ترکیب و اعراب آیات

پرسشپاسخ
أ اله مع اللَّه چه نوع استفهامی است؟در مورد این جمله از آیه کریمه که: «اِلةَ مع اللَّه؛ آیا با اللَّه اله دیگری هست» یادآور می شویم که همزه استفهام در کتابهای ادبیات عرب به معانی متعددی آمده است از جمله انکار ابطالی یعنی آمدن همزه برای استفهام حقیقی نیست چون استفهام حقیقی این است که انسان چیزی را نمی داند از طریق استفهام و پرسیدن می خواهد دانا شود ولی در این مورد همزه برای این است که جمله ما بعد همزه را مورد انکار قرار داده و باطل بودن محتوای بعد از همزه را اعلام می کند یعنی اینکه شما به خدایی غیر اللَّه معتقد می باشید غلط است و جز اللَّه خدای دیگری نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا خداوند پاره یی از افعالی را که در قرآن ذکر کرده به صورت مجهول و بدون ذکر فاعل آورده است مانند آیه: «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت» یا آیه «اذا الشمس کورت»؟معمولاً یکی از جاهایی فعل، مجهول و بدون فاعل ذکر می شود این است که در ذکر فاعل عنایتی نیست و نسبت فعل به معفول مورد توجّه و عنایت است در دو آیه ی مذکور مطلب بدین گونه است چه اینکه در آیه اول نظر به این است که به خود آن حیوان نظر شود از چگونگی آفرینش و نظمی که در خلقت او بکار رفته است خدا شناخته شود پس در اینجا نظر به این مخلوق وسیله و راه برای شناخت خدا قرار گرفته است و اگر فعل به طور معلوم ذکر شود با این موضوع تناسب ندارد زیرا در این آیه سخن با کسانی است که خدا را قبول ندارند و در آیه ی دوم مسأله ی در هم پیچیده شدن خورشید(که شاید کنایه از تمام شدن نور آن باشد) ذکر شده و منظور طرح پدیده ها است که یا همزمان با قیامت و یا قبل از پیدایش آن پدید می آیند و این مسأله که نور خورشید گرفته شود و خورشید در هم پیچیده شود از مسائلی است که مورد تأیید علم است از نظر علم زمانی فرا می رسد که در نور و حرارت خورشید ضعف پدید می آید و حالت احتضار آن فرا می رسد و علائم مرگ در چهره ی آن آشکار می شود.
در این زمینه می توانید به کتاب پیدایش و مرگ خورشید ص 116 مراجعه فرمایید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
شما درباره من یشاقّ اللَّه است؟یشاقّ فعل مضارع است از باب مفاعله و اگر عامل خارجی بر سرآن در نیاید باید آخر آن مضموم باشد ولی چنانچه برخی از اسماء یا حرف شرط بر سر آن درآیند مکسور می شود زیرا اسماء یا حروف شرط فعل مضارع را جزم می دهند و هنگامی که یشاق مجزوم شد التقاء ساکنین می شود از این رو کسره می گیرد و گاهی یشاق و گاهی یشاقق گفته می شود و این کلمه از شق است که در اصل شقق بوده است.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی