برد حدیث مذکور چگونه با اینها سازگار است؟
پاسخی که در این زابطه به نظر می رسد این است که این حکومت که برای هر کسی از هل ادیان آسمانی براساس دین خودش قضاوت شود ممکن است در مراحل آغاز حکومت آن حضرت باشدو می دانیم که حقانیّت اسلام و پیامبری پیامبر اسلام و امامت امامان معصومین«علیهم السلام» برا اثبات حقانیّت اسلام از آن کتابنها و آیات استفاده کند تا آنان براساس کتابهای خودشان حقانیّت اسلام را درک کرده مسلمان شوند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
کسی که در دوران زندگی انسانی متدین بوده و نسبت به امام زمان«علیه السلام» علاقه بسیار داشته و آرزویش این بود که هنگام ظهور آن حضرت شرکت کند ولی مرگ به وی مهلت ندهد بهره ی وی چگونه خواهد بود؟اوّلاً براساس آنچه در روایات آمده چنین کسی از ثواب آنان که در رکاب امام زمان«علیه السلام» شمشیر می زنند برخوردار خواهد بود زیرا در بسیاری احادیث آمده کسی که راضی به کار قومی باشد از انا خوهد بود با توجّه با اینکه این شخص انجام وظیفه می کرده و تلاش و فداکاری لازم را انجام می داده است.
ثانیاً درباره ی دعایعهد که از امام صادق«علیه السلام» نقل شده چنین آمده که هر که چهل روز آن را بخواند از یاوران حضرت قائم«علیه السلام» خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد... و دعای عهد را می توانید در زیارات امام زمان«علیه السلام» در فهرست کتاب مفاتیح شماره ی صفحه ی آن را پدا کنید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا تمام مردگان در زمان ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» زنده خواهند شد؟چنین نیست که با ظهور امام زمان«علیه السلام» اتمام مردگان زنده شوند در روایتی از امام صادق«علیه السلام» یک این چنین آمده است: «انّما یرجع الی الدنیا عند قیام القائم«علیه السلام» من محض الایمان محضا، او محض الکفر محضا، فأما ما سوی هدین فلا رجوع لهم الی یوم المتاب؛ جز این نیست که کسانی که ایمان ناب و کامل و کسانی که کفر خالص داشته اند ظهور قائم«علیه السلام» هنگام به دنیا برمی گردند، ولی غیر از این افراد تا روز قیامت کسی به دنیا بر نمی گردد».

« بخش پاسخ به سؤالات »
امام زمان«علیه السلام» چه موقع ظهور می کند؟موقع ظهور آن حضرت نامعلوم است و جز خدا کسی دیگر نمی داند خداوند متعال هر موقع که صلاح بداند وی را ظاهر می کند و به وسیله ی او دنیا را پر از عدل و داد می نماید پس از اینکه پر از ظلم و جور باشد. البته در روایات ما علائمی برای ظهور حضرت نقل شده است.
یادآوری این نکته لازم است که براساس آنچه از احادیث استفاده می شود کسی اگر روز مشخصی را برای ظهور آن حضرت معیّن کرد قابل پذیرش نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
حضرت مهدی«علیه السلام» در چه زمانی و در چه جایی و به چه صورتی ظهور می کند؟زمان ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» به طور مشخص و قطعی معلوم نیست و از برخی روایات استفاده می شود که وقتی فرمان ظهور برای امام زمان«علیه السلام» از جانب خداوند می رسد آن حضرت در مکّه خواهد بود و قیام آن حضرت به صورت جنگ و با بکار بردن سلاح است امّا خصوصیّات و جزئیات آن به طور دقیق معلوم نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
امام زمان«علیه السلام» در چه مکانی ظهور خواهند کرد؟طبق بعضی روایات از خانه خدا ظهور خواهند کرد. «به امید ظهورش».

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا اینکه امام زمان«علیه السلام» دین جدیدی می آورد یعنی چه؟براساس دلیلهای قطعی می دانیم که امام زمان«علیه السلام» که ظاهر می شود همان شریعت اسلام را در سرتاسر جهان نشر می دهد و حکومت اسلام را در دنیا مستقر می سازد و اینکه در پاره یی از روایات آمده که امام زمان«علیه السلام» دین جدیدی می آورد ممکن است منظور این باشد که مردم چون از عمل کردن و پیروی آیین اسلام دست کشیدند و یا بدعتهایی در آن به وجود آوردند وقتی امام زمان«علیه السلام» اسلام واقعی را به مردم عرضه می کند برای مردم جدید و تازه خواهد بود چنان که در دعای ندبه درباره ی امام زمان«علیه السلام» این تعبیر آمده: «این المد خرلت جدید الفرائض و السنن؛ کجا است آن کس که برگزیده شده تا آیین و شریعت اسلام را تجدید نماید».

« بخش پاسخ به سؤالات »
امدادهای غیبی چیست؟منظوراز امدادهای غیبی ارتباط با دستگاه غیب است یعنی همان گونه که در زمان پیامبر«صلی الله علیه وآله» توسط ان حضرت ارتباط با عالم غیب از طریق وحی صورت می گرفت و بین پیغمبر و خداوند این رابطه وجود داشت پس از درگذشت پیامبر گرچه وحی شریعت در کار نخواهد بود ولی از طریق دیگر ارتباط مذکور از رهگذر امام محفوظ خواهد بود. و امام با جهان غیب ارتباط خواهد داشت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا زمانی که حضرت مهدی«علیه السلام» ظهور کرد سخن وی را تمام مردمان کره زمین می شنوند؟در کتابهای مربوط به شرح حال حضرت قائم آل محمّد«صلی الله علیه وآله» و در احادیث راجع به آن بزرگوار و چگونگی ظهور نقل شده است که آن حضرت به صدایی که همه ی عالم بشنوند از مکّه خود را معرّفی می کند و مردم رابه سوی خود دعوت می کند و در روایتی که از حضرت صادق«علیه السلام» نقل شده است چنین آمده که آن حضرت فرمود اهل هر زبانی آن ندارا(به قدرت حق تعالی) به زبان خود می شنود. و نیز از آن حضرت روایت شده است که: چون قائم ما قیام کند خداوند گوش و چشم شیعیان ما را چنان تقویت می کند که بین آنها و امام«علیه السلام» پُست و پیک وجود نداشته باشد به گونه ای که وقتی امام با آنها سخن می گوید آنان می شنوند و او را می بیند در حالی که امام در جایگاه خود قرار دارد(4).

« بخش پاسخ به سؤالات »
4) بحارالانوار، ج 52، ص 236.
در زمان ظهور حضرت حجّة«علیه السلام» مؤمنین از راه دور چگونه با حضرت ارتباط برقرار می کنند؟در زمان ظهور حضرت حجّة«علیه السلام» طبق احادیثی که نقل شده است، مردم و مؤمنین در عصر ظهور به راحتی حضرت را از دور دیده و صدای او را می شنوند.
از امام باقر«علیه السلام» روایت شده است(5) که فرمودند: چون قائم ما قیام نماید خداوند چشم و گوش شیعیان ما را چنان تقویت نموده که بین آنها و امام پُست و پیک وجود نخواهد داشت به گونه ای که وقتی امام با آنها سخن می گوید آنان می شنوند و او را می بینند و امام در جایگاه خود قرار دارد. و نیز در روایتی دیگر آمده است که امام صادق«علیه السلام» فرمودند: «در زمان قائم شخص مؤمن در حالی که در مشرق بسر می برد، برادر خود را که در مغرب است دیده و نیز آنکه در مغرب است برادر خویش را در مشرق خواهد دید(6).

« بخش پاسخ به سؤالات »
5) بحارالانوار، ج 52، ص 236.
6) بحارالانوار، ج 52، ص 391.
اینکه حضرت عیسی«علیه السلام» در آخر زمان ظهور می کند آیا در زمان ظهور حضرت حجّة است یا خیر؟حضرت عیسی«علیه السلام» چنانکه از قرآن کریم استفاده می شود خداوند او را به آسمان بالا برده است: «بل دفعه اللَّه الیه و کان اللَّه عزیزاً حکیماً؛ بلکه خداوند او را به سوی خود، بالا برد و خداوند توانا و حکیم است»(7). و آن حضرت موقع ظهور امام زمان«علیه السلام» از آسمان نازل می شود.
از امام باقر«علیه السلام» روایت شده است که: «انّ عیسی ینزل قبل یوم القیامه الی الدنیا فلاینقی اهل ملة یهودی و لانصرانی الا آمن به قبل موته. و یصلی خلف المهدی«علیه السلام»؛ عیسی«علیه السلام» قبل از فرا رسیدن روز قیامت به دنیا فرود می آید و هیچ ملّت یهودی و مسیحی باقی نمی ماند جز اینکه قبل از مرگش بدو ایمان می آورد، و آن حضرت پشت سر مهدی«علیه السلام» نماز می خواند»(8).

« بخش پاسخ به سؤالات »
7) سوره نساء، آیه 158.
8) مجمع البیان، ج 2، ص 137
آیا از برخی آیات که بازگشت کافران را به دنیا نفی کرده نفی رجعت استفاده نمی شود؟کسانی که در برخی از آیه های قرآن بر نفی رجوع و بازگشت آنان به دنیا تأکید شده کسانی هستند در دنیا به خدا کفر ورزیده و اعمال ناشایسته انجام داده اند اینان به هنگام مرگ از خداوند می خواهند که دوباره به دنیا برگردند تا جبران مافات کنند و کار شایسته ای انجام دهند که پاسخ این خواسته آنان منفی است و به آنان پاسخ رد داده می شود امّا آنچه در روایات به عنوان رجعت مطرح شده ربطی به تدارک اعمال ندارد و هیچ یک از آنان نمی خواهند برای دریافت ثواب یا برطرف کردن عذاب از خود به دنیا برگردد زیرا مطابق با صریح آیه های قرآن چنین چیزی ممکن نیست بلکه این کرامتی است برای خوبانی که به این دنیا باز می گردند و اگر افراد ناصالحی نیز رجعت کنند آمدن به دنیا به منظور جلوگیری و تخفیف عذاب نخواهد بود و آنان به هیچ وجه نمی توانند گذشته سیاه خود را از بین ببرند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
با اینکه وظیفه یک رهبر و امام رهبری جامعه در راه تشکیل یک مدینه فاضله است چگونه امام زمان«علیه السلام» در این مدّت طولانی نقشی در این مسئله نداشته است؟اوّلاً مسئله امامت تنها مربوط به جنبه های رهبری اجتماعی و بیان احکام و تشکیل مدینه فاضله نیست بلکه امام از نظر نظام آفرینش و تکوین هم در جهان مؤثّر است و اساساً واسطه فیض بین آفریدگار و آفریده ها است و جمله معروف «لولا الحجه لساخت الارض باهلها؛ اگر حجّت نباشد زمین اهل خودش را فرو می برد» مربوط به همین مسئله نقش تکوینی امام در جهان است.
ثانیاً خداوند امام را برای تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده آل قرار داده است و به اصطلاح علم کلام امام لطفی است از جانب پروردگار و این در صورتی است که جامعه انسانی آماده پذیرائی این لطف باشد و از این هدف بزرگ استقبال کند امّا اگر انسانها خواهان حکومت صلح وعدلی که در پرتو وجود امام تشکیل می شود نباشند در این صورت لازم نیست که امام نقشه های خود را با زور و جبر به صورت اعجاز غیر طبیعی عملی ساخته و چنان حکومتی را در جامعه بشری مستقر سازد.
بنابراین غیبت امام زمان«علیه السلام» مربوط به خود ماست و در آن هنگام که جامعه بشر خواستار چنان حکومتی شود و زمینه برای ظهور امام فراهم گردد امام ظاهر خواهد شد و حکومت واحد جهانی را در جهان به وجود خواهد آورد.
ثالثاً غیبت امام مستلزم قرار دادن شیعه در تخدیر نیست و اتّفاقاً مطلب به عکس است زیرا اگر جامعه در پرتو رهبری یک امام معصوم«علیه السلام» می تواند به درجات عالی تکامل نائل گردد ولی در عین حال اگر امام غایب شد از نظر اینکه شیعه باید روی پای خویش بایستد می تواند با استفاده از تعالم درخشان اسلام که از کتاب و سنّت به دست آمده است چنان جامعه یی را به وجود آورد و باید تصدیق کرد که ما هم چنانکه شایسته است از این موقعیّت استفاده نمی کنیم و از ذخائری که در اختیار داریم به طور کامل بهره نمی گیریم گذشته از اینکه از روایات چنین به دست می آید که فلسفه غیبت امام تا خود حضرت ظاهر نگردد به درستی روشن نمی شود و وقتی ظاهر گردد معلوم خواهد گشت چرا غایب شده است و فلسفه غیبتش چه بوده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا صحیح است که سنّتها عقیده دارند سرانجام حضرت عیسی«علیه السلام» ظهور می کند و دنیا را پر از عدل و داد می کند؟در کتاب سنن ابن ماجه که یکی از صحاح اهل سنّت است(9) حدیثی روایت شده که این جمله در آخر آن آمده است: «و لا المهدی الا عیسی بن مریم یفی؛ مهدی جز عیسی بن مرم نیست». این جمله دلالت می کند بر این که مهدی موعود که جهان را پر از عدل و داد می کند حضرت عیسی بن مریم است.
ولی این حدیث از ناحیه کارشناسان رجال اهل سنّت مانند ذهبی منسک(مورد انکار) معرّفی شده است چنان که ذهبی در ترجمه(10) یونس بن عبدالاعلی که ابن ماجه از او روایت کرده است می گوید: حدیث «لامهدی الاابن مریم جدّاً منکر» (مورد انکار) و همین مطلب را در ج 3، ص 535 کتاب مذکور آورده است.
بر این اساس این مضمون که بر پا کننده حکومت عدل جهانی در آخر الزمان حضرت عیسی است مورد انکار اهل سنّت نیز می باشد آنان احادیث بسیاری در منابع حدیثی خویش آورده اند که مهدی را از اهل بیت پیامبر«صلی الله علیه وآله»(11) و یا از فرزندان فاطمه زهرا«علیها السلام»(12) معرفی می کند. و برای مهدی ویژگیها و صفات و نشانه های بسیار در احادیث شیعه و اهل سنّت ذکر شده است که هیچ کدام از آنها بر حضرت عیسی«علیه السلام» منطق نیست به کتاب منتخب الاثر مراجعه کنید.
آری در احادیث شیعه و اهل سنّت وارد شده است که هنگام ظهور حضرت مهدی«علیه السلام» حضرت عیسی«علیه السلام» از آسمان نازل می شود و پشت سر امام زمان«علیه السلام» نماز می گذارد و شاید همین اقتدای حضرت علی«علیه السلام» به امام زمان یکی از رموز موفقیّت و پیشرفت قیام آن حضرت می باشد زیرا با وجود این اقتدار تمام و مسحیان جهان به حضرت گرایش خواهند یافت.

« بخش پاسخ به سؤالات »
9) داراحیاءالکتب العربیه، ج 2، ص 1340.
10) میزان الاعدال، ج 4، ص 481، رقم 9909.
11) دار احیاء الکتب العربیة، سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1367.
12) دار احیاء الکتب العربیة، سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368.
حکومت در زما حضرت ول عصر«علیه السلام» و جهان در آن عصر چگونه است؟آنچه از آیات و قرآن و احادیث در رابطه با زمان بعد از ظهور آن بزرگوار استفاده می کنیم آینده ای درخشان و روزگاری پر از نعمت و رفاه برای مردم آن دوران است ما برخی ویژگی های آن زمان را یادآور می شویم خود شما می توانید دورنمای زندگی رادر آن زمان تا حدّی در نظرتان مجسّم کنید.
1. حکومت عدل جهانی حضرت بقیةاللَّه«علیه السلام» در آن زمان در جهان گسترش پیدا می کند و تمام ظالمان و مستکبران و طاغیان که بر انسانها مسلّط بوده هر یک به گونه ای بر آنان ستم روا می داشته اند از بین می روند و زمین پر از عدل و داد می شود پس از آنکه پر از ظلم و جور شده است.
2. در حدیث آمده است که آنحضرت دست خود را بر سر انسانها می گذارد(شاید منظور گسترش سیطره حکومتی آن حضرت باشد) و عقلها بالا می رود و عقلها که بالا رفت موجبات نزاع و کدورت و کینه توزی و اختلاف انسانها از بین می رود.
3. در حدیث آمده که تمام علم 27 حرف است تمامام انبیاء و اولیا و رهبران الهی تاکنون 2 حرف از این 27 حفر را برای انسانها آورده اند(گویا زمینه برای بیشتر وجود نداشته است) با آمدن و ظهور آن حضرت آن دو حرف ضمیمه 25 حرف دیگر در جهان نشر پیدا می کند طبیعی است که دنیا مدینه فاضله شود.
4. زمین گنچهای خود را و معادن خود را بیرون می دهد و با بالا رفتن سطح دانش معادن شناسائی و اکتشاف و مورد استفاده قرار می گیرند.
5. باران بسیار می بارد و زمین گیاهان خود را می رویاند طبیعی است که با این دو ویژگی صنعت و کشاورزی به شکوفایی بالایی دست پیدا می کند.
6. با نابودی استکبار و طاغوتها زمین از استعمار و توطئه های آنان و مزاحمت و آزار و ستمهای آنان پاک سازی می شود طبعاً همه انسانها با آرامش از نعمتهای خداوند بهره برداری کرده به عبادت و بندگی خداوند که هدف از آفرینش آنان است مشغول می شوند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
این که گفته می شود دو ثلث جمعیّت دنیا پیش از ظهور امام زمان«علیه السلام» از بین می روند آیا صحیح است؟این مطلب در پاره یی از روایات آمده است که پیش از ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» دو سوم مردم از بین می روند(13).
در این زمینه توجّه به دو نکته لازم است:
الف) این موضوع اگر به عئوان یکی از نشانه های ظهور مطرح باشد باید توجّه داشت که نشانه ها و علائم ظهور بر دو گونه است برخی از آنها حتمی است مانند خروج سفیانی و قتل نفس زکیّه و برخی دیگر غیرحتمی است و مطلب یاد شده از جمله نشانه های غیرحتمی است که می تواند به در آن راه داشته باشد.
ب) معلوم نیست افرادی که از بین می روند در کجا و بخاطر چه عواملی باشد در حال حاضر ملاحظه می شود حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله در جهان افراد بسیاری از بین می برد ممکن است بیشتر جمعیّت جهان به خاطر حوادث طبیعی و یا جنگ قبل از قیام حضرت مهدی«علیه السلام» از بین بروند و به احتمال قوی این موضوع مربوط به شیعیان نباشد و شاید جمله یی که در برخی احادیث آمده مانند حدیثی که در پاورقی آورده شده به همین مطلب اشعار داشته باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
13) کتاب منتخب الاثر، فصل 6 باب 5، صص 452 - 453 و نیز در کتاب بحارالانوار، ج 52، ص 113 چنین آمده است: (از ابوبصر روایت شده است) که گفت از امام مهدی«علیه السلام» شنیدم که می فرمود: این امر نخوهد بود تا دو سوم مردم از بین بروند سؤال کردیم وقتی دو سوم مردم از بین رفتند پس چه کسی باقی می ماند حضرت فرمود: آیا دوست ندارید که در یک سوم باقی مانده باشید؟!!
اگر زمینه ظهور آن حضرت ظلم و جور است پس چرا ما وجود این همه ظلم و جور حضرت ظهور نمی کنند؟از ظاهر بسیاری از احادیث استفاده می شود که امام زمان«علیه السلام» وقتی ظاهر می شود که ظلم و جور تمام عالم را فرا گفته باشد که به دست وی جهان پر از عدل و داد می شود باید توجّه داشت که ما از احادیث نیز چنین می آموزیم که ظهور امام زمان«علیه السلام» موقعی صورت می گیرد که آمادگی برای پذیرش حکومت آن حضرت به وجود آمده باشد و ما مکلفیم که این آمادگی را به وجود آوریم و اساساً معنای انتظار فرج همین است که آنچه از دست ما در رابطه، با ظهور امام زمان«علیه السلام» برمی آید و کاری را که از ما در این زمنیه ساخته است انجام دهیم.
و ما امروز شاهد پر شدن زمین از ظلم و جور به دست قدرتهای بزرگ و مزدوران آنها می باشیم شاید منطقه یی از زمین نباشد که اکنون چنگال ستم این ابرقدرتها و عمال آنها در آن فرو نرفته باشد و کشور ایران هم که برای آزادی و استقلال و پیاده کردن حکومت اسلامی انقلاب کرده هنوز مورد ستم و تجاوز آنان است و بنابراین پر شدن زمین از ظلم و جور یک واقعیّتی است که در حال حاضر لمس می شود.
از سوئی می دانیم که برای مبارزه با این وضع آمادگی ملّتهای مستضعف جهان لازم است و این انقلاب اسلامی ما عامل مؤثّری برای بیداری و هوشیاری ملّتهای مستضعف بود بنا بر این باید برای بیدار کردن ملّتها در سطح گسترده تر اقدامات وسیع به عمل آید تا انشاءاللَّه زمینه برای ظهور آن مصلح بزرگ جهانی فراهم گردد. و از جمله مسائلی که برای تسریع ظهور مؤثّر است دعا کردن برای تعجیل فرج امام زمان«علیه السلام» است ما ملّت مسلمان ایران همواره باید برای تعجیل فرج امام زمان«علیه السلام» دعا کنیم و از تلاش و مجاهده به جهت مساعد کردن زمینه برای ظهور آن گرامی باز نایستیم.

« بخش پاسخ به سؤالات »
علائم و حوادث قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) چیست؟موارد و مستندات علایم و حوادث قبل از ظهور بسیار وافر است به جهت اختصار و تناسب زمانی. گزیده هایی قید می گردد:
1. خروج سید حسنی از طالقان که مردی از بزرگان شیعیان است و از ناحیه دیلمان قزوین خروج و قیام می نماید.
2. کشف حجاب و بی عفتی از زنها و شریک شدن زنها در تجارت با شوهران و تمکین نکردن زنان از شوهرانشان.
3. دشنام دادن اوّلاً به پدران و مادران و افترا زدن به ایشان و شاد شدن به مرگ آنها و زدن و آزار ایشان.
4. مستولی شدن زن بر شوهر خویش در جمیع چیزها.
5. مردها خود را شبیه زنان در آورند و زنان شبیه مردان و بلند گذاردن گیسوان جلوی سر جوانان و مردان(14).
6. مرده را با استهزا بردارند و کسی دنبال جنازه او گریه و زاری نکند.
7. در هر سال بدعتها و شر زیاد شود، غیبت کردن به نظر مردم شایسته می باشد.
9. قسم خوردن به ناحق فراوان شود.
10. ظلم و ستم، همه جا فراگیر شده است.
11. قرآن فرسوده شده و بدعتهایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن پدید آمده است.
12. مردان به مردان و زنان به زنان قناعت می کنند.
13. فاسق دروغ می گوید و کسی او را بر دروغش سرزنش نمی کند.
14. پیوند خویشاوندی بریده شده است.(ش 17).
15. مداحی و چاپلوسی فراوان شده است.
16. حرام، مجاز و حلال حرام، شمرده می شود.
17. قوانین و دستورات دینی بر اساس تمایلات اشخاص تفسیر می گردد.
18. رشوه خواری در میان کارکنان دولت رایج شده است. (ش 36).
19. پُستهای حساس به مزایده گذراده می شود.
20. مقربان حکام کسانی هستند که به ما اهل بیت ناسزا می گویند.
21. شنیدن حقایق قرآن بر مردم گران می آید، اما شنیدن باطل، سهل و آسان است.
22. همسایه به همسایه خود از ترس زبانش احترام می گذارد.
23. مساجد را به زیورها می آرایند.
24. برای غیر خدا، حج و جهاد می شود.
25. مردم طرفدار کسی می شوند که پیروز است (خواه بر حق باشد، خواه بر باطل).
26. مردم و محافل همه پیرو ثروتمندان می شوند.
27. حکومت به دست زنان می افتد.
28. افرادی پیدا می شوند که اگر روزی گناه کبیره ای انجام ندهند، غمگین هستند.
29. مساجد پر از مردم خدا نترس است و در آنجا برای غیبت کردن و خوردن گوشت پیروان حق جمع می شوند و مسکرات را توصیف می کنند.
30. دادرسان بر خلاف قانون خدا قضاوت می کنند.
31. برافراز منبرها دعوت ها به تقوا می شود، ولی دعوت کننده خود به آن عمل نمی کند.
32. مردم نسبت به وقت نماز بی اعتنا می شوند.
33. تمام همت مردم، صرف شکم و فرجشان می شود.
حضرت صادق علیه السلام: حسین علیه السلام، در آخر عمر حضرت قائم علیه السلام زنده می شود. سپس حضرت قائم علیه السلام، از دنیا رحلت فرماید و حسین علیه السلام او را غسل می دهد.
نام امام امت در حدیثی از رسول الله صلی الله علیه وآله.
از امام باقر روایت شده است که فرمودند:
ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف در آستانه در خانه رسول الله نشسته بودند. حضرت رسول صلی الله علیه وآله از خانه خارج شد و در کنار آنان نشست در حالی که بند کفشش پاره شده بود، آن را به علی ابن ابی طالب علیه السلام دادند و فرمودند: در سمت راست خداوند عز و جل و یا سمت راست عرش قومی از ما (از پیروان ما) بر منابری از نور هستند. صورتشان از نور و لباسشان نیز از نور است، درخشندگی سیماشان دیدگان بینندگان را به آنها جلب می کند.
ابوبکر گفت: یا رسول الله آنها چه کسانی هستند؟ حضرت رسول الله سکوت کرد. سپس زبیر گفت: یا رسول الله آنها چه کسانی هستند؟ حضرت رسول الله سکوت کردند. پس عبدالرحمن گفت: یا رسول الله آنها چه کسانی هستند؟ حضرت رسول الله سکوت کرد و پاسخ نداد. آنگاه علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود: یا رسول الله آنها چه کسانی هستند؟ حضرت رسول الله فرمودند: آنها قومی هستند که در رابطه با روح الله با یکدیگر محبت می کنند و وسیله پیوند قلبها و نزدیکی آنها روح الله است نه به سبب بستگی و خویشاوندی و نه به خاطر اموال آنها و شیعه تو هستند و تو امام آنهایی یا علی(15).(16)

« بخش پاسخ به سؤالات »
14) اثبات الهداة، ج 7، ص 392، ح 14.
15) بحارالانوار، ج 68، ص 139.
16) مآخذ: بحارالانوار ج 51، 52 و 53؛ اصول کافی، ج 1؛ منتهی الآمال؛ غیبت نعمانی؛ غیبت شیخ طوسی، اثبات الهداة، ج 7؛ کشف الغمة، ج 4؛ الملاحم؛ منتخب الاثر؛ نجم الثاقب؛ سیره علمی اهل بیت«علیهم السلام».
علائم ظهور حضرت مهدی(عج) چیست؟موارد و مستندات علائم ظهور بررسی شد، جهت اطمینان بیشتر به احادیثی که این علائم در آنها آمده است متذکر می شویم.
امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود:
1. هر گاه دیدی که: حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند.
2. و دیدی که: ظلم و ستم فراگیر شده است.
3. و دیدی که: قرآن فرسوده و بدعت هایی از روی هوا و هوس، در مفاهیم آن آمده است.
4. و دیدی که: دین خدا(عملاً) تو خالی شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند!
5. و دیدی که: طرفداران و اهل باطل بر اهل حق پیشی گرفته اند.
6. و دیدی که: کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی شود و بدکاران بازخواست نمی شوند.
7. و دیدی که: افراد(به ظاهر) باایمان سکوت کرده و سخنشان را نمی پذیرند.
9. و دیدی که: شخص بدکار و دروغ گوید، و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمی کند.
10. و دیدی که: بچه ها، به بزرگان احترام نمی گذارند.
11. و دیدی که: قطع پیوند خویشاوندی شود.
12. و دیدی که: بدکار را ستایش کنند و او شاد شود و سخن بدش به او برنگردد.
13. و دیدی که: نوجوانان پسر، همان کنند که زنان می کنند.
14. و دیدی که: زنان با زنان ازدواج نمایند.
15. و دیدی که: انسانها اموال خود را در غیر اطاعت خدا مصرف می کنند و کسی مانع نمی شود.
16. و دیدی که: افراد با دیدن کار و تلاش نامناسب مؤمن، به خدا پناه می برند.
17. و دیدی که: مداحی دروغین از اشخاص، زیاد شود.
18. و دیدی که: همسایه همسایه خود را اذیت می کند و از آن جلوگیری نمی شود.
19. و دیدی که: کافر به خاطر سختی مؤمن، شاد است.
20. و دیدی که: شراب را آشکارا می آشامند و برای نوشیدن آن کنار هم می نشینند و از خداوند متعال نمی ترسند.
21. و دیدی که: کسی که امر به معروف می کند خوار و ذلیل است.
22. و دیدی که: آدم بدکار در آنچه آن را خداوند دوست ندارد، نیرومند و مورد ستایش است.
23. و دیدی که: اهل قرآن و دوستان آنها خوارند.
24. و دیدی که: راه نیک بسته و راه بد باز است.
25. و دیدی که: خانه کعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور داده می شود.
26. و دیدی که: انسان به زبان می گوید ولی عمل نمی کند.
27. و دیدی که: مؤمن، خوار و ذلیل شمرده شود.
28. و دیدی که: بدعت و زنا آشکار شود.
29. و دیدی که: مردم به شهادت و گواهی ناحق اعتماد کنند.
30. و دیدی که: حلال، حرام شود و حرام، حلال گردد.
31. و دیدی که: دین براساس میل اشخاص معنی شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطیل گردد.
32. و دیدی که: جرأت بر گناه آشکار شود و دیگر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگرد.
33. و دیدی که: مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش.
34. و دیدی که: ثروت بسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد.
35. و دیدی که: سردمداران به کافران نزدیک شوند و از نیکوکاران دور شوند.
36. و دیدی که: والیان در قضاوت رشوه بگیرند.
37. و دیدی که: پستهای مهم والیان براساس مزایده است نه براساس شایستگی.
38. و دیدی که: مردم را از روی تهمت و یا سوء ظن بکشند.
39. و دیدی که: مرد به خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد.
40. و دیدی که: زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام می دهد و به شوهرش خرجی می دهد.
41. و دیدی که سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد.
42. و دیدی که: آشکارا قمار بازی می شود.
43. و دیدی که: مشروبات الکی بطور آشکار بدون مانع خرید و فروش می شود.
44. و دیدی که: مردم محترم توسط کسی که مردم از سلطنتش ترس دارند، خوار شوند.
45. و دیدی که: نزدیک ترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما خانواده عمصت علیهم السلام ستایش شوند.
46. و دیدی که: هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده و گواهی اش را قبول نمی کنند.
47. و دیدی که: در گفتن سخن باطل و دروغ با همدیگر رقابت کنند.
48. و دیدی که: شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است ولی شنیدن باطل برایشان آسان است.
49. و دیدی که: همسایه از ترس زبان به همسایه احترام می کند.
50. و دیدی که: حدود الهی تعطیل شود و طبق هوا و هوس عمل شود.
51. و دیدی که: مسجدها طلاکاری(زینت داده) شود.
52. و دیدی که: راستگوترین مردم نزد آنها مفتریان دروغگو است.
53. و دیدی که: بدکاری آشکار شده و برای سخن چینی کوشش می شود.
54. و دیدی که: ستم و تجاوز شایع شده است.
55. و دیدی که: غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی دیگر را به آن بشارت کنند.
56. و دیدی که: حجّ و جهاد برای خدا نیست.
57. و دیدی که: سلطان به خاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند.
58. و دیدی که: خرابی بیشتر از آبادی است.
59. و دیدی که: معاش انسان از کم فروشی به دست می آید.
60. و دیدی که: خونریزی آسان گردد.
61. و دیدی که: مرد به خاطر دنیایش ریاست می کند.
62. و دیدی که: نماز را سبک شمارند.
63. و دیدی که: انسان ثروت زیادی جمع کرده، ولی از آغاز تا آخر، زکاتش را نداده است.
64. و دیدی که: قبر مرده ها را بشکافند و آنها را اذیت کنند.
65. و دیدی که: هرج و مرج بسیار است.
66. و دیدی که: مرد روز خود را با مستی به شب می رساند، و شب خود را نیز به همین منوال به صبح برساند و هیچ اهمیتی به برنامه مردم ندهد.
67. و دیدی که: با حیوانات آمیزش می شود.
68. و دیدی که: مرد به مسجد(محل نماز) می رود وقتی برمی گردد لباس در بدن ندارد(لباسش را دزدیده اند).
69. و دیدی که: حیوانات همدیگر را بدرند.
70. و دیدی که: دلهای مردم سخت و دیدگانشان خشک و یاد خدا برایشان گران است.
71. و دیدی که: بر سر کسبهای حرام آشکارا رقابت کنند.
72. و دیدی که: نمازخوان برای خودنمایی نماز می خواند.
73. و دیدی که: فقیه برای دین خدا فقه نمی آموزد و طالب حرام ستایش و احترام می گردد.
74. و دیدی که: مردم در اطراف قدرتمندانند.
75. و دیدی که: طالب حلال، مذمت و سرزنش می شود و طالب حرام، ستایش و احترام می گردد.
76. و دیدی که: در مکه و مدینه کارهایی می کنند که خدا دوست ندارد و کسی از آن جلوگیری نمی کند، و هیچ کس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمی شود.
77. و دیدی که: آلات موسیقی و لهو در مدینه و مکه آشکار گردد.
78. و دیدی که: مرد سخن حق گوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی دیگران او را از این کار برحذر می دارند.
79. و دیدی که: مردم به همدیگر نگاه می کنند، و از مردم بدکار پیروی نمایند.
80. و دیدی که: راه نیک خالی و راه رونده ندارد.
81. و دیدی که: مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود.
82. و دیدی که: سال به سال بدعت و بدیها بیشتر شود.
83. و دیدی که: مردم و جمعیتها جز از سرمایه داران پیروی نکنند.
84. و دیدی که: به فقیر چیزی را دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیر خدا ترحم است.
85. و دیدی که: علایم آسمانی شود و کسی از آن نگران نشود.
86. و دیدی که: مردم مانند حیوانات در انظار یکدیگر عمل جنسی به جا می آورند و کسی از ترس مردم از آن جلوگیری نمی کند.
87. و دیدی که: انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند، ولی در راه خدا از اندک هم مضایقه دارد.
88. و دیدی که: عقوق پدر و مادر رواج دارد و فرزندان هیچ احترامی برای آنها قائل نیستند بلکه نزد فرزند از همه بدترند.
89. و دیدی که: زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته آنها پیش نرود.
90. و دیدی که: پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، و پدر و مادرش را نفرین کند و از مرگشان شاد گردد.
91. و دیدی که: اگر روزی بر مردی بگذرد، ولی او در آن روز گناه بزرگی مانند بدکاری، کم فروشی و زشتی انجام نداده ناراحت است.
92. و دیدی که: قدرتمندان، غذای عمومی مردم را احتکار کنند
93. و دیدی که: اموال حق خویشاوندان پیامبرصلی الله علیه وآله(خمس) در راه باطل تقسیم گردد و با آن قمار بازی و شرابخواری شود.
94. و دیدی که: به وسیله شراب بیمار را مداوا و برای بهبودی آن را تجویز کنند.
95. و دیدی که: در امر به معروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند.
96. و دیدی که: سرو صدای منافقان برپا، اما صدای حق طلبان خاموش است.
97. و دیدی که: برای اذان و نماز مزد می گیرند.
98. و دیدی که: مسجدها پر است از کسانی که از خدا نترسند و غیبت هم نمایند.
99. و دیدی که: خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند.
100. و دیدی که: قاضیان بر خلاف دستور خداوند قضاوت کنند.
101. و دیدی که: استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قرار دهند.
102. و دیدی که: فرمانروایان، میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدایی خبر قرار دهند.
103. و دیدی که: بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن می گویند، ولی گویندگان آن پرهیزکار نیستند.
104. و دیدی که: صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضای خداوند و به خاطر درخواست مردم بدهند.
105. و دیدی که: وقت (اول) نمازها را سبک شمارند.
106. و دیدی که: هم و هدف مردم شکم و شهوتشان است.
107. و دیدی که: دنیا به آنها روی کرده است.
108. و دیدی که: نشانه های برجسته حق ویران است؛ در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که از خطرات گناه نجاتت بدهد(17).

« بخش پاسخ به سؤالات »
17) بحارالانوار، علامه مجلسی، محمدباقر، مؤسسه انوغاء بیروت، لبنان الطبعة الثانیة، 1403 ه 1983 م، ج 52 ص 254 - 262،ح 147 نقل از روضه کافی.
آیا پس از ظهور امام زمان(عج) تمام انسانها به او ایمان خواهند داشت؟از بسیار یاز احادیثی که وضع مردم را از نظر فکری و عقیدتی پس از ظهور امام زمان(عج) ترسیم می کند بدست می آید که پس از ظهور آن گرامی در اثر گسرتش حکومت توحید و عدالت، زمین پر از عدل و دادخواهد شد به گونه یی که همه ی مردم به اسلام گرایش خواهند یافت و براین اساس همه ی مردم در پرتو حکومت حق خواهند زیست و باطل از جهان محو خواهد شد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
علائم سفیانی چیست؟از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمودند: سفیانی فرزند هند جگر خوار از وادی یا بس (دره خشک) خروج می کند.
او مردی است چهارشانه و بدقیافه دارای سر بزرگ، برصورت او اثر آبله پیداست وقتی او را می بینی پنداری که یک چشم دارد نامش عثمان و پدرش عیینه (عنبسیه برخی گفته اند)است او از فرزندان ابوسفیان است وارد سرزمین قرار و معین (باآرامش و آبی گوارا) می شود و بر بالای منبر آنجا قرار می گیردو
برای شناخت تفصیلی سفیانی به کتاب عصر ظهور، ص 116 به بعد از مراجعه فرمائید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
علائم ظهور امام زمان(عج) چه چیزهائی می باشد؟مرحوم شیخ مفید نشانه ها و علائم ظهور آن حضرت را که در روایات آمده است بیان کرده است که تعدادی از آن نشانه ها ذکر می شود.
1.خروج سفیانی و کشته شدن سیدحسنی
2. خورشید گرفتگی در نیمه ماه رمضان و گرفتن ماه در اواخر آن
3. متوقف شدن خورشید از ظهر تا نزدیک عصر و طلوع آن از مغرب
4. کشته شدن نفس زکیه در نجف همراه هفتادتن دیگر از صلحاء و ذبح شدن مردی از بنی هاشم در کنار کعبه بین رکن و مقام و خراب شدن دیوار مسجد کوفه.
5. خروج نمین و ظاهر شدن مغربی در مصر و تبصرف درآمدن شامات توسط وی و سایر علائم ظهور که در کتب روائی و کتابهای مربوط بحضرت حجة(عج) آمده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
حکومت حضرت مهدی(عج) چند سال خواهد بود؟با توجه به روایاتی که در این زمینه وارد شده است زمانهای متفاوتی برای حکومت حضرت حجة (عج) بیان شده است مانند روایات زیر:
1. لاتقوم الساعة حتی یملک رجل من اهل بیتی....یکون سبع سنین.
ابوسعید خدری نقل می کند که پیامبر فرمودند: قیامت بپا نخواهد شد تا اینکه مردی از اهل بیت من و... و مدت حکومت او هفت سال است(18).
2. دسته دوم روایاتی است که مدت حکومت حضرت را 20سال بیان کرده است مانند روایت قال رسول الله صلی الله علیه وآله: المهدی رجل من ولدی وجنه کالقمر الدری.... یملک عشرین سنة.
پیامبر فرمودند مهدی مردی از فرزندان من است چهره او مانند ماه درخشان است... و آن حضرت بیست سال حکومت خواهند کرد:(19)
3. دسته سوم مدت حکومت حضرت را 19 سال چند ماه می دانند. از امام صادق علیه السلام که فرمودند: یملک القائم علیه السلام تسع عشرة سنه واعشهراًیعنی قائم(عج) مدت نوزده سال و چند ماه حکومت خواهند کرد.(20)
روایات دسته چهارم: اشاره دارد که مدت حکومت حضرت 7سال است ولی این 7سال برابر با هفتاد سال ما است.
امام صادق علیه السلام سؤال راوی از مدت حکومت حضرت مهدی(عج) می فرماید هفت سال است که روزهای آن طولانی بوده بطوری که یکسال آن معادل ده سال تمامست و 70 سال شما خواهد بود.(21)

« بخش پاسخ به سؤالات »
18) الورالمنثور، مسند احمد، ج 3، ص 17.
19) بیان الشافعی، ص 501، ب 8.
20) النعماتی، ص 331، ب 26، ج 1.
21) ارشاد، ص 363. کشف الغمة، ج 3، ص 253.
آیا قبل از ظهور حضرت حجت(عج) جنگ جهانی سوم برپا خواهد شد؟زمان نزدیک ظهور حضرت مهدی (سلام الله علیه) ترس و وحشت، ظلم و جنایت جهان را فرا می گیرد و از هر طرف خسارتهایی عظیم بر مردم به خصوص غیر مسلمانها وارد می شود. چنانکه در روایت آمده که پیشاپیش قائم دو نوع مرگ وجود دارد یکی مرگ سرخ و دیگری مرگ سفید، تا از هر هفت نفر، 5 نفر از بین بروند. و در آن زمان شعله های جنگ از شرق و غرب برافروخته شده و مردم در سختی و رنج می افتند.
از امام باقرعلیه السلام روایت شده که فرمودند: قائم قیام نمی کند مگر در پی ترس و وحشت و زلزله ها و فتنه و آشوب و بلاهایی که مردم گرفتار آن شوند که پیش از آن گرفتار طائون و بعد از آن، جنگ و خونریزی بین اعراب و ایجاد و اختلاف بین مردم پراکندگی در دین شان و دگرگونی اقوال آنان بگونه ای که در اثر مشاهده به جان هم افتادن مردم و یکدیگر را خوردن، هر کس در هر صبح و شام، آرزوی مرگ می نماید.
و امام صادق علیه السلام فرمودند: ناگزیر قبل از قیام قائم، سالی خواهد بود که مردم در آن، از گرسنگی رنج می برند و ترس و وحشتی سخت در اثر کشتار آنان را فرا گیرد.
از مجموع روایات چنین استفاده می شود که قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام جنگی عمومی در جهان رخ می دهد. اما این جنگ، جنگ جهانی سوم با شد یا جنگی بعد از آن خدا بدان آگاه است. کتابی تحت عنوان "عصر ظهور" از آقای علی کورانی با ترجمه آقای عباس جلالی انتشار یافته است جهت اطلاع از مسائل مختلف عصر ظهور مطالعه آن را توصیه می کنیم.

« بخش پاسخ به سؤالات »
سؤال شما درباره دجال بود؟در پاسخ یادآور می شویم که آنچه از احادیث فراوان بدست می آید این است که اصل ظهور دجال قطعی است.
درباره خصوصیات و ویژگی آن به کتب مربوط به حضرت مهدی(عج) و یاکتب روائی مراجعه شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه از علائم ظهور امام زمان (عج) پرشدن زمین از گناه است آیا مجوزی برای گناه نیست؟این که گفته می شود، هنگام ظهور امام زمان (عج) جهان پر از ظلم و فساد خواهد شد، خبر از غیب و آینده جهان است و چنین خبری برای ما مجوز گناه درست نمی کند هر مسلمانی وظیفه دارد خودش را اصلاح کند در اصلاح دیگران بکوشد. و دلیل آن این است که انسان فاسد مبغوض امام زمان(عج) و انسان صالح محبوب آن حضرت است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
؟وجود علائم و نشانه های قاطع در صورتی می تواند برای پذیرش حق مؤثر باشد که در انسان زمینه ی تسلیم و ایمان وجود داشته باشد ولی چنانکه قلب انسان برای پذیرش حق آمادگی ندارد هر چند شواهد و دلیلهای روشن وجود داشت باشد برای پذیرش حق مؤثر نخواهد بود از این رو امام زمان(عج) که ظاهر می گردد گرچه آمدن آن گرامی همراه با آیات و نشانه های روشنی است ولی بسیاری از افراد تسلیم آن حضرت نمی شوند در روایتی امام صادق علیه السلام که فرمودند: لینصرن الله هذا الام بمن لاخلاف له، ولو قدجاء امرنا لقد خرج منه من هوالیوم مقیم علی عبادة الاوثان.
ترجمه: خداوند این امر (قیام حضرت مهدی(عج)) را بوسیله کسانی یاری می نماید که هیچ اعتباری در دین ندارد (یعنی فرد متشخص نیست) و اگر این امر واقع شود کسانی از آن خارج خواهند شد که امروز بت پرست می باشند. (یعنی در ظاهر دیندار هستند در حالیکه در واقع بت هوای نفس و دنیا و... را می پرستند).

« بخش پاسخ به سؤالات »
اینکه در روایات آمده است که امام زمان (عج) هنگام ظهور، نسبت به یهودیان با تورات و نسبت به مسیحیان با انجیل قضاوت می کند با این آیه که ان الدین عنه الله الاسلام آیا مغایرتی ندارد؟اینکه در روایات آمده است مضمون آن چنین است. وقتی قائم اهل بیت علیهم السلام قیام کند، (امکانات را) بطور مساوی تقسیم می نماید و در رعیّت عدالت را بر قرار می سازد، هر کس از وی اطاعت کند از خدا اطاعت نموده و هر کس نافرمانی او را بکند نافرمانی خدا را نموده است، تورات و دیگر کتابهای الهی را از غاری در انطاکیه خارج می سازد و بین یهودیان بر اساس احکام تورات و میان مسیحیان طبق احکام انجیل و بین اهل زبور و برپایه دستورات آن و بین مسلمانان براساس آیات قرآن داوری می کند(22).
ثانیاً: همان طور در پرسش شما بود، این علاوه بر مغایرت داشتن با آیة شریفه با روایات دیگری که تصریح بر ایمان به مردم به دین اسلام را رد نیز مغایرت داده(23)پس منظورمان است که گفته شد یعنی حضرت برای اثبات حقانیت قیام خودشان در برابر ادیان دیگر با کتاب آنها داوری می کنند البته با کتاب تحریف نشده که خود حضرت علیه السلام از مکان آن کتابها اطلاع دارند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
22) بحارالانوار، ج 52، ص 351.
23) تفسیر العیاشی، ج 1، ص 183 رفاعه از امام صادق علیه السلام نقل می کند که امام علیه السلام در مورد این آیه شریفه له شریفه له اسلام من فی الموت و الارض طوعاً و کرها، فرمودند: زمانی که قائم آل محمدعلیه السلام ظهور می کند در زمین کسی باقی نمی ماند الااینکه شهادتین را می گوید را مسلمان می شود.
(اذا قام القائم علیه السلام لایبقی الارض الا نوری فیها بشهادة ان لااله الا اله و ان محمداًرسول الله).

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی