نظریه تکامل انواع

پرسشپاسخ
آیا موجودی به نام انسان که در کره زمین زندگی می کند، در هیچ کجای دیگر کهکشان ها وجود ندارد؟از پاره ای آیات قرآن و روایات اسلامی، وجود موجودات ذی شعور در آسمان ها استفاده می گردد؛ که در برخی روایات از آنان به «آدم» نیز تعبیر شده است به هر روی اطّلاعات دقیقی در این باره در دست نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
فسیل های به دست آمده نشان می دهد که موجوداتی شبیه انسان قبل از حیات نوع انسان می زیسته اند و نیز در روایاتی آمده است که پیش از حضرت آدم«علیه السلام» موجوداتی شبیه انسان بر روی زمین می زیسته اند. آیا این امر نظریه «تکامل انواع» را تأیید نمی کند؟درباره تکامل انسان و نظریه داروین باید به این نکته توجّه داشت که یک نوع را در صورتی می توان تکامل یافته نوع پیش دانست که اتّصال این نوع به نوع قبلی محرز باشد. اگر احتمال داده شود که نوع قبلی از بین رفته و نوع دیگری به وجود آمده که شباهت به نوع پیشین داشته است، نمی توان این نوع را تکامل یافته نوع قبل دانست. در مورد نسل انسان چنین است؛ براساس آنچه از ظاهر احادیث و آیات استفاده می شود، نسل کنونی انسان به حضرت آدم و حوا منتهی می شود و آن دو دارای آفرینش مستقل بوده اند. اینکه قبلاً موجوداتی شبیه به انسان بوده اند و فسیل های به دست آمده حاکی از آنهاست، دلیل آن نیست که انسان های تکامل یافته آنان باشد. نیز احادیثی که بیان می کنند پیش از حضرت آدم موجوداتی شبیه انسان بوده اند، ناظر به همان موجودات قبلی هستند و مؤیّد نظریه تکامل نیستند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
از نظر منابع اسلامی آیا نظریه «تکامل انواع» درباره انسان صادق است؟از ظاهر آیات و احادیث امامان معصوم«علیه السلام» استفاده می شود که نسل کنونی انسان ها به آدم و حوا می پیوندد و آدم و حوا آفرینش مستقلّی داشته و تکامل یافته موجودات پیشین نبوده اند.
به نظر می رسد آقای دکتر سحابی در کتاب خلقت انسان در برداشت آیات دستخوش اشتباهاتی شده است؛ زیرا ایشان در تفسیر آیات تخصّص نداشته اند.
برای آگاهی از آیات مربوط به آفرینش انسان می توانید به کتاب خلقت انسان از نظر قرآن که مجموعه ای از درس های استاد محمّدتقی مصباح نوشته آقای محمدی است مراجعه کنید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا پیروی انسان از تمایلات حیوانی نشانه تکامل یافتن او از حیوانات نیست؟انسان دارای دو بُعد است: بُعد مادّی - که بُعد حیوانی انسان است و بُعد معنوی. اگر انسان تحت تأثیر بُعد مادّی خویش قرار بگیرد و آن را تحت نظارت عقل و دستورات دینی قرار ندهد و از تمایلات حیوانی پیروی کند، انحطاط گراییده است. این تمایلات حیوانی انسان ربطی به جانوران پیشین ندارد و دلیلی بر تکامل او از حیوانات نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا نظریه تکامل با پذیرفتن آفرینش مستقل آدم و حوا منافات ندارد؟اگر منظور ما از تکامل، «تکامل انواع»(فرضیه داروین) باشد و چنین بگوییم که حضرت آدم و حوا آفرینش مستقل داشته و باقیمانده نسل های پیش نبوده اند، نمی توانیم به تکامل انواع معتقد باشیم؛ امّا اگر منظور از تکامل این باشد که هر فرد انسانی از آغاز خلقت، مراحل کمال را سیر می کند، این مطلب با آفرینش مستقل حضرت آدم و حوا منافات ندارد؛ زیرا در این صورت نیز حضرت آدم و حوا و همچنین دیگر انسان ها از نقص به طرف کامل حرکت می کنند و تکامل در مورد آنان صادق است. تکامل در جنبه های معنوی و روحی به خود انسان واگذار شده و انسان می تواند براساس آزادی و اختیار با انجام وظائف دینی و مذهبی، موجبات تعالی و کمال خویش را هر چه بیشتر فراهم کند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا این که انسان هدف از آفرینش جهان بوده، با نظریه تکامل انواع سازگار است؟این که هدف از آفرینش جهان انسان بوده، درست است. این مطلب بدین معناست که سلسله موجودات از جمادات تا گیاهان و از گیاهان تا حیوانات، به آفرینش انسان و بهره مندی اش از آنها منتهی می شود؛ یعنی در نظام آفرینش، ایجاد و تکامل موجودات در خدمت تکامل و رشد انسان است.
روشن است که این امر، ربطی به نظریه تکامل ندارد، که قائل به تکامل مادّه ساده اوّلیه تا ترکیبات پیچیده و از ترکیبات پیچیده تا حیات و از حیات تا حیوان و از حیوان تا موجود با شعور و ادراک(=انسان) در طول زمان متمادی است و از مطلب بالا نظریه تکامل مادیین را تأیید نمی کند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا آفرینش انسان به گونه مستقل بوده یا تکاملی؟براساس آیات قرآن کریم و روایات معصومین«علیهم السلام» آفرینش انسان به گونه مستقل بوده و بر خلاف نظریه تکامل انواع، انسان صورت تکامل یافته حیوان نیست. ولی این با آفرینش تکاملی انسان منافاتی ندارد؛ به این معنا که حضرت آدم«علیه السلام» که نخستین فرد از نوع انسان است، در طیّ مراحلی صورت گرفته است. آخرین مرحله خلقت آدم«علیه السلام» «نفخ روح» بوده است که پس از آن تمامی فرشتگان مأمور به سجده در پیش او شدند. این مطلب با توجّه به قدرت بیکران خداوند هیچ بعید نیست؛ همچنان که سلول تخم، که جانداری بسیار ساده و ابتدایی است، پس از جای گرفتن در جایگاه مناسب - یعنی رحم - در طول کمتر از یک سال مراحل تکامل را شتابان طی می کند و به موجودی که کامل ترین جانداران است، تبدیل می شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی