مطالعه

پرسشپاسخ
روش خوب فهمیدن درس و جلوگیری از حواس پرتی چیست؟معمولاً همه ما از قابلیّت های حفظ و ادراک برخوردار هستیم، امّا بعضی مقدّمات هست که باید رعایت شود گاهی یک درس مقدّماتی دارد که ما از آن بیخبریم و یا آن را سست گذرانده ایم. ممکن است احتیاج به تکرار داشته باشیم که باید یادداشت کنیم یا با نوار دوباره گوش کنیم.
یک پیش مطالعه از درس ولو آنرا نفهمیم بسیار در فهم هنگام درس گرفتن موثّر است. رجوع دوباره به استاد و حیا نکردن از سؤال امری لازم به نظر می رسد. نقش علاقه و انگیزه به درس در فهم آن موثّر است.
امّا علّت هایی نیز در خود ما وجود دارد که باید آن را حل کرد اگر موضوعی فکر ما را به خود مشغول کرده است باید رفع گردد سپس به درس بگیریم. به هر حال کتاب هایی در این مورد نوشته شده که بسیار مفید است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا برخی هنگام مطالعه زود خسته می شوند و مطالب را دیر می فهمند؟دیر فهمیدن، موضوعی است که به تفاوت های فردی باز می گردد و مهم نیست و با تکرار و گسترش اطلاعات حل می شود.
امّا درباره خستگی زود رس رعایت عواملی مهم است:
1. محیط مطالعه مناسب و آرام باشد.
2. هنگام خستگی و غلبه خواب مطالعه نشود.
3. تلقینات منفی، مثل اینکه من خسته می شوم یا نمی فهمم را نباید به خود تلقین نکرد.
4. در مطالعات گزینش کرده و آنچه نیاز است مطالعه کنیم.
5. انگیزه برتر در مطالعه تقویّت کننده است. خیلی فرق می کند که کسی نماز برای خدا بخواند یا برای رفع تکلیف.
6. هنگام مطالعه، فاصله با کتاب مناسب باشد و سر روی کتاب خم نشود.
7. مطالعه بعد از تناول غذا زیانبار است.
8. مزاحمت های فکری حتی الامکان تقلیل یابد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
به معارف اسلامی علاقه مندم و می خواهم آنرا در حوزه علمیه پیگیری کنم. امّا چون در هدف قبلی شکست خورده ام امید توفیق ندارم، یاری ام کنید!؟از علاقه شما به شناخت و کسب معارف اسلامی بسیار قدردانی و تشکّر می شود.
اوّلین مرحله شکست ناامیدی است، آن چنانکه، اوّلین نقطه موفقیّت امیدواری می باشد. شما در ابتدای جوانی هستید، نباید ناامید باشید، سنّی از شما نگذشته است، از همین لحظه می توانید شروع کنید. برخی بوده اند که این مطلب شما را در سنّ پنجاه سالگی فهمیده اند و امیدوارانه شروع کرده موفق شده اند و به مدارج عالی علمی رسیده اند.
یکی از بزرگان حوزه لیست قابل توجّهی از علماء و دانشمندان موفق حوزه دارند که در سنین بیش از چهل سالگی شروع کرده اند. اصلاً علم همراه با راحتی و رفاه بدست نمی آید. اگر از حالا بخواهید مأیوس شوید در گرفتاریهای آینده چه خواهید کرد؟
ناامید نباشید پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» فرموده اند: «کُنْ بمالا ترجوا أَرْجی یند؛ از آنجا که امید نداری امیدوارتر باش! آغاز کنید. شروع فرخنده است».

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر شغل کسی تهیه کتاب برای کودکان و نوجوانان باشد، چه معیاری را برای کتاب های خوب در نظر می گیرید؟امام سجاد«علیه السلام» فرموده اند: در شگفتم از کسی که در غذای جسمی خود کاملاً جستجو می کند امّا نسبت به غذای روحی که تا شیری مداوم خواهد داشت، غافل اند.
سه ویژگی که در تربیت کودک و نوجوان از دیدگاه مکتب ارزشمند ما اسلام مورد اهتمام است عبارتند از:
1. رشد تفکّر.
2. شخصیّت.
3. حُریّت.
بر این اساس کتاب هایی که بتوانند این سه ویژگی را تأمین کنند توصیه می شوند.
امّا اگر کتابی تفکّر و شخصیّت را منحرف و نوجوان را اسیر بدی ها کند، باید از آن پرهیز کرد. اگر در کتابی زمینه انحراف و یا سست نمودن اعتقادات اسلامی و دین باشد باید مانع شوید.
نکته دیگر اینکه سطوح فکری مختلف را در نظر داشته باشید. مجلات خوبی منتشر می شود و ویژه کودکان و نوجوانان است. بچّه ها را عضو نمائید. مخصوصاً آنچه در قم منتشر می شود مثل سلام بچّه ها.
در ضمن از کتاب ها و نویسندگانی که دلسوز بوده و درد دین داشته و دارند و اکنون مشهور به خیرخواهی هستند حتماً استفاده کنید. و در موارد مشکوک باز هم مشورت نمایند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
با توجّه به گوناگونی وظیفه ها و نیازهای جامعه، تلاش برای تحصیل را چگونه می بینید؟این درست است که گاهی در کشور شرایطی ایجاد می شود که مسأله تحصیل را تحت شعاع خویش قرار می دهد. و البته در آن اوضاع همه پیرو تکلیف خواهیم بود ولی ارزش ها و فعّالیّت های شخصی، فرهنگی و اجتماعی ادامه تحصیل، تعلیم و تربیت برای اکثر جوانان و نوجوانان، حتّی اگر باعث کسب درآمد نشود، امری ضروری است. در این میدان، جوان می تواند توانائی و استعداد خویش را در اندیشه و عمل گسترش دهد. در ضمن جامعه اسلامی ما نیاز به چهره های علمی دارد که به ایمان و تعهد دینی مزیّن باشند. واضح است که تحصیل علم محدود به مسیر معمول نمی شود و دانشگاه و حوزه هر دو ستبر مناسبی برای رشد هستند.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی