خلقت انسان ها

پرسشپاسخ
در برخی آیات قرآن آمده که انسان از خاک آفریده شده است و در برخی دیگر آمده است که انسان از خون بسته آفریده شده است؛ آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارند؟این دو دسته از آیات با یکدیگر سازگارند و نظر به مراحل مختلف آفرینش انسان دارند؛ زیرا روشن است که عنصر اصلی بدن انسان از خاک است؛ یعنی غذایی که انسان از آن تغذیه می کند تا پس از طیّ مراحلی به صورت نطفه انسان در آید، در اصل از خاک به وجود می آید. خون بسته نیز از مراحل دیگر آفرینش آدمی است. پس از اینکه آفرینش انسان از نطفه آغاز شد، به صورت علقه(خون بسته) در می آید و به تدریج مراحل دیگر را می پیماید تا هنگامی که آفرینش وی کامل شود و به دنیا بیاید.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا خلقت تمام افراد بشر از ابتدا تاکنون به یک صورت انجام گرفته است؟آفرینش اوّلین انسان با آفرینش انسان های بعد، فرق دارد. نخستین انسان با کیفیّت خاصّی از خاک و گل و در ضمن مراحلی آفریده شد و انسان های بعد به همین کیفیّت فعلی به وجود آمدند؛ یعنی از راه تناسل و ترکیب نطفه پدر و مادر؛ پس به جز نخستین انسان، آفرینش انسان های دیگر به یک صورت انجام می گیرد. البتّه تولّد حضرت عیسی«علیه السلام» که بدون پدر به دنیا آمده است، استثنایی است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا می توان گفت اختلافات فردی در خلقت، در وراثت ریشه دارد؟به طور مسلّم برخی از خصوصیّات جسمی و روانی افراد از راه وراثت به آنها منتقل می شود، ولی نمی توان گفت تمام اختلافات از راه وراثت پدید می آید؛ زیرا برخی از اختلافات در اثر اختلاف محیط، موقعیّت و در نتیجه اختلاف تجربیّات به وجود می آید. علاوه بر این، بحث درباره اختلاف فردی و حکمت آن بحثی کلّی است و به این امر که خداوند اختلافات در آفرینش را از چه راهی به وجود می آورد(از راه توارث یا راه های دیگر)، مربوط نمی شود.

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا انسان از اتم به وجود آمده است؟تمام اشیاء موجود در عالم مادّه از ذرّات ریز و بسیار کوچکی به نام «اتم» به وجود آمده اند و این اختصاص به بدن انسان ندارد؛ به عبارت دیگر واحد ساختمانی همه اشیاء اتم است و البتّه هر شی ء، اتم مربوط به خود را دارد. واحد ساختمانی بدن انسان سلول است؛ یعنی هر بافت بدن از مجموعه سلول های همانند و هماهنگ به وجود آمده است و مجموعه بافت ها اندام های بدن را به وجود می آورند. هر سلول نیز از تعداد بی شماری اتم های گوناگون تشکیل یافته است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر همه انسانها از نسل حضرت آدم«علیه السلام» هستند، چرا نژاد انسان یکی نیست و نژادهایی گوناگون وجود دارد؟در این که با توجّه به آیه نخست سوره نساء انسانهای تمام نقاط جهان فرزند حضرت آدم اند«علیه السلام»، شکّی نیست. ولی براساس برخی روایات، پس از طوفان حضرت نوح«علیه السلام» فرزندان آن پیامبر آسمانی در مناطق مختلف زمین پراکنده شدند و نژادهای گوناگون انسانی، از نسل آنان است. البته تبیین علمی و چگونگی اختلاف نژاد، نیاز به پیشرفت علم دارد. براساس برخی نظریه های علمی، در ژن به نسلهای بعد به ارث می رسد و ادامه می یابد؛ چنان که وجود ویژگیهای اخلاقی گوناگون در نسل بشر، موجب اختلاف صفات و رفتار اخلاقی شده است. آنچه در تمام افراد بشر از هر نژادی ثابت است، وجود غرایز، استعدادها و فطرتهاست که به صورت مشترک، ولی با شدّت و ضعف، در میان تمام نسلها وجود دارد. به هر حال، باید توجّه داشت که ندانستن چیزی، به معنای نبود آن نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »
اگر ماشینی خراب از آب درآید دلیل بر این است که سازنده آن در ساختنش اشتباهی مرتکب شده است. آیا در خلقت انسانهایی که ناقص هستند، اشتباهی رخ داده است؟در آفرینش خدا اشتباه و نقصی نیست. ولی باید دانست که خداوند جریان امور را در عالم هستی براساس سنّتها و نظام اسباب و علل قرار داده است و آفرینش موجودات بر طبق قوانین و علل و اسباب طبیعی صورت می گیرد. به وجود آمدن انسانهای ناقص نیز در اثر همین عوامل و اسباب طبیعی است که به وقوع می پیوندند؛ مانند رعایت نکردن برخی امور در هنگام انعقاد نطفه یا در دوران بارداری و غیر آن.

« بخش پاسخ به سؤالات »
انسان از چه آفریده شده است؟از برخی آیات می توان دریافت که انسان از خاک یا گل و از برخی آیات دیگر استفاده می شود که انسان از آب یا نطفه آفریده شده است. این آیات با یکدیگر منافاتی ندارند؛ زیرا مراد از آفرینش انسان خاک یا گل، آفرینش آدم«علیه السلام» است که آفرینشی مستقل داشته است و مراد از آفرینش انسان از آب یا از نطفه آفرینش فرزندان آدم«علیه السلام» و به طور کلّی انسانهاست که از طریق آب(منی) و تشکیل نطفه صورت می پذیرد.

« بخش پاسخ به سؤالات »
چرا خداوند برخی انسان ها را زیبا و برخی را زشت می آفریند؟آفرینش، زیباست و در هر موجودی آن را موزون و منظم خواهیم یافت. از آنجا که سنت خداوند بر این است که جهان، جهان تاثیر عوامل و اسباب باشد، خداوند اسباب و عوامل را برای زیبایی قرار داده است و اگر آن عوامل قبل از پیدایش چنین و بعد از آن و پس از تولد انسان در جنبه های مختلف از تغذیه و غیر آن مراعات گردد اصلاً زشتی وجود نخواهد داشت. سنت خداوند نیز بر این است که این جهان، جهان تکلیف باشد و انسان در این جهان براساس اراده و اختیار عمل کند و اگر انسان برخلاف سنن آفرینش اقدام کند چنین نیست که خداوند از روی قهر و جبر او را به صراط مستقیم وا دارد بلکه انسان باید صراط مستقیم را براساس انتخاب و گزینش خود اختیار نماید.
از این رو بسیاری از انسانها سنتهای آفرینش را نقض می کنند و برخلاف قوانین تکوینی و تشریعی قدم بر می دارند بسیاری از اختلالاتی که در آفرینش به وجود می آید در این رابطه است.
گذشته از این زیبایی بر دو قسم است. زیبایی ظاهری و زیبایی روحی و معنوی، انسان ترکیبی از روح و جسد است. در ارزیابی زیبایی انسان نباید تنها جسد او را معیار قرار داد چه بسا انسانی که ظاهر او آراسته و موزون و زیباست اما روح او آلوده و پر از زشتیها و نکبتها و آلودگی ها است زیرا اخلاق به روح انسان تشکل می دهد اگر دارای اخلاقی نیکو باشد روحش نیکو و زیباست و اگر دارای اخلاق زشت مانند کبر و حسد و حرص و خودبینی باشد روح وی زشت و ناموزون است و چون این جهان براساس تکلیف و آزمایش قرار داده شده زیبایی روح و معنویت برای انسان هدف آفرینش است و انسان می تواند با تحصیل عقاید صحیح و اخلاق نیک و انجام اعمال نیکو روحی زیبا و روانی برای خود تحصیل کند و حقیقت انسان روح انسانی است با این وصف انسانی که ظاهری آراسته نداشته باشد وقتی خویشتن خویش و روح خود را زیبا کرده باشد دیگر از ظاهر ناموزون خود رنج نمی برد بلکه از زیباییهایی که در روح است متنعم و متلذذ خواهد بود.
بنابراین هر چه خداوند آفریده نیکو است و کسی که با نظری وسیع و دیدی گسترده با جمع بندی همه مسائلی که یادآور شد و با قدرت و علم غیر محدود خداوند به عالم نظر کند آن را زیبا خواهد یافت و این منافات ندارد که برخی زشتیها در اثر کار انسان در دنیا براساس مصالحی وجود داشته باشد.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی