ایقاعات / طلاق / عده / ملحقات مبحث عده
پرسش | پاسخ |
آیا مبدأ عدّه وطی به شبهه هنگام وطی است یا موقع ظهور حال؟ | به نظر مراجع معروفی که بر کتاب «عروةالوثقی» حاشیه دارند، مانند مرحوم امام«قدس سره» و مرحوم آیةاللَّه آقای خویی و مرحوم آیةاللَّه العظمی آقای گلپایگانی«رحمه الله» مبدأ عدّهئ وطی به شبهه، بلافاصله بعد از وطی است. « بخش پاسخ به سؤالات » |
مدّت عدّه وطی به شبهه چه مقدار است؟ | عدّه وطی به شبهه، مانند عدّه طلاق است؛ بنابراین زنی که مورد وطی به شبهه قرار گرفته و در حال پاکی بوده، همین که دو نوبت حیض و پاک شود در حیض سوم عدّه اش تمام می شود. « بخش پاسخ به سؤالات » |
آیا عقد و نزدیکی در زمان عدّه وطی به شبهه(در صورت جهل غیرتقصیری) نیز موجب حرمت ابدی می شود؟ | ازدواج با زنی که در حال عدّه وطی با شبهه است و این امر از سوی غیروطی کننده باشد، چه هر دو[زن و مرد] بدانند که زن در عدّه است و تزویج در حال عدّه باطل و موجب حرمت ابدی است و چه یکی از آنان بداند حرمت ابدی محقق خواهد بود و چنانچه هر دو جاهل باشند و نزدیکی هم صورت گرفته باشد در این صورت نیز موجب حرمت ابدی می باشد. بنابراین حم عدّه وطی به شبهه در این مسأله با حکم عدّه طلاق تفاوتی ندارد. « بخش پاسخ به سؤالات » |