نوح علیه السلام / توفان نوح علیه السلام

پرسشپاسخ
چرا در طوفان نوح کودکان کافران نیز مشمول عذاب شدند با اینکه کودکان به حدّ تکلیف و تعقّل نرسیده اند؟همچنان که در روایات معصومان«علیهم السلام»، و در آیات قرآن کریم آمده، نازل شدن عذاب بعد از سالیان متمادی دعوت [950 سال ] و یأس نوح«علیه السلام» از ایمان آوردن قومش صورت گرفت. براساس روایات پس از آنکه نزول عذاب قطعی شد، خداوند زنان و مردان را عقیم کرد و تا چهل سال فرزندی زاده نشد و در هنگام طوفان همه افراد قوم نوح بالغ و اکثر قریب به اتّفاق آنان به جز عده کمی کافر بودند. آنان که به نوح«علیه السلام» ایمان آوردند با او بر کشتی سوار شدند و آنان که کافر بودند دچار عذاب الهی شدند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
مدّت توقف کشتی نوح«علیه السلام» بر روی آب چقدر بوده است؟در اینکه نوح و همراهانش چه مدّت در کشتی بودند روایات مختلفی وجود دارد. در روایتی از امام صادق«علیه السلام» نقل شده که هفت روز در آن بودند(1) و سپس آب فرونشست و کشتی بر کوه جودی، که کوهی است در موصل، قرار گرفت. در روایت دیگر از آن حضرت این مدّت بیش از یک ماه ذکر شده است(2). و در حدیث دیگری است که شش ماه در کشتی بودند(3). و در تاریخی یعقوبی آمده است که از روزی که نوح داخل کشتی شد تا وقتی که از آن بیرون آمده یکسال و ده روز طول کشید. سیدبن طاووس در کتاب «سعدالسعود» می گوید که در ترجمه تورات آمده که کشتی 150 روز بر روی آب بوده است(4). و قرآن کریم بدون آن که از مدّت توقف نوح در کشتی سخن به میان آورد، جریان فرونشستن آب و قرار گرفتن کشتی را بر کوه جودی در یک آیه کوتاه بیان فرموده است(5).

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) بحارالانوار، ج 11، ص 333.
2) همان، ص 313.
3) همان، ص 342.
4) نقل از: بحارالانوار، ج 11، ص 340.
5) سوره هود، آیه 44.
چرا در قرآن کریم آمده است که خداوند در جواب خواسته نوح مبنی بر نجات فرزندش از طوفان فرمود: «انه لیس من اهلک؛ او از خانواده تو نیست»؟خداوند به نوح«علیه السلام» وحی کرده بود که افزون بر خانواده خود و مؤمنان از هر حیوانی زوجی را بر کشتی سوار کند: «قلنا احمل فیها من کل زوجین اثنین واهلک الّا من سبق علیه القول و من امن»(6). از این رو نوح«علیه السلام» هنگام طوفان امید داشت که پسرش نیز مشمول این امر بشود؛ از این رو خدا را خواند که: «رب ان ابنی من اهلی و ان و عدک الحق و انت احکم الحاکمین قال یا نوح انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح...(7)؛ پروردگار من به درستی که پسر من از خانواده من است و همانا وعده تو حق است و تو از همه حکم کنندگان برتری». امّا خداوند فرمود: «او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) علم غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیرصالح خویشاوندی را از بین می برد و حتّی فرند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار می دهد؛ به خلاف آنجا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت پیامبر«صلی الله علیه وآله» قرار می گیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست».

« بخش پاسخ به سؤالات »
6) سوره هود، آیه 40.
7) سوره هود، آیه 45.
آیا در منابع غیر اسلامی به ماجرای طوفان نوح«علیه السلام» اشاره شده است؟داستان طوفان نوح«علیه السلام» اختصاص به قرآن نداشته؛ بلکه در تورات و دیگر کتابهای مقدّس آمده و تمام ارباب ملل و نحل آن را نقل کرده، به وقوع آن اعتراف کرده اند.
در تورات در اصحاح هشتم از سفر پیدایش چنین می گوید: از هر حیوانی هفت، هفت برادر؛ تا نسل در زمین منقطع نگردد و در جای دیگر می گوید: آب انبوهی روی زمین را فرا گرفت و تمام کوههای مرتفع بلند را پوشانید و تمام جانداران را کشت. داستان نوح«علیه السلام» و طوفان را می توانید در سفر پیدایش، از تورات، اصحاح 6 و 7 و 8 و 9 بخوانید. در تورات تصریح شده که در اثر طوفان نوح«علیه السلام» تمام موجودات زنده بجز آنها که در کشتی قرار داشتند کشته شدند. و همچنین می گوید نوح«علیه السلام» در زمین پدر نوع بشر است و نسل های بعدی به نوح«علیه السلام» منتهی می شوند(8).
علاوه بر تورات، داستان طوفان نوح«علیه السلام» در فرهنگهای دیگر نیز نقل شده است. حکمای یونان نقل کرده اند که کاهنهای مصری به سولون، حکیم یونانی، گفتند که آسمان طوفانی راه انداخته و تمام بشر را هلاک ساخته است.
از فلاسفه ی پیشین فارس نقل شده است که طوفانی به وجود آمده که خدا توسط آن روی زمین را غرق آب ساخته است.
اگر چه زرتشتیان، عمومی و جهانی بودن طوفان را انکار کرده و گفته اند اختصاص به منتطقه ی عراق داشته و به حدود کردستان کشیده شده است؛ لیکن در کتاب اوستا، که کتاب مقدّس آنان است، آمده است که طوفانی واقع شده و تمام روی زمین غرق آب گشته است.
حکدانیها، که طوفان در شهر آنان واقع شده، نقل کرده اند زیزستروس پس از فوت پدرش در خواب دید که آبها طوفانی گشته و تمام بشر را غرق می نمایند.
قدمای هند نیز داستان طوفان نوح«علیه السلام» را به طور افسانه نقل کرده اند. برهمنها نیز مانند مجوس عمومیژت طوفان را انکار کرده اند؛ ولی روایت کرده اند که طوفانهای متعددی در «ژاپن»، «چین» و «مکزیک» اتّفاق افتاده است.
قرآن نیز داستان طوفان نوح را متذکّر شده و کلیّاتی درباره ی آن بیان داشته است.
در خاتمه مناسب است خبری را که در روزنامه ی کیهان شماره ی یک اوّل سپتامبر سال 1962 میلادی از قول خبرگزاری آسوشتید پرس منتشر گردید یادآور شویم. «عدّه ای از دانشمندان آمریکایی به راهنمایی برخی از رجال ارتش ترک، در قسمتی از قله های آرارات واقع در جنوب شرقی ترکیه در ارتفاع(1400) متر به تکه های چوبی برخورد کردند، که خود نشان می دهد که آنها از اسکلت یک کشتی قدیمی و بزرگ است که در آنجا افتاده است. برخی از پاره های چوب از لحاظ قدمت به 2500 سال قبل از میلاد می رسد. بالاخره پاره چوبها را جمع کرده، به سانفرانسیسکو فرستادند تا تحقیق و مطالعه کنند که آیا ممکن است این پاره چوبها با کشتی نوح و طوفان او تطبیق گردد(9)؟
تذکّر این نکته لازم است که ذکر عباراتی از تورات در اینجا برای اثبات مطلب برای مسیحیان و یهودیان است؛ والا تورات کنونی در نظر ما بیش از یک کتاب تاریخی غیرمعتبر، که پر از اشکالات است، ارزشی ندارد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
8) ر.ک به: قاموس کتاب مقدّس، ماده ی نوح.
9) نقل او ترجمه از المیزان، جلد 10، صفحه ی 266 تا 279.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی