آثار گناه / در آخرت

پرسشپاسخ
چرا می گوییم انسان به خود ظلم کرده است؟اگر انسان مرتکب گناه شود، به خود ظلم کرده است؛ زیرا با انجام گناه، خود را مستحق کیفر سهمگین الهی کرده است، راه جبران این ظلم بزرگ، توبه فوری و حقیقی است.
به عبارت روشن تر، گناه، حرکت بر ضد نظام هستی است؛ پس انسان در این حرکت مخالف نظام، اوّلین صدمه را به خود زده است. این نظام حدود، اندازه ها و قوانین خداست؛ همان قانون هایی که پیروی از آن باعث رشد و مخالفت با آن باعث زیان و خروج از سیر کمال است.
قرآن چه زیبا فرموده است: «و مَنْ یتعد حدود اللَّه فقد ظلم نفسه؛ و هر کس از حدود خداوند تجاوز نماید به خویشتن ستم نموده است»(1).

« بخش پاسخ به سؤالات »

1) سوره طلاق، آیه 1.
چرا بعضی از گناهان کیفرهای سخت دارند؟زیرا بعضی گناهان مفسده بیشتری دارند؛ از آنجا که در ساختار تفکّر دینی، جهان نظم خاص و گسترده ای دارد و گناهان به منزله مخالفت با این نظم هستند، گناه بزرگتر تخریب بیشتری را داراست؛ مثلاً ممکن است کسی تجاوز به مال یک ثروتمند کند و یا اموال یتیم و فقیری را سرقت کند. یا کسی نماز را قضا کند و کس دیگری اصلاً نماز نخواند. مسلماً این اعمال متفاوت آثار متفاوتی نیز خواهند داشت و کیفرهای الهی نیز در واقع آثار اعمال انسان است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
جمله «اَللَّهُمَ اْغْفِرْلیَ الذُّنوُبَ الَّتی تَهْتِکُ الْعِصَمْ» به چه معنا است؟در جمله «اَللَّهُمَ اْغْفِرْلیَ الذُّنوُبَ الَّتی تَهْتِکُ الْعِصَمْ» که در دعای کمیل و شاید برخی ادعیّه دیگر آمده است از خداوند درخواست می شود گناهانی را که عصمت ها را هتک می کند بیامرزد. کلمه «عِصَم» جمع «عصمت» است که در برخی کتب لغت به معنای «ملکه اجتناب از معاصی» آمده است. «هتک» به معنی «پاره کردن پرده هاست»؛ بر این اساس گویی میان انسان و انجام گناهان پرده ای است که همان ملکه اجتناب از گناه است که مانع انجام گناه می شود. با انجام برخی گناهان این ملکه از بین می رود و انسان دیگر مانعی برای انجام گناه نمی بیند؛ از این رو از خداوند می خواهد که آن گناهان را بیامرزد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا عقاب دو نفر که یک گناه مرتکب شده اند، یکسان است؟در برخی احادیث آمده است که ممکن است برای نادانان 70 گناه بخشیده شود پیش از آنکه برای دانایان یک گناه ببخشند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر صاحب حقّی از حقّ خود بگذرد، عقاب الهی نیز ساقط خواهد شد؟صاحبان حقوق می توانند ضایع کنندگان حقّ خود را ببخشند، ولی چون تضییع حقوق با گناه ملازم بوده است، از این رو حقّ اطاعت خداوند نیز با انجام گناه ضایع شده است و ممکن است خداوند گناهکاران را به این دلیل عقوبت کند.
بنابراین در موارد تضییع حقوق همان گونه که لازم است رضایت صاحبان حق را بدست آورد باید توبه و استغفار هم نیز انجام داد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی