عیسی علیه السلام / عروج عیسی علیه السلام

پرسشپاسخ
نظر قرآن کریم درباره مصلوب شدن حضرت مسیح«علیه السلام» چیست؟براساس قرآن کریم و روایات معصومان«علیهم السلام» حضرت مسیح«علیه السلام» به صلیب کشیده شده و به قتل نرسید. بلکه امر بر یهودیان مشتبه شده بود و آنان کس دیگری را به جای ایشان کشتند؛ همچنانکه در قرآن آمده است: «وما قتلوه و ماصلبوه و لکن شبّه لهم؛(1) و نه او را کشتند و نه صلیب کشیدند، بلکه از سوی خداوند امر بر آنان مشتبه شده بود.»
این واقعه چندان هم بعید نیست، بلکه امری عادّی است؛ در جوامع وحشی، به خصوص در موقعی که مردم هجوم می آورند تا شخص مورد نظرشان را به قتل برسانند، بسیار اتّفاق می افتد که در اثر غوغا مجرم حقیقی گم می شود و غیرمجرم به جای مجرم کشته می شود. اتّفاقاً در ماجرای حضرت عیسی«علیه السلام» مباشران قتل، اطرافیان آن جناب نبودند، تا او را به خوبی بشناسند؛ بلکه لشکریان روم مباشر این عمل بوده اند و معلوم است که رومیان معرفتی کامل به حال و وضع آن جناب نداشته اند؛ از این رو ممکن است شخص دیگری را دستگیر کرده، به قتل رسانده باشند.
در روایات چنین آمده است که خداوند متعال کس دیگری را به قیافه و شکل مسیح«علیه السلام» قرار داد این باعث شد که او را بگیرند و به جای عیسی«علیه السلام» به قتل برسانند.
برخی از محققان تاریخ گفته اند که داستانهای تاریخی که درباره این مسأله نقل شده و نیز حوادثی که با دعوت آن بزرگوار ارتباط داشته و همچنین حکّام و داعیان معاصر حضرت عیسی«علیه السلام» همه بر دو تن انطباق دارند، که نام هر دو مسیح و بین آنها بیش از پانصد سال فاصله بوده است. مسیح اول، مسیح حقیقی و پیامبر خدا بوده، که کشته نشده و مسیح دوم، مردی دروغگو و باطل پرداز بوده، که به صلیب کشیده شده است. از نظر این محقق به همین دلیل تاریخ میلادی که فعلاً در بین مسیحیان معروف است، مورد تردید و شک قرار گرفته است»(2).

« بخش پاسخ به سؤالات »
1) سوره نساء، آیه 158.
2) تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 5، صص 216 - 217.
با اینکه خداوند مکان ندارد، چگونه درباره حضرت عیسی«علیه السلام» فرموده است: «بل رفعه الله الیه؛ بلکه خداوند او را به سوی خود بالا برد»(3)؟منظور از این رفع و بالا بردن، رفع معنوی است، نه رفع صوری و جسمی، زیرا خداوند متعال در مکانی بلند قرار نگرفته، تا عیسی«علیه السلام» را به طرف خود بالا ببرد، او مکانی از سنخ مکانهای جسمانی ندارد، به همین خاطر دوری و نزدیگی نسبت به خدای تعالی نیز دوری و نزدیکی مکانی نیست... نظیر تعبیری که در سوره مریم در شأن ادریس«علیه السلام» آورده است که: «و رفعناه مکاناً علیاً»(4) که منظور از مکان در این آیه، مکانت و منزلت است، نه مکان مادّی.
چه بسا گفته شود که منظور از رفع عیسی«علیه السلام» به سوی خدا، بالا بردن روح و جسم عیسای زنده به آسمان است؛ زیرا از ظاهر قرآن شریف بر می آید که خداوند متعال عیسی«علیه السلام» را در حالی که زنده بود به آسمان مادّی و جسمانی بالا برده و مقام قرب خداوند سبحان و محل نزول برکات و جایگاه ملایک مکّرم هم همین آسمان مادّی است(5).

« بخش پاسخ به سؤالات »
3) سوره نساء، آیه 158.
4) سوره مریم، آیه 57.
5) تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 3، ص 326.

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی