روانشناسی دینی و تفاوت آن با دیگر مکاتب

پرسشپاسخ
تفاوت این خودسازی که در تربیت دینی است با اصل تحقق خود روانشناسی چیست؟اصل تحقق خود، واژه ای است که روانشناس غربی آبراهام مزلو مطرح نموده است. در این تفکر روانشناسانه که منتقد فروید و مکتب رفتارگرایی است؛ حرفهای خوبی درباره انسان زده است او می گوید باید انسان هدف برتر و انگیزه برتری بیابد و با اقتدا به الگوی عالی، ارزشها را در خویش زنده کند در این صورت انسان به استعدادهای خود تحقق بخشیده است. اما این روانکاوان جدید، نه مقصد نه راه و نه وسیله را، را روشن کرده اند. همه چیز در سایه ابهام است. مثلاً درباره ارزشهای می گوید: حقیقت و نیکی اما مرزهای این حقیقت و نیکی چیست؟ چگونه باید آنها را حقیقت عظمت انسان تا حدی پی برده اند هر چند با آن ساختار فکری در بن بست خواهند ماند.
اما خودسازی در تربیت اسلامی عبارتست از کشف خود و استعدادها و سپس شکل دادن و جهت برتر را انتخاب نمودن. در این روش به استعدادهای انسان تنبه داده می شود و انسان می فهمد که معاد دارد و کار به مرگ هم ختم نمی شود. و انسان تا بی نهایت ادامه دارد.
مقصد که خداست و در اطاعت او و با رهنمود و اقتدای به اسوه ها (پیامبر«صلی الله علیه وآله» و ائمه«علیهم السلام») استعدادها شکوفا می شود و جهت برتر را می یابد.
دستگاه تربیتی نیز با طی سه مرحله : 1 - تزکیه یا آزادی از موانع رشد می کند؛ انسان را به سلامت به مقصدی می رساند و از همه مهم تر انسان مجهّز به جهان بینی اصیلی می شود که انسان، جهان، تاریخ کاملاً تبیین می شود. با دعا و نجوی و ریانی که آموزش داده می شود، معجزه ای شگرف در انسان رخ می دهد. و همه استعدادهای انسان شکوفا شده و روح آدمی توسعه ای وصف نا شدنی می یابد. به کتابهای تعلیم و تربیت استاد مطهری رحمه الله کرامت انسان در قرآن آیة الله جوادی آملی، مسئولیت و سازندگی نوشته استاد صفایی حائری رحمه الله مراجعه گردد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

چاپ

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی